Snablis
Jag bygger om badrum (blev iofs hela huset till slut) och har rivit allt utom bjälklag och ytterväggar. Huset är från -47 och reglarna under blivande badrumsgolvet har nu cc60.(Tidigare badrummet med flyt och 20x20-kakel på golvet låg där innan. Och elslinga.)

Nu till frågan.
Bjälkarna har dimensionen 64x175 virke (antagligen av långsamt växande träd) och jag har bytt ut en rutten bjälke mot 2st 45x195 (sågade på längden till rätt dimension och ihopskruvade). Spännvidden är 3m. Inga avlopp behöver gå genom någon regel.

Behöver jag, enligt era erfarna råd här på forumet, komplettera till cc30?

22mm spån och vattenburen värme ska på sen innan klinker. Vår konstruktör har gett råd men det delar jag inte med mig av, än. ;)

/Jocke

Redigerat:

Bästa svaret

Snablis
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ur styvhetssynpunkt är 45x195 mm nära ekvivalent med din dimension. Det är rimligt att anta att kvaliteten på befintliga bjälkar motsvarar C24. I så fall är det precis lagom som det är med cc 600 mm och spännvidd 3 m med stöd av denna rapport:

[länk]
Tack! Nu känns det lugnare.
Svårt att backa när golvet e på...
/Jocke

Gott så!

Vad sa förresten konstruktören?

Snablis
Bernieberg Bernieberg skrev:
Gott så!

Vad sa förresten konstruktören?
Han har tidigare sagt att dimensionen räcker, och han tittade faktiskt in idag för okulär besiktning och påtalade igen att det såg bra ut.

Jag läste konstruktion och hållfasthet i skolan men har inte orkat friska upp det minnet.

Oron över hållfastheten var tveklöst större än för Covid-19. :rofl::sweat:

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.