38 357 läst ·
360 svar
38k läst
360 svar
Bärighet aluminium L-balk
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
I Träguiden räknas det väl med typ 350 kg last per kvadratmeter, inte bara egenvikt som vi vill för detta lastfallet?D Derbyboy skrev:
edit: ja det ska ju hålla för snö också så egenvikten är inte det enda att ta hänsyn till. Men nedböjningskravet från Träguiden ihop med deras last blir kanske inte relevant i alla fall.
Här kan du slå upp:Huggedugge1 skrev:
https://www.stenastal.se/prislistor/
Och jag ser nu att rostfri plåt inte var lika snordyrt sombrostfria balkar (per kg). Vet inte om de levererar annat än "standardformat". Men finns ju fler leverantörer så klart.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Har som sagt inte den erfarenheten men är ödmjuk inför att det kanske är problematiskt, speciellt med rostfritt.B Bjober skrev:Det kan nog vara bra att montera balken så att den kan värmeriktas i efterhand utan att träet brinner.
Långt smidigare att ta dit nån med en induktivvärmare som kan justera ev nerhäng än att behöva ta bort hela balken.
Det låter för mig helt främmande att skära material i bågform för den balken. Så fort du nuddar den balken med en svetspinne så är den mer än krokig, det är i alla fall min erfarenhet. Vilken byasmed som helst med värmare kan kröka lämplig balk.
Jag svetsade en 2.3meter lång U balk med ungefärligt mått 60x180mm, 8mm gods. Svetsade på 6x25mm plattjärn på flänsarna i hela balkens längd. På 2.3meter spännvidd hade balken kroknat runt 20-30mm !
Men inga problem att värmerikta rakt igen för mig som ändå är amatör i sammanhanget.
Jag jobbar i en annan värld där det inte skulle vara något stort problem men har inte full inblick i vad som krävs för att det ska fungera bra där heller.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Testade lite i Träguidens program jag med och med en bärlina 8,4 m föreslås limträ 115x630 mm och då uppfylls ändå inte kravet på nedböjning… Det ger lite känsla för problemet 
Hmm… Men som någon föreslog, att sätta 3 mm plåt, rostfri eller rostskyddad, 45*170 och skruva fast den den i träbalkarna borde väl räcka? 4 meters längder?Bernieberg skrev:
Tror du det skulle fungera med 3 mm plåt som rostskyddas? 45*170 och som skruvas i träbalkarna i 4M längder?S Stefan1972 skrev:Jag har byggt tillräckligt mycket för att förstå grejen..........Även jobbat med grovsmide. Vi har ändå ett givet scenario med en byggd träkonstruktion som kan förstärkas en aning för att uppnå önskat resultat. Vill man ha en böjstyv konstruktion i balkar så blir det en helt annan grej. Då har man egenvikt på balk att ta hänsyn till också plus allt annat. Då är det klart att det blir en stöddig konstruktion men helt i onödan.
Jag kan tyvärr inte räkna på hur mycket en plåt på 3mm skulle styva upp en sådan regel. Det jag dock vet är att plåten måste vara lika hög som balken den ska styva upp för att göra någon nytta.
Sen tycker jag du blundar för faktorer som är alldeles självklara att ta med vid en beräkning.
-snö
-personer som går på
-egenvikten inkl att din isolering kommer vattenfyllas
kanske missat något…….
Sen tycker jag du blundar för faktorer som är alldeles självklara att ta med vid en beräkning.
-snö
-personer som går på
-egenvikten inkl att din isolering kommer vattenfyllas
kanske missat något…….
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Nu var det bärlinan jag kollade på, den som ska förstärkas med stålbalk.Huggedugge1 skrev:
På golvreglarna (som ligger åt andra hållet) får jag likt @Erik Lindroos fram 5 mm ned böjning med 1500 kg utbrett.
Beräkningarna är linjära så ökar man på med snö, blöt isolering eller vad man nu vill till ex. 4500 kg så blir golvreglarnas nedböjning 15 mm.
Sen får man tänka på att den lägst hängande punktens nedböjning är en kombination av golvreglarnas och bärlinans deformation vilket är relevant när man ska stänga och komma över kanten.
