Hej
Jag ska måla en tapetserad vägg som har en bård högst upp mot taket. Vill undvika att försöka pilla bort hela bården utan jag vill bara jämna ut skarven mellan bård och väggtapet innan jag målar.

Vill gärna ha tips på hur jag ska undvika att bårdskarven syns och funderar på om det funkar bra att sandpappra ner bårdkanten, spackla/slipa och sedan måla med väggfärgen.

Ett lager vävlim eller lätt utspätt trälim (vitlim) över det slipade området innan målning, är inte fel. Det kan motverka att tapeten ev. reser sig av målningen.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett lager vävlim eller lätt utspätt trälim (vitlim) över det slipade området innan målning, är inte fel. Det kan motverka att tapeten ev. reser sig av målningen.
Du menar att endast förbehandla där jag slipat/spackat över tapetbårdsskarven? och inte resten av väggen då antar jag...?

Det kan man ju också göra, men just nerslipade pappersfibrer har en finns tendens att leva sitt eget liv med lite tillsatt fukt. Det finns också speciella primers som förstärker ytan innan målning. Dessa är oftast bara plastdispersioner som vävlim och vitlim. Det beror ju också lite på vad det är för sorts tapet, I och med att du skriver ”sandpappra ner bårdkanten” låter det som papperstapet och inte non-woven. Den senare är hyfsat okänslig för övermålning.

• Gilla
Fredsan
  • Laddar…
BirgitS
Det finns särskilda tapethyvlar att köpa som är till för att hyvla ner tapetskarvar.

• Gilla
Fredsan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.