Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Fast… Det är ju en udda tillämpning men som du såg på filmen så funkar det i aluminium för samma pool som jag har. Men inte enligt dig. Vad jag förstått så har du aldrig konstruerat eller byggt en sån lösning. Men hänvisar till din breda kompetens och långa erfarenhet så att du inte behövde beräkna något utan bara köra ”frihand”. Ett flertal andra personer har hjälpt till med beräkningar och beräkningsmässigt så verkar de flesta överens om dimensioner. Allt ramlade ner i en lösning som jag uppfattar som bra och blir snygg.

Jag kan inte bedöma det på annat sätt och nu känns det som att förslaget med en överhöljd T-balk är bäst. Byta ut regelverket till 170 och kanske förstärka med 3 mm rostfritt i dimensionerna 170*45 på varannan bjälklag som vi sätter CC 45 cm med lite kortlingar.

Jag är ödmjukt tacksam för all hjälp jag fått från alla!
Att beräkna utan att veta lasten är lite "meningslöst"..

Javisst vi vet vad materialet väger i torrt tillstånd och kan få någon typ av uppskattning av totalvikten..

Men vad väger hela konstruktionen när den är dyblöt?

10+ års yrkeserfarenhet av tillverkning av frihängande konstruktioner (med upplagspunkter ute i ändarna) utsatta för både statisk och dynamisk last, en nuvarande sysselsättning med att konstruera dylika konstruktioner och dessutom en pågående utbildning inom området svetsning/materialpåverkan gör att jag ser problematiken i konstruktionen på ett annat sätt än de flesta här verkar göra..

Vad jag hade velat är att veta "mer exakt" vad den färdiga konstruktionen kommer väga

Då hade jag faktiskt kunnat ge dig både ett bättre förslag på dimension på ingående material och faktiskt tillochmed en vettig instruktion på tillvägagångssätt vid tillverkning för att få en resulterande nedböjning på färdig konstruktion på 0 mm.
För det är vad jag har jobbat med tidigare.. Inte "tillåten nedböjning X mm" utan konstruktioner som varit raka eller nära nog helt raka efter X antal år med statisk belastning och X antal dynamiska belastningscykler.

Gör det är vad din konstruktion kommer utsättas för iom svängningar och viktvariationer i konstruktionen över året.

Risken är att du får en konstruktion som hänger mer än önskat med tiden om du konstruerar och tillverkar något med felaktiga dimensioner..

Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är ju jättebra med folk som vid blotta anblicken kan se precis hur den optimala konstruktionen ser ut för att lösa ett problem. Bara att gratulera. Men vi andra får angripa problemen systematiskt och utvärdera hur olika varianter fungerar. Det är väl inte så jätteflådigt att räkna nedböjning på en balk, tämligen basal teori som Galilei hittade på och som har använts med framgång sedan dess.
Nä, det gör jag inte. Däremot kan jag vid blotta anblicken se fler problem i en konstruktion än de som inte jobbat med att tillverka dylika konstruktioner..

Konstigt? Nä

Jag påstår inte att jag har "den optimala lösningen"

Den går inte att hitta utan att till fullo känna till gällande belastning, och det gör vi inte.

D Derbyboy skrev:
Grymt då funkar det men varför är det sån skillnad mellan er beräkning och teäguiden?
Skillnaden är att vi räknat med den uppskattade egenvikten 1500 kg medan Träguiden räknar enligt norm för byggnadskonstruktion. Kan inte dessa normer något vidare men tror att utöver egenvikt så räknas med 200 kg last per kvadratmeter eller så.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Testade att räkna på ett förrådstak med samma parametrar (440cm mm) och då kom jag nära era 15mm.

Det som dock oroar mig är att frigoliten kommer bli vattenfylld….

Men den ökningen kanske TS kan kompensera med just plåt. TS tycks ju vara lite av en cowboy :)

mycket gissningar dock

• Haha
Huggedugge1
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Att beräkna utan att veta lasten är lite "meningslöst"..

Javisst vi vet vad materialet väger i torrt tillstånd och kan få någon typ av uppskattning av totalvikten..

Men vad väger hela konstruktionen när den är dyblöt?

10+ års yrkeserfarenhet av tillverkning av frihängande konstruktioner (med upplagspunkter ute i ändarna) utsatta för både statisk och dynamisk last, en nuvarande sysselsättning med att konstruera dylika konstruktioner och dessutom en pågående utbildning inom området svetsning/materialpåverkan gör att jag ser problematiken i konstruktionen på ett annat sätt än de flesta här verkar göra..