Som vintertäckning använder man självbärande plåt i hela längder. Man kan gå på dom och dom skall klara 140 kg snö/kvm har jag för mig.D Derbyboy skrev:Jag kan tyvärr inte räkna på hur mycket en plåt på 3mm skulle styva upp en sådan regel. Det jag dock vet är att plåten måste vara lika hög som balken den ska styva upp för att göra någon nytta.
Sen tycker jag du blundar för faktorer som är alldeles självklara att ta med vid en beräkning.
-snö
-personer som går på
-egenvikten inkl att din isolering kommer vattenfyllas
kanske missat något…….
Efter att ha läst allas resonemang och beräkningar så känns det för mig logiskt och bra med en T-balk samt göra om bjälklaget till 170*45 och stärka upp det med en stålplåt 45*170. Har 2mm syrafast plåt på en bar och det böjer man inte hursomhelst.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Det är ju bara räkna på det, är ju inga problem oavsett tvärsnitt, skillnaden är att man inte kan bläddra fram värdena för böjtröghetsmoment i någon tabell. För en plåt blir det ju väldigt enkelt.
Man skulle ju kunna ”reverse-engineera” balkprofilen som används av Aquisdeck(?) om man är sugen på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man skulle ju kunna ”reverse-engineera” balkprofilen som används av Aquisdeck(?) om man är sugen på det.
Super! Då verkar det som att vi har en lösning nu!Bernieberg skrev:
Nu var det bärlinan jag kollade på, den som ska förstärkas med stålbalk.
På golvreglarna (som ligger åt andra hållet) får jag likt @Erik Lindroos fram 5 mm ned böjning med 1500 kg utbrett.
Beräkningarna är linjära så ökar man på med snö, blöt isolering eller vad man nu vill till ex. 4500 kg så blir golvreglarnas nedböjning 15 mm.
Sen får man tänka på att den lägst hängande punktens nedböjning är en kombination av golvreglarnas och bärlinans deformation vilket är relevant när man ska stänga och komma över kanten.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det är ju jättebra med folk som vid blotta anblicken kan se precis hur den optimala konstruktionen ser ut för att lösa ett problem. Bara att gratulera. Men vi andra får angripa problemen systematiskt och utvärdera hur olika varianter fungerar. Det är väl inte så jätteflådigt att räkna nedböjning på en balk, tämligen basal teori som Galilei hittade på och som har använts med framgång sedan dess.Violina skrev:
Helt ärligt..
Jag skulle utan problem kunna tillverka den här konstruktionen utan en massa "flådiga" beräkningar, just därför att jag har sån erfarenhet utav den här typen av konstruktioner..
Men att via nätet försöka ge någon en lösning som ger önskat resultat, när det egna försöket resulterat i vad som syns i denna tråd, ser jag som ganska svårt..
@Huggedugge1 jag orkar inte läsa mer i den här tråden.. Men när du kommit fram till den lösning du tänker dig, och har ett vettigt tillverkningsunderlag får du gärna höra av dig till mig så kan jag kika på det..
Så ska jag ge dig min ärliga åsikt om hur svårt det faktiskt är att tillverka den på ett sätt så du får en konstruktion som både är hållbar och fyller önskad funktion..
För som någon som har erfarenhet av "båda sidor", alltså både som konstruktör och som den som tillverkar det någon annan har ritat vet jag hur lite de oftast förstår om hur saker och ting faktiskt beter sig i verkligheten..
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Grymt då funkar det men varför är det sån skillnad mellan er beräkning och teäguiden?Bernieberg skrev:
Nu var det bärlinan jag kollade på, den som ska förstärkas med stålbalk.
På golvreglarna (som ligger åt andra hållet) får jag likt @Erik Lindroos fram 5 mm ned böjning med 1500 kg utbrett.
Beräkningarna är linjära så ökar man på med snö, blöt isolering eller vad man nu vill till ex. 4500 kg så blir golvreglarnas nedböjning 15 mm.
Sen får man tänka på att den lägst hängande punktens nedböjning är en kombination av golvreglarnas och bärlinans deformation vilket är relevant när man ska stänga och komma över kanten.