Hej!
Vi har precis köpt ett suterränghus byggt på 80-talet och funderar på att byta stenplattorna på ovansidans uteplats mot en träaltan. Mina snickarerfarenheter är inte jättestora men inget av momenten är någon nytt.
Det som gör att jag vänder mig till er för hjälp är om man bör fästa altanen i huset med en bärlina eller om man bör sätta betongplintar intill huset och få altanen helt separat.
Jag ser nämligen att hela uteplatsen, dvs stenplattorna (dansk sjösten
) har flyttat sig ca 10 cm ner i sluttningen under 35 år. Jag inbillar mig att om en altan sitter fast i huset och det fortsätter att röra sig i jordmassorna så behövs inte många cm innan det blir trubbel. Medans en "flytande" konstruktion borde kunna klara det bättre? Vad tror ni med erfarenhet?
Tacksam för hjälp.
Mvh
Daniel
Vi har precis köpt ett suterränghus byggt på 80-talet och funderar på att byta stenplattorna på ovansidans uteplats mot en träaltan. Mina snickarerfarenheter är inte jättestora men inget av momenten är någon nytt.
Det som gör att jag vänder mig till er för hjälp är om man bör fästa altanen i huset med en bärlina eller om man bör sätta betongplintar intill huset och få altanen helt separat.
Jag ser nämligen att hela uteplatsen, dvs stenplattorna (dansk sjösten
Tacksam för hjälp.
Mvh
Daniel
Jag har en altan vars inre bärlina är fäst i sutterängplanets murade lecavägg. På halva altanen har vi sedan byggt ett inglasat uterum. Övriga altaninfästningar är på berg så för min del är det ingen risk att altanen sätter sig, utan det är om huset sätter sig som jag kan få problem. Nu ligger huset på spränggrund så risken för sättningar där är inte längre så stort...
Är det en L-profil som är som stopp till vänster , kan du se om det har börjat att vilja falla utåt , kolla med vattenpass , då är det inget bra , hela paketet följer efter uppifrån och måste ankras på något sätt
Hur är det med vatten som kommer på den yta som sjunker , om det kommer ner på den så underminerar
vattnet hela slänten
Se på skissen om det är något som du kan tänka på , det kommer att bli en del gräva för att ankra ,
men jag ser ingen annan möjlighet , det med att fästa i grundmuren är så där , normalt ska man inte göra det , en däck har ett eget liv och rörs sig
Börja här och tänk
Hur är det med vatten som kommer på den yta som sjunker , om det kommer ner på den så underminerar
vattnet hela slänten
Se på skissen om det är något som du kan tänka på , det kommer att bli en del gräva för att ankra ,
men jag ser ingen annan möjlighet , det med att fästa i grundmuren är så där , normalt ska man inte göra det , en däck har ett eget liv och rörs sig
Börja här och tänk
Tog 2 bilder på det som skall hålla allt på plats (det längst till vänster på ritningen).S skutten11 skrev:Är det en L-profil som är som stopp till vänster , kan du se om det har börjat att vilja falla utåt , kolla med vattenpass , då är det inget bra , hela paketet följer efter uppifrån och måste ankras på något sätt
vattnet hela slänten
Börja här och tänk
Det har ju börjat röra sig men lutade inte farligt mycket. De 2 blocken lutade utåt 2 respektive 3 grader.
Gällande regnvatten så är ungefär hälften under takets överhäng. Men då plattorna ligger som en våg så rinner tyvärr mycket av vattnet mot huset.
Men om jag har förstått det hela rätt så tycker du att vi borde göra en konstruktion helt på pålar och med någon form av djupare stopp för att hindra jordmassorna att röra sig mer nerför.
Vad brukar man använda som stopp och hur djupt bör man gå med det?
Jag tolkar utifrån dina linjer att det blir fint att ställa ena sidan av altanen på också.
Du ser inte fel som jag uppfattat det , det är säkert L-profiler som är där och dom ger sig efter några år
jordtrycket förändras med tjäle och värme , tjälen skjuter ut profilen , en klassiker
Det kan bli tufft att få till det med profilerna då det måste grävas ur helt bakom dom , kanske ett jobb längre fram
Nu till nutid , ska skissa upp en lösning för dig , återkommer lite senare
jordtrycket förändras med tjäle och värme , tjälen skjuter ut profilen , en klassiker
Det kan bli tufft att få till det med profilerna då det måste grävas ur helt bakom dom , kanske ett jobb längre fram
Nu till nutid , ska skissa upp en lösning för dig , återkommer lite senare
Klicka här för att svara