225 522 läst ·
2 243 svar
226k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Renoverare
· Stockholm
· 20 366 inlägg
Grupparbete är ett jävla otyg, nybakade civ.ing idag blir chockade när de kommer ut i arbetslivet och måste jobba enskilt.BirgitS skrev:
Haha, du får ju gärna tro att dina barn är bäst på allt, det är nog inte så många andra som gör det.
Det är ju inte utan anledning som lärarna avskyr föräldrar som håller på så där eftersom det förstör deras planering. Man kan t.ex. hålla på med grupparbete under några veckor men det blir ju omöjligt att göra om barnen kommer och går som de vill eller barn som är borta på nöje när man går igenom ett nytt steg i matematiken som gör att man måste upprepa sig när de kommer tillbaks i stället för att gå vidare, förstör för alla elever.
Och det startar redan i förskolan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Jag ser det som att kunskaper i teamarbete och kunna anpassa sig till andra är en mycket viktig kunskap för de flesta civ.ing. Grupparbete utvecklar de sociala färdigheterna, vilket många civ.ing. skulle behöva vara bättre i.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 366 inlägg
Just nu är de kufar OCH kan inte jobba självständigt så det funkar inte. Grupparbete är helt verklighetsfrånvarande och har inget med att jobba agilt I team. Jag är tech lead och jobbat i team i över 20 år så vet vad jag pratat omBirgitS skrev:
Lite motsägande där.AndersMalmgren skrev:
A-barn, det är det oftast föräldrar som tycker att deras barn är, inte nödvändigtvis att de är A-barn.
Samt att de riktiga A-barnen är de vars föräldrar ägnar sina barn mycket tid istället för att lägga tiden på sig själv.
Intelligens är ärftlig, men inte heller där nödvändigtvis i direkt följande led, gener kan hoppa över flera generationer för att återkomma i de mest oväntade sammanhang.
Ägna tiden åt kidsen istället för att fokusera på dig själv så blir det nog bra ska du se
Där jag jobbar, agilt i team, så är grupparbeten en fantastisk tillgång.AndersMalmgren skrev:
Vi parprogrammerar, mobprogrammerar, kör workshops etc.
Jag har varit tech lead, haft chefsposition, och har jobbat i team i över 20 år så jag vet vad jag pratar om.
Kan det kanske vara så att du inte alltid är den som besitter all kunskap och har svaren på allting? Det börjar bli lite tröttsamt...
För mig låter detta som ett rekryteringsproblemen. Ni har helt enkelt anställt fel människor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Nu är ju jag äldre än vad du är och har jobbat i fler år så min erfarenhet är att sociala kunskaper är något som civ.ing. behöver för att kunna jobba agilt i team och inte bara tänka på sig själva och sitt eget arbete utan kunna se till gruppens resultat.AndersMalmgren skrev:
Dina barn kommer inte alltid att vara lika små som de är nu och i skolan behöver de träna sig i grupparbete för att lära sig det för framtiden, precis som de också behöver träna sig i självständigt arbete för framtiden. Men träningen i sociala kunskaper som t.ex. grupparbete blir lidande när föräldrar håller dem borta från skolan bara för att de tycker att något annat är roligare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 366 inlägg
Det lär de sig bra genom att interagera med andra kids på dagis. Precis som teambuilding, man behöver inte kosta till det, lite alkohol och mat så löser kollegorna resten självBirgitS skrev:
Nu är ju jag äldre än vad du är och har jobbat i fler år så min erfarenhet är att sociala kunskaper är något som civ.ing. behöver för att kunna jobba agilt i team och inte bara tänka på sig själva och sitt eget arbete utan kunna se till gruppens resultat.
Dina barn kommer inte alltid att vara lika små som de är nu och i skolan behöver de träna sig i grupparbete för att lära sig det för framtiden, precis som de också behöver träna sig i självständigt arbete för framtiden. Men träningen i sociala kunskaper som t.ex. grupparbete blir lidande när föräldrar håller dem borta från skolan bara för att de tycker att något annat är roligare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 366 inlägg
Låt mamman åka på tjejresor och va en pappa som är hemma med barnen.AndersMalmgren skrev:
Jag har skrivit över en del dagar till mamman men det är för att vi alla ska kunna vara tillsammans under bla storhelger. Jag är nämligen alltid ledig helger/storhelger samt många klämdagar medan mamman jobbar inom hemtjänsten (dag/kväll/helg) och sällan kan ta/får semester storhelger utan blir ”tvingad” att ta föräldraledigt för att garanterat vara ledig på storhelger.
Mamman tar mer VAB än mig men vi är hemma ungefär lika mycket när barnen är sjuka, anledningen är att jag dels kan flexa och dels jobba hemifrån en del.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Anser du verkligen att när barn börjar förskoleklass så är de fullärda när det gäller social kompetens?AndersMalmgren skrev:
Det var ju synnerligen låga krav du har i så fall.
Teambuilding brukar inte vara till för att öka deltagarnas sociala kompetens utan att stärka gruppmentaliteten, vilket grupparbeten i skolan också gör.
Nej, inte min erfarenhet. Du kanske inte ska döma bara efter dina egna lärares oförmåga att se till att grupparbeten fungerar som de ska.AndersMalmgren skrev:
Edit: förtydliganden
Finns kanske inget vettigt på ditt arbete första veckan. Men fungerande företag har det oftast. Anser att utbildning kan de förlägga på kväll eller helg som företag brukar göra om de inte finns andra möjligheter.13th Marine skrev:
Alltså teambuilding sköter de väl på den där apt eller vad det heter på kvällen en gång i månaden eller varannan? Typ skvaller om barn och andra kollegor.
Medlem
· Halland
· 4 519 inlägg
Eller tillåta ökad spännvidd inom klasserna så att B-barnen kan inspireras av A-barnen. Men detta är ju anathema för vänstern. Kanske man skulle ha en elituniform som de bästa barnen kan bära så de andra kan se upp till demAndersMalmgren skrev: