30 197 läst ·
8 svar
30k läst
8 svar
Bärlager under marksten?
Ska lägga ca 12-15 kvm marksten till en liten uteplats.
Enligt byggvaruhuset/leverantören så ska man ha 10-15 cm samkross 0-18 eller 0-30 som bärlager och ca 3 cm sättsand.
Men nu fick jag ett tips av åkeriet, där jag skulle beställa bärlagret, att lägga stenmjöl istället, både som bärlager och sättsand.
Någon som har gjort detta eller har några funderingar eller tips?
Enligt byggvaruhuset/leverantören så ska man ha 10-15 cm samkross 0-18 eller 0-30 som bärlager och ca 3 cm sättsand.
Men nu fick jag ett tips av åkeriet, där jag skulle beställa bärlagret, att lägga stenmjöl istället, både som bärlager och sättsand.
Någon som har gjort detta eller har några funderingar eller tips?
Jag är också intresserad av svar på denna fråga.
Vi har i o f s bärlager men behöver fylla upp cirka 15 cm ytterligare och har fått rådet att köra på enbart stenmjöl.
* Hur är priset på bärlager/kross jämför med stenmjöl?
* Finns det några negativa aspekter på ett tjockt lager stenmjöl?
* Kan man fixa lutningen av stenläggningen bara m h a stenmjölet eller måste lutningen vara gjord redan i bärlagret?
Vi har i o f s bärlager men behöver fylla upp cirka 15 cm ytterligare och har fått rådet att köra på enbart stenmjöl.
* Hur är priset på bärlager/kross jämför med stenmjöl?
* Finns det några negativa aspekter på ett tjockt lager stenmjöl?
* Kan man fixa lutningen av stenläggningen bara m h a stenmjölet eller måste lutningen vara gjord redan i bärlagret?
Bärlagret bör vara grövre eftersom det har en dränerande effekt. Skall du inte belasta med tyngre saker som tex bil så räcker det gott med 15 cm bärlager. Stenmjöl som sättsand och fogmaterial är perfekt.
3-5 cm sättsand.
Räkna baklänges från önskad färdig marknivå:
sten (5-7cm) + 3-5 cm sättsand + 15 cm bärlager.
Glöm inte en markduk i botten INNAN du lägger bärlagret. Förhindrar att bärlagret blandar sig med grundmaterialet.
//A
3-5 cm sättsand.
Glöm inte en markduk i botten INNAN du lägger bärlagret. Förhindrar att bärlagret blandar sig med grundmaterialet.
//A
Precis vad jag, till slut, har bestämt mig för! Skönt att få det bekräftatantelund skrev:Bärlagret bör vara grövre eftersom det har en dränerande effekt. Skall du inte belasta med tyngre saker som tex bil så räcker det gott med 15 cm bärlager. Stenmjöl som sättsand och fogmaterial är perfekt.
3-5 cm sättsand.
//A
Fick 2 kubik 0-32 och 1 kubik stenmjöl för 750:- inkl frakt. Är det ett ok pris?
Grannen satte sin marksten i fjol på lite olika sätt, där han hade 0-30 som bärlager har det varit stabilt hela tiden men där han använt bara stenmjöl under har det kännts "svampigt" när det var blött i våras.
Han paddade allt material med padda innan stenarna sattes.
Han paddade allt material med padda innan stenarna sattes.
Skulle undvika 15cm stenmjöl. Lägg ytterliggare ca 10cm bärlager så får du ca 5cm kvar till stenmjöl.arwen skrev:
//A
Klicka här för att svara