5 161 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Barlinek UV-oljat
Medlem
· Älvsborgs län
· 15 inlägg
Hej, jag håller på med att lägga in ett billigt oljat ekgolv som jag köpt på Byggmax. Hur fungerar det med UV-oljade golv? Jag läste lite på den här sidan om det, men skall jag verkligen inte "underhållsolja" golvet alls? http://www.kahrs.com/SE/Consumer/Support/MaintenanceGuides/Pages/UVOil.aspx
Finns det någon på den har sidan som lagt ett liknande golv, och i så fall, hur har ni gjort?
Finns det någon på den har sidan som lagt ett liknande golv, och i så fall, hur har ni gjort?
Medlem
· Bohuslän (västra götaland)
· 18 inlägg
Uv oljade golv är ett mellanting mellan lack o olja,vanlig golvolja torkar för sakta för en rationell tillverkning.
Har underhålls oljat uv golv med timbrex olja, tar någon dag innan det torkar, polera av med trasa så det inte blir förmycket kvar.
Har underhålls oljat uv golv med timbrex olja, tar någon dag innan det torkar, polera av med trasa så det inte blir förmycket kvar.
Medlem
· Älvsborgs län
· 15 inlägg
Tack för ditt svar,
Behöver man olja golvet direkt efter att man lagt det?
Behöver man olja golvet direkt efter att man lagt det?
Det är väl som det står på sidan du länkade till. Underhållsolja direkt efter läggning ger visst skydd mot väta i skarvarna. Jag har lagt Byggmax oljade ekgolv i sovrum/hall men inte oljat det. Jag slabbar inte med vatten på det heller.
UV-olja är en speciell olja som härdas med UV-ljus. Du ska ha en "UV-refresher" för att underhålla golvet. Vanlig naturolja/träolja fungerar inte. Kolla med golvtillverkaren -- de har säkert produkter.
Jag lade nyss ett UV-oljat Kährs Linneagolv. Av informationen förstod jag att jag inte behöver bry mig om underhåll på flera år. Så förmodligen behöver du inte göra något ytterligare med ditt golv på ett bra tag.
Jag lade nyss ett UV-oljat Kährs Linneagolv. Av informationen förstod jag att jag inte behöver bry mig om underhåll på flera år. Så förmodligen behöver du inte göra något ytterligare med ditt golv på ett bra tag.
Medlem
· Älvsborgs län
· 15 inlägg
Ok, jag skall kolla vad de säger på Byggmax, man vill ju i alla fall torka av det nu när det är nylagt.
f91jsw: Blev själv väldigt sugen på att lägga oljat i hallen med men hur funkar det? Jag är rädd att det skall bli toktrasigt efter bara någa månader
f91jsw: Blev själv väldigt sugen på att lägga oljat i hallen med men hur funkar det? Jag är rädd att det skall bli toktrasigt efter bara någa månader
Med hallen menar jag inre hallen. Jag kommer inte lägga i entréhallen, där blir det klinker. Men det funkar säkert beroende på hur försiktig man är och vilka krav på finish man har efter några år. Direkt innanför dörren bör man väl alltid ha en rejäl dörrmatta.
Medlem
· Älvsborgs län
· 15 inlägg
Nu har jag kollat med Byggmax.
Enligt killen jag snackade med så är det bara bra att olja golvet direkt efter läggning och sedan underhållsolja det igen efter ett år eller så.
Jag får se om det blir mer oljad ek i lägenheten, blir sugen på att lägga golv nu igen när man är färdig med det första.
Enligt killen jag snackade med så är det bara bra att olja golvet direkt efter läggning och sedan underhållsolja det igen efter ett år eller så.
Jag får se om det blir mer oljad ek i lägenheten, blir sugen på att lägga golv nu igen när man är färdig med det första.
Klicka här för att svara