Hej!
Sitter och velar om jag ska fästa innersta bärlinan i fasaden (med distanser för att undvika fukt- och rötskador) eller fästa den på plintar intill husgrunden.

Altanen kommer vara ungefär 75cm från marken och i övrigt kommer bärlinorna vilka på markskruvar. Vår farstukvist är monterad med bärlina mot fasaden och har suttit väldigt bra utan att röra på sig.

När man läser på olika sidor så får man olika bud och det jag kanske mest är ute efter är hur stor betydelse det ena eller det andra alternativet egentligen har. När man läser vissa inlägg låter det som att det vore en fullskalig katastrof att göra på det ena eller det andra viset.

Tacksam för hjälp!

Fredrik Lindahl Fredrik Lindahl skrev:
När man läser vissa inlägg låter det som att det vore en fullskalig katastrof att göra på det ena eller det andra viset.
Att lägga bärlinorna på plintar eller motsvarande en liten bit från fasaden har jag aldrig upplevt eller hört ska kunna ge problem.

F fribygg skrev:
Att lägga bärlinorna på plintar eller motsvarande en liten bit från fasaden har jag aldrig upplevt eller hört ska kunna ge problem.
Är mest montering i fasad som man har fått höra ska ge en massa problem :)

Är mest montering i fasad som man har fått höra ska ge en massa problem :)
Undvik det då.

F fribygg skrev:
Undvik det då.
Hade gärna sluppit gräva för plintar om jag inte måste samt sluppit oroa mig för att komma åt dräneringen.

Hade gärna sluppit gräva för plintar om jag inte måste samt sluppit oroa mig för att komma åt dräneringen.
Lägg då en bärlina på trädgårdsplattor nån dm från fasaden och regla upp därifrån. Eller ställ helt reglar på trädgårdsplattor om du vill ge stöd till en bärlina högre upp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.