225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
På ett vanligt dagis leker flickor och pojkar inte för sigsjälva så där finns inte ens detta över huvud taget.H Husbuset skrev:Jag kan ge ett exempel , om du missade det tidigare: Det är lunchdags på genusdagiset, i ett rum befinner sig en massa killar, fullt med stök i rummet. Vad pedagogen då gör är att lugnt förklara för killarna "det är dags för lunch nu, killar, och om ni städar upp nu kommer det att se fint ut här när ni kommer tillbaks hit till rummet nästa gång". Istället för att skrika: "Det är dags för lunch nu, killar, städa upp nu genast!".
Tror du har en lite skev bild av dagens förskolor.
Men så klart finns det vissa pedagoger som behandlar kön olika men då är det en dålig outbildad pedagog.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Precis, de har behövt vidareutbildning under de senaste 20 åren. Det är inte vettigt att i ett arbetsliv under 40 år inte förändra sitt arbetssätt utan personalen behöver vidareutbildning.T twoody skrev:
mikethebik skrev:
Förstår inte ett smack vad det där är för skillnad mot vilket dagis som helst, vad är det annars för dagis där personalen skriker åt grabbarna och silkesvantar mot tjejer? Då har man personalproblem om man behandlar killar och tjejer olika i tilltalssätt.
Om definitionen för "vanligt" dagis är sådant att man skriker åt killar men gullar med tjejer så tror jag inte det finns så många sådana dagis, tack och lov.
Är också glad att det inte finns så många "genusdagis" där hon och han är ersatt av ett kollektivt "hen", åtminstone hoppas jag att de är få, och då förmodligen endast för att föräldrarna väljer att tvinga in sina småttingar i ett sådant för att säkerställa att de växer upp till ett "avkönifierat idealsamhälle", inget samhälle för mig och flertalet andra dock.
Det är just precis sådana saker som gör skillnader mellan vanliga dagis och dagis med genustänk. Det som jag tog upp är oftast inte medvetet från pedagogerna, det är egna inrotade normer som spökar. Det är alltså inget de bestämmer sig för på APT.mikethebik skrev:
Förstår inte ett smack vad det där är för skillnad mot vilket dagis som helst, vad är det annars för dagis där personalen skriker åt grabbarna och silkesvantar mot tjejer? Då har man personalproblem om man behandlar killar och tjejer olika i tilltalssätt.
Om definitionen för "vanligt" dagis är sådant att man skriker åt killar
Många dagis som blir såkallade genusdagis är sprungna från att personalen har en egen vilja att arbeta jämställt, de går exempelvis kurser och låter sig filmas i sitt arbete, hur de behandlar tjejer respektive killar.
Det är numera ett inslag i förskollärarutbildningen att eleverna får göra iakttagelser med genusglasögon under sin praktik på förskolan. Det finns flera undersökningar som är gjorda på förskolor där personalen säger sig arbeta jämställt, de har blivit filmade och har blivit förvånade när de ser vad som sker.
Som sagt, mina barns dagis fick pris för sitt genustänk. De såg det som självklart att jobba med genus och valde just att gå kurser och bli filmade, och planerade sin fortsatta verksamhet efter det. Det var definitivt inte avkönat.
Nej, barnen lekte inte för sig själva, de tog egna beslut var de ville leka, skrev på en lapp, några dagar i veckan. Det kunde bidra till att det var blandat med tjejer och killar i byggrummet exempelvis.T twoody skrev:
Näe, tvärtom, jag har varit på några dagis under 10-talet och gjort just genusstudier samt läst en del litteratur i ämnet, skulle säga att jag har en rätt så stor inblick.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Det är blandat i byggrummet på min grabbs dagis med, utan fjamsH Husbuset skrev:Nej, barnen lekte inte för sig själva, de tog egna beslut var de ville leka, skrev på en lapp, några dagar i veckan. Det kunde bidra till att det var blandat med tjejer och killar i byggrummet exempelvis.
Näe, tvärtom, jag har varit på några dagis under 10-talet och gjort just genusstudier samt läst en del litteratur i ämnet, skulle säga att jag har en rätt så stor inblick.
Och hur ser det ut i de andra rummen då, hur är det fördelat där? Hur många dagar har du vistats på din grabbs dagis? Kanske om de hade fjams på din sons dagis, skulle kanske ännu fler tjejer våga vara i byggrummet eller fler killar i dockrummet eller pysselrummet? Hört talas om grupptryck? Vad är felet med att barnen får göra självständiga val ibland?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Nu på sommaren är det hämtning utomhus (samt under corona) men på hösten och vintern hämtar man inne och då är det precis lika många tjejer som killar som leker med lego och byggklossar i byggrummet.H Husbuset skrev:Och hur ser det ut i de andra rummen då, hur är det fördelat där? Hur många dagar har du vistats på din grabbs dagis? Kanske om de hade fjams på din sons dagis, skulle kanske ännu fler tjejer våga vara i byggrummet eller fler killar i dockrummet eller pysselrummet? Hört talas om grupptryck? Vad är felet med att barnen får göra självständiga val ibland?
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Exakt! Well put. Jag killgissar det går åt andra hållet istället och då blir det ännu värre än gamla mossiga könsroller. Precis som kvotering också är sämstmikethebik skrev:
Precis så tänkte även jag.AndersMalmgren skrev:
Risken är uppenbar att fröknarna blir överantusiastiska över sin nya exklusiva specialkompetens.
Det stora problemet är bristen på karlar i lekskolan. Det är en svaghet ingen utbildning på jorden kan ersätta.
Staffan
Ja självklart deras alldeles egna val! Skulle det vara på det sättet du skriver skulle jag definitivt inte velat ha mina barn där.mikethebik skrev:
Okej, men det var inte så, barnen gjorde sina alldeles egna val utan några som helst påtryckningar. Det verkar som om du verkligen vill få det till att förskolor som har en vilja att jobba jämställt är dåliga.AndersMalmgren skrev:
Deras mål på mina barns dagis var att alla barn skulle bli inkluderade. De hade inga som helst intentioner att försöka styra om barnen.Staffan2000 skrev:
Lekskola är det ju ändå inte, sådana fanns på 70-talet. Absolut brist på män på dagis, och det tycker de flesta pedagoger är tråkigt. Det krävs extra stort mod från dessa män som kan tänkas vilja jobba där, med all misstänksamhet omkring.
Jag har faktiskt funderat på att anmäla mig till vikariepoolen i min kommun för förskola/dagis, har alltid tyckt om att leka, mina grabbar kallar mig för "lekfarbror" när släktingar med barn kommer och hälsar på, så varför inte både ha roligt, göra nytta och samtidigt dryga ut statsbidraget lite, samt balansera fördelningen lite mera inom förskolan vad gäller män/kvinnor.Staffan2000 skrev:
Fast då blir det ju gubbe/kvinnor...