smh
Hej! Jag bygger (mitt första!) trädäck. Ska göra ett kryssbjälklag, men blir inte riktigt klok på om det spelar någon roll i vilken riktning bärlinorna går. Det vill säga, behöver de ligga i samma riktning som trallbrädorna, eller spelar det ingen roll när det är ett kryssbjälklag? Så länge jag ser till att lägga bjälklaget så att det finns något att skruva i förstås.

Bärlinor läggs i samma riktning som trallen. Reglarna vinkelrätt mot de 2.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
smh
K Kane skrev:
Bärlinor läggs i samma riktning som trallen. Reglarna vinkelrätt mot de 2.
Okej, tack! Men… varför då?

Bärlinorna lägger du tvärs golvreglarna för att stödja och bära golvreglarna

• Gilla
smh
  • Laddar…
Dom balkar som går genom hela längden eller bredden under däcket kallas väl bärlinor. Vad exakt menar du med kryssbjälklag? Är det en mängd kortlingar mellan de långa bärlinorna?I så fall ska trallbrädorna ligga vinkelrätt mot bärlinor så att dom får säkert stöd varje 60 cm.

• Gilla
smh
  • Laddar…
smh smh skrev:
Okej, tack! Men… varför då?
Klassisk stomme för altan,
1784096205267.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
smh
  • Laddar…
Jag tror inte det är ett kryssbjälklag då frågan inte skulle komma upp.

Är det ett bjälklag med alla reglar i samma höjd så skruva i de längsta reglarna, vilket är vad jag tror du menar med bärreglar. Strängt taget har man inga specifika bärreglar i den typen av bjälklag så det går att skruva I vad som helst men det är lättare att skriuva trallen i en lång regel.
Se till att ha kortlingarna under trallbrädor så slipper du att skräp samlas där.

• Gilla
lakman och 2 till
  • Laddar…
smh
Z z_bumbi skrev:

Är det ett bjälklag med alla reglar i samma höjd så skruva i de längsta reglarna, vilket är vad jag tror du menar med bärreglar. Strängt taget har man inga specifika bärreglar i den typen av bjälklag så det går att skruva I vad som helst men det är lättare att skriuva trallen i en lång regel.
Se till att ha kortlingarna under trallbrädor så slipper du att skräp samlas där.
Ah, jag börjar förstå (tror jag). Använder säkert fel ord, och det är nog det som gör mig (och min fråga) förvirrad!

Men ja, det är ett bjälklag med alla reglar i samma höjd. Jag trodde att det hette kryssbjälklag då, men det kanske det inte alls gör? Hur som helst, då kan jag alltså tänka att jag i första hand ska skruva i de längsta reglarna (dvs att dessa ska ligga på tvärs mot trallbrädorna)?

Z z_bumbi skrev:

smh smh skrev:
Hur som helst, då kan jag alltså tänka att jag i första hand ska skruva i de längsta reglarna (dvs att dessa ska ligga på tvärs mot trallbrädorna)?
Ja. Och trallbrädorna ligger parallelt med kortlingarna. Dessa fäster du i bärlinorna med antingen balkskor eller skråskuvning . 1784112907440.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kortlingarna behöver inte bära någonting utan är bara för att stadga upp bärlinorna i sidled och mot förvridning.
En bieffekt är att de fördelar en punktlast från en bärlina till de närliggande och ökar därmed bärlinornas svikt en aning. Därför är det viktigt att kortlingarnas längd passar exakt i mellanrummet och att dom är kapade i exakt rät vinkel.

Redigerat:
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Tack! Nu är jag med, tror
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja. Och trallbrädorna ligger parallelt med kortlingarna. Dessa fäster du i bärlinorna med antingen balkskor eller skråskuvning . [bild]
Kortlingarna behöver inte bära någonting utan är bara för att stadga upp bärlinorna i sidled och mot förvridning.
En bieffekt är att de fördelar en punktlast från en bärlina till de närliggande och ökar därmed bärlinornas svikt en aning. Därför är det viktigt att kortlingarnas längd passar exakt i mellanrummet och att dom är kapade i exakt rät vinkel.
Tack! Då förstår jag faktiskt (till slut). Tack för hjälpen!

K
  • Gilla
smh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.