225 516 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Skolvalet är också en jävla cirkus, närhetsprincipen är helt trasig
Inte om A-skolorna tackar nej till dem, med någon bakslug motivering eller uttagstest. Friskolor behöver inte ta in alla som söker dit, till skillnad från kommunala skolor där kommunen är skyldig att ordna en plats.AndersMalmgren skrev:
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Det fria skolvalet är i mångt och mycket ett skämt eftersom de hyfsade skolorna är totalt fullbelagda och för den nyinflyttade återstår ofta bara oattraktiva skolor. Även om det inte fanns friskolor skulle situationen vara katastrofal. Detta gäller större städer som haft en extrem inflyttning de senaste åren.B b8q skrev:
När grupperna består av homogena sammansättningar så funkar det kanske bra och när alla har någon form av driv. Men i många fall, är det lätt för enskilda individer att gömma sig i en grupp och på så sätt bara följa med strömmen.BirgitS skrev:
Vad var det nu ordspråket var... bara döda fiskar följer strömmen typ el nåt åt det hållet.
Från dagis till management... Spännande vändning...
Det är tråkigt att vilja dela in barn i a och blag i dagisåldern. Klart att olika barn har olika förutsättningar, men dagis och grundskola tycker jag har en skyldighet att ge alla en bra chans.
När barnen blir äldre tycker jag dock att det är rimligt att de som stör eller behöver så mycket extrahjälp att det hämmar de andras utveckling bör få gå separat. De som har lätt för sig kommer ändå ta för sig givet att inte några elever förstör undervisningen.
Att bara ha seniorer i ett team kan nog vara negativt ibland, vissa uppgifter är enklare och trista för en senior men utmärkt för en med mindre erfarenhet...
Det är tråkigt att vilja dela in barn i a och blag i dagisåldern. Klart att olika barn har olika förutsättningar, men dagis och grundskola tycker jag har en skyldighet att ge alla en bra chans.
När barnen blir äldre tycker jag dock att det är rimligt att de som stör eller behöver så mycket extrahjälp att det hämmar de andras utveckling bör få gå separat. De som har lätt för sig kommer ändå ta för sig givet att inte några elever förstör undervisningen.
Att bara ha seniorer i ett team kan nog vara negativt ibland, vissa uppgifter är enklare och trista för en senior men utmärkt för en med mindre erfarenhet...
Har man en god relation till läraren och inte ser sig som en kund med en massa rättigheter, utan ställer en öppen fråga där man visar respekt för skolan och läraren: ”finns det någon vecka under våren när det skulle ställa till det så lite som möjligt?” så har det i alla fall inte varit några problem för oss att få ledigt. Men det är nog olika med olika lärare och skolor.AndersMalmgren skrev:
Jag har händelsevis liknande jobb som du, men hjälper även team i Indien, Kina, Lettland, USA, m.m. Min erfarenhet är att det skiljer extremt mycket på individnivå, går inte att dra slutsatser utifrån skolgång, vilken ju skiljer sig extremt mellan dessa länder.AndersMalmgren skrev:
Jag är systemarkitekt, mycket mån om att mina utvecklare ska kunna arbeta effektivt. Genom att ge dem bra arkitektur och verktyg att jobba med.
Men under åren har man ju stött på en del Nybakade som helt enkelt måste hållas i handen i allt de gör. En direkt följd av skolans misslyckade grupparbetementalitet
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jag tänkte väl mer från förskoleklass eller ettanJ JohanLun skrev:Från dagis till management... Spännande vändning...
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Gäller i medelklassonråden men inte i slummen. I ghettot är det var och en för sig själv som gäller och alla metoder är tillåtna. Sensmoralen är att om du kommer undan med något så var det tillåtet.BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jag har också jobbat med outsourcing främst Indien men också Kina. Där är det andra problem samma problem som man inom flyget kallar crew manegement (underordnade tänker inte själva eller vågar inte säga till).S straffarbete skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det är ju ingen skillnad mot individuellt arbete och det är framför allt ingen anledning till att andra barn inte ska få lära sig att arbeta i grupp vilket många behöver i sitt kommande arbetsliv.E erkka skrev:När grupperna består av homogena sammansättningar så funkar det kanske bra och när alla har någon form av driv. Men i många fall, är det lätt för enskilda individer att gömma sig i en grupp och på så sätt bara följa med strömmen.
Vad var det nu ordspråket var... bara döda fiskar följer strömmen typ el nåt åt det hållet.
Oj, vad du är fördomsfull. Vilken tur att det inte finns slum och ghetton i Sverige då.A Anders_Nilsson skrev:
I slumområden är det många gånger så att man inte överlever om man inte kan hjälpa andra och få hjälp av andra. Det är enda sättet att ens barn överlever om man själv blir sjuk. Där är helt normalt att man hjälper varandra vid sjukdom, vid arbetslöshet, efter förlossning osv. Brukar vara mycket stark social kontroll på barnen också.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Haha, du har inte hört om no go zoner där de kastar sten mot blåljuspersonal?BirgitS skrev:
Det är ju ingen skillnad mot individuellt arbete och det är framför allt ingen anledning till att andra barn inte ska få lära sig att arbeta i grupp vilket många behöver i sitt kommande arbetsliv.
Oj, vad du är fördomsfull. Vilken tur att det inte finns slum och ghetton i Sverige då.
I slumområden är det många gånger så att man inte överlever om man inte kan hjälpa andra och få hjälp av andra. Det är enda sättet att ens barn överlever om man själv blir sjuk. Där är helt normalt att man hjälper varandra vid sjukdom, vid arbetslöshet, efter förlossning osv. Brukar vara mycket stark social kontroll på barnen också.
De gaddar ju ihop sig och kastar sten iof och det kan ju ses som grupparbete
Självklart ska barnen få vara på dagis(förskola)AndersMalmgren skrev:
Nej det håller jag väl kanske med om iaf inte veckor i streck. Däremot om ena föräldern är ledig och sen andra jobbar så ser jag inget problem.
Jag bjöd tjejen på en överraskningresa till palma för något år sedan för att fria, mina föräldrar kom tidigt på morgonen oanmälda och vi åkte till Arlanda, vi frågade ungarna där och då om de ville vara lite på dagis och de ville dom så vi lät dem vara där vilket var perfekt då farmor och farfar hade ärenden att göra. Jag skäms inte över det, barnen ville vara där
Tyvärr kör många barnen ditt 7 och hämtar 18 fast dom är lediga eller slutar vid lunch.
Där frun jobbar är det alltid personal som får vara kvar längst dag före julafton eller midsommar, då åker föräldrar och handlar och skiter fullständigt att personalen på förskolan också har ett liv.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jo det är ju inte meningen, men samtidigt tar Stockholm oss i rumpan och sätter vår äldsta i skola i Norrtull en skola vi inte ens sökt. Finns inte på kartan jag ska kunna lämna jobbet vid 17, hämta storebror på skolan och sedan hämta lillebror i vasastan före 1730T twoody skrev:Självklart ska barnen få vara på dagis(förskola)
Tyvärr kör många barnen ditt 7 och hämtar 18 fast dom är lediga eller slutar vid lunch.
Där frun jobbar är det alltid personal som får vara kvar längst dag före julafton eller midsommar, då åker föräldrar och handlar och skiter fullständigt att personalen på förskolan också har ett liv.