Hej!
Ett enplanshus med källare, 115m2 / våning.
Huset är byggt 1978 av hustillverkaren hultsfredshus. Jag skulle vilja riva ganska mycket vägg i huset för öppen planlösning. Väggarna ska vara fiberplank, 34x34 + skivmaterial, väggarna är totalt 65mm tjocka.
Hur listar jag ut genom ritning om de är bärande eller inte, väggarna skakar när man slår hårt på dom typ.
Jag har tagit bort taklist och innerväggarna är byggda efter innertaket är monterat. Bifogar ritningar och lite bilder, de väggar markerat med blått vill jag ta bort.
Ett enplanshus med källare, 115m2 / våning.
Huset är byggt 1978 av hustillverkaren hultsfredshus. Jag skulle vilja riva ganska mycket vägg i huset för öppen planlösning. Väggarna ska vara fiberplank, 34x34 + skivmaterial, väggarna är totalt 65mm tjocka.
Hur listar jag ut genom ritning om de är bärande eller inte, väggarna skakar när man slår hårt på dom typ.
Jag har tagit bort taklist och innerväggarna är byggda efter innertaket är monterat. Bifogar ritningar och lite bilder, de väggar markerat med blått vill jag ta bort.
Sektionsritningen visar ibland bärande väggar.
Tänker även att texten om bärande innerväggar inte borde varit med på ritningen om det inte finns bärande innerväggar. Om det inte bara är en standardtext som alltid fanns med från den tillverkaren?
Tänker även att texten om bärande innerväggar inte borde varit med på ritningen om det inte finns bärande innerväggar. Om det inte bara är en standardtext som alltid fanns med från den tillverkaren?
Normalt är att väggen på centrum kallas hjärtvägg och är bärande, takstolarna villar på den. Sen det med W-takstolar är inte min grej, så det kan gå. Men spänner det, så kan tyngd och snölast tryckt ner, så takstolarna vilar på den. Det är ingen lite bit du vill ta bort, halva väggen genom huset.
Ja, men en hjärtevägg bör vara mer rejäl än 34x34mm.
Stora frågetecknet jag får är att takstolarna sitter cirka c/c 600mm, om man ser från taketstolarna så är de byggt enl. följande.
* takstol - masonit - innertak - vägg.
Innertaket är bara luft och går att peta hål på med fingret och där vilar innerväggen. Det är det som gör mig fundersam.
Stora frågetecknet jag får är att takstolarna sitter cirka c/c 600mm, om man ser från taketstolarna så är de byggt enl. följande.
* takstol - masonit - innertak - vägg.
Innertaket är bara luft och går att peta hål på med fingret och där vilar innerväggen. Det är det som gör mig fundersam.
Nu vet jag inte hur dom gör. Men lite längre tillbaka, så sattes taket helt klart först och all el drogs då på ovansidan taket med nedstick av rörstumpar, Sen restes mellanväggar eller spikades och ankrades i taket, det sitter nog inte många spik i den övre regeln, bara där en takstol är. Så håll koll på var strömbrytare och väggutag är. alla rör för el kommer säkert uppifrån och kan sitta en dosa i väggen med. Vid rivning kan det bli att delar av rum kan bli svart, ingen el kvar där. Så det inte bara-bara att riva en vägg. Har du tur så går strömbrytare och vägguttag i väggen direkt från takdosa och då kan rör och ledning från taket rivas. Men du ska väl ha ljus i det stora rum som blir och strömbrytare. Kan bli lite bökigt med att koppla ihop det med riven vägg.
Har ritningar hur all el är dragen, och är förvånad hur enkelt dom har gjort det med allt. 👌J jonaserik skrev:Nu vet jag inte hur dom gör. Men lite längre tillbaka, så sattes taket helt klart först och all el drogs då på ovansidan taket med nedstick av rörstumpar, Sen restes mellanväggar eller spikades och ankrades i taket, det sitter nog inte många spik i den övre regeln, bara där en takstol är. Så håll koll på var strömbrytare och väggutag är. alla rör för el kommer säkert uppifrån och kan sitta en dosa i väggen med. Vid rivning kan det bli att delar av rum kan bli svart, ingen el kvar där. Så det inte bara-bara att riva en vägg. Har du tur så går strömbrytare och vägguttag i väggen direkt från takdosa och då kan rör och ledning från taket rivas. Men du ska väl ha ljus i det stora rum som blir och strömbrytare. Kan bli lite bökigt med att koppla ihop det med riven vävägg.
Har du el-ritningar så kan man med dom se hur rören är dragna, ( på den tiden med dom husen, så följde elektrikern ritningen till 98 % slaviskt ) från kanske takdosa och direkt till strömbrytare, problemet är om det sitter en dosa i väggen