jag har just gjort en damm i trädgården och undrar vad jag ska använda för skyddsnät? Det ska enligt barnsäkerhetsrådet hålla för att gå på??? Jag hittar inga sådana nät på någon av alla butiker på nätet som säljer dammtillbehör?
 
Gäller inte de riktlinjerna mer dagvattendammar i offentlig miljö?

Är du orolig för egna barn eller andras? (Kan dock diskuteras om det har betydelse, men hur man informerar skiljer sig åt.)

Jag har för övrigt aldrig hört talas om någon som har skyddsnät över sin trädgårdsdamm, men det finns säkert...
 
G Genomklok skrev:
Gäller inte de riktlinjerna mer dagvattendammar i offentlig miljö?

Är du orolig för egna barn eller andras? (Kan dock diskuteras om det har betydelse, men hur man informerar skiljer sig åt.)

Jag har för övrigt aldrig hört talas om någon som har skyddsnät över sin trädgårdsdamm, men det finns säkert...
Illustration med säkerhetstips för pooler och dammar, inklusive stängsel, nätöverdrag och pooltak för att förhindra olyckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nej även vanliga trädgårdsdammar också
 
Boverket skriver så här:

Allmänt råd
Skyddet mot barnolycksfall är särskilt viktigt. Exempel på utformning som minskar risken för barnolycksfall är flacka stränder eller ett minst 0,9 meter högt staket som barn inte kan krypa under eller klättra över. Grindar i staketet bör inte kunna öppnas av barn. (BFS 2014:3).

Samt
Att använda nät i dammens djupaste del nämns inte i allmänt råd eftersom det i sig är förknippat med en olycksrisk.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...sverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/sakerhet/pool/
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Jag har aldrig sett en trädgårdsdamm med staket runt. Alla dammar som säljs på tex. Bauhaus, där finns inga säkerhetsanordningar alls att köpa. Finns nog väääääldigt många osäkra dammar runt om...
 
Satsuki
Det räcker att du har staket runt trädgården, kanske ett enklare alternativ?

För flera år sedan såg jag någon form av metallnät format som liggande vågor som skulle monteras precis under vattenytan och hålla att gå på. Ingen aning om var jag såg det, men det syntes knappt och var eg ganska snyggt….
 
Ossian K Olsson
Föräldrarna hade ett litet fågelbad hemma när jag var 2-3 år. En dag blev pappa orolig att jag skulle trilla i så han satte upp ett gunnebostängsel runt.

Klipp till 10 minuter senare när jag klättrade över stängslet och trillade ner i fågelbadet och satt där inne fången och skrek.. tror pappa bilade bort fågelbadet den eftermiddagen, men det kan också varit dagen efter!
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Vi har ett ca 1m högt stängsel runt vår damm som är ca 1,5 m djup. Våra barn är större nu men ofta vi har mindre barn på besök. Vatten fungerar som magnet, drar till sig barn. behövs inte många sekunder för att ett barn ska ramla i och drunkna. De skriker inte om de skulle ramla i, är inte som på film. Som ägare till dammen känner man ett ansvar. Man kan även ha armeringsnät precis under vattenytan. Men oavsett vad man väljer för skydd är det en nödvändig ont.
 
il_duce il_duce skrev:
Vi har ett ca 1m högt stängsel runt vår damm som är ca 1,5 m djup. Våra barn är större nu men ofta vi har mindre barn på besök. Vatten fungerar som magnet, drar till sig barn. behövs inte många sekunder för att ett barn ska ramla i och drunkna. De skriker inte om de skulle ramla i, är inte som på film. Som ägare till dammen känner man ett ansvar. Man kan även ha armeringsnät precis under vattenytan. Men oavsett vad man väljer för skydd är det en nödvändig ont.
Tack, eller hur. Det känns viktigt att det är säkert. Jag förstår inte hur man fäster armeringsjärnet? Och det känns som att det kan skada dammduken?
 
Lina Hedberg Lina Hedberg skrev:
Tack, eller hur. Det känns viktigt att det är säkert. Jag förstår inte hur man fäster armeringsjärnet? Och det känns som att det kan skada dammduken?
Ja jag vet faktiskt inte. Jag har som sagt valt när runt dammen istället. Man skulle kunna kanske kunna svetsa ett stativ som står i dammen. Men finns inga färdiga lösningar för detta så man får nog vara lite kreativ.
 
il_duce il_duce skrev:
Ja jag vet faktiskt inte. Jag har som sagt valt när runt dammen istället. Man skulle kunna kanske kunna svetsa ett stativ som står i dammen. Men finns inga färdiga lösningar för detta så man får nog vara lite kreativ.
Nej det så konstigt att det inte finns några färdiga alternativ att köpa!! Vilken typ av nät har ni satt upp? Läste om någon som satt upp armeringsjärn och fäst ett nät runt. Men man vill ju kunna se dammen också?
 
Vi har satt upp ett 100cm högt staket av kastanj runt dammen, det smälter in fint i naturen.

En flicka i baddräkt med gula armringar sitter vid kanten av en damm, omgiven av ett 100 cm högt kastanjestaket som smälter in i naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Vi har satt upp ett 100cm högt staket av kastanj runt dammen, det smälter in fint i naturen.

[bild]
Jättefint!! Men vår damm är så liten, typ 1,5m i diameter….
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.