Vad jag hade velat är att veta "mer exakt" vad den färdiga konstruktionen kommer väga

Då hade jag faktiskt kunnat ge dig både ett bättre förslag på dimension på ingående material och faktiskt tillochmed en vettig instruktion på tillvägagångssätt vid tillverkning för att få en resulterande nedböjning på färdig konstruktion på 0 mm.
För det är vad jag har jobbat med tidigare.. Inte "tillåten nedböjning X mm" utan konstruktioner som varit raka eller nära nog helt raka efter X antal år med statisk belastning och X antal dynamiska belastningscykler.

Gör det är vad din konstruktion kommer utsättas för iom svängningar och viktvariationer i konstruktionen över året.

Risken är att du får en konstruktion som hänger mer än önskat med tiden om du konstruerar och tillverkar något med felaktiga dimensioner..
Ja det är klart man måste ha en vettig uppskattning av lasten för att räkna. Men det borde behövas även för dina yrkesmässiga bedömningar baserade på erfarenhet?

Jag har också viss erfarenhet i att räkna på saker som har krav på nedböjning… Dock sällan på byggnader och det finns lite andra resurser hos de som tillverkar. Men jag är mer än öppen för synpunkter om vad som funkar att tillverka, är van vid sådana diskussioner dagligdags. Men jag gillar inte när någon viftar bort väletablerad teori till förmån för sin fingertoppskänsla.

D
Violina Violina skrev:
Nä, det gör jag inte. Däremot kan jag vid blotta anblicken se fler problem i en konstruktion än de som inte jobbat med att tillverka dylika konstruktioner..

Konstigt? Nä

Jag påstår inte att jag har "den optimala lösningen"

Den går inte att hitta utan att till fullo känna till gällande belastning, och det gör vi inte.

Fast det går ju faktiskt….att måla upp ett värsta scenario

skulle all EPS fyllas med vatten efter ett tag då blir ju vikten samma som volymen. Alltså 1 dm3 EPS = 1 kg.

blöt planka vad väger den?

räkna med att vid 4 personer a 75 kg går upp på taket

osv osv

TS ska använda plåt på vintern, ja då kan vi ju räkna bort snö.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Testade att räkna på ett förrådstak med samma parametrar (440cm mm) och då kom jag nära era 15mm.

Det som dock oroar mig är att frigoliten kommer bli vattenfylld….

Men den ökningen kanske TS kan kompensera med just plåt. TS tycks ju vara lite av en cowboy :)

mycket gissningar dock
Tycker att det är rimligt att förutsätta att isolering som inte binder vatten väljs, typ sådan som är till flytbryggor. Det är en förutsättning för att det ska fungera med en rimlig konstruktion. Om befintligt isolermaterial inte uppfyller det måste det bytas.

D
Men isolering som används till flytbryggor binder dock vatten……dock inte 1:1

D
Har länkat till det här inlägget tidigare:

• Skärmbild av foruminlägg om tester med XPS-skiva och dess förmåga att absorbera vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Men isolering som används till flytbryggor binder dock vatten……dock inte 1:1
Okej men kanske något PU-skum med slutna celler som man fyller facken med då. Det finns väl vattentät isolering?

D
…..och för andra gången XPS binder MINDRE vatten än EPS

TS har använt EPS

PIR ska fungera med det är dyrt

D
Jag ser bara en farhåga med att TS utgår från att hans konstruktion väger 1400 kg men att den mycket väl kan väga 5-6 gånger mer i verkligheten.

Räkna ihop vad reglarna och trallen väger torra är inget problem med vad väger dyblöta reglar efter 5-10 år. Rimligen bör en välmättad något åldrar väga mer än en ny dyblöt regel.

Ja rätt ordning är att först bestämma vikt på trall och isolering i sitt sämsta tillstånd. Sen välja hur tvärgående bjälklaget ska väljas så man får vikten från det med. Och till sist bärlinan på långsidan.

D
Den uppgift på vikt som efterfrågas borde TS kunna ordna fram genom en fältstudie på plats.

Ta bort en skiva EPS och väg den?

Ta bort en bit regel och väg den?

Eventuellt skulle jag som är en vän av ordning lägga både regelbiten och isoleringen i ett vattenbad några dagar innan jag tog fram vågen.

Mardrömmen måste ju vara att dimensionera och konstruera en konstruktion för en last på 1500 kg och sen visar det sig att konstruktionen i sitt sämsta läge väger 8000 kg. Lägg då till att konstruktionen säkert kan landa på 50-60kkr.

Redigerat:
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Fast det går ju faktiskt….att måla upp ett värsta scenario

skulle all EPS fyllas med vatten efter ett tag då blir ju vikten samma som volymen. Alltså 1 dm3 EPS = 1 kg.

blöt planka vad väger den?

räkna med att vid 4 personer a 75 kg går upp på taket

osv osv

TS ska använda plåt på vintern, ja då kan vi ju räkna bort snö.
Näe, jag skall inte använda plåt på vintern. Vi får knappt snö här i Kungsbacka. Och i värsta fall får jag väl borsta av däcket. För mig här är det en ickefråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.