Hur gör man för att sätta bård på snedtak på ett snyggt sätt? Det är där snedtaket möter de raka väggarna som problemet är.

Hör gärna av er med förslag.

Ska det vara på just snedtaket?
Jag skulle satt överkant på bården precis i vinkeln mellan snedtak och vägg.

Det skall inte vara bara på snedtaket utan runt hela rummet.

Problem med att sätta den i vinkeln är att det bli för låg (60cm ungefär).

Det känns som att nån annan måste har haft samma problem eller?

Samma problem ja - fast vi skippade helt enkelt bården i snedtaket i nischen istället, där står grabbens spjälsäng och det blev snyggt ändå. Inget bra svar kanske men vi gjorde det enkelt för oss

Även vi har funderat på att strunta i bården i snedtacket men det känns ändå som ingen bra lösning. Det är trots allt en stor del av rummet (alla väggar är ungefär 3,3m om man mäter på golvet).

Skippa bården!

Jag har tidigare gjort på följande sätt: Satt upp båden på väggarna ,och sedan i hörnen, klippt och klistrat småbitar av bård, för att få ett mönster som liknar det som är i bården. Det blev faktiskt jättebra, fast det tog ju sina timmar, och mycket tålamod. Fast det är klart, det beror ju lite på vad det är för mönster på bården. Detta var för 5 år sedan när bårderna var lite mer "krumeluriga"

:P

Tack Pera!

Nu har jag klarat det och det är faktiskt riktigt snygg.

För att komma förbi problemet av olika synbar "längd" bård när man kommer till snedtacket, klippte jag bården på de två raka väggarna på 45 grada så att botten av bården på raka väggarna möts botten av bård på snedtacket. Då använde jag lite av kanten från an överskott bit som jag då klistrade på den 45 grada vinkel som jag hade kliptt. Då få man en homogen bård/kant hela väggen runt sovrummet. Det hela är faktisk svårt att förklara men självklart om man bara se det.

Vet ej om det var det som du menade Pera men det gav i alla fall inspiration för att hitta min lösning! ;D Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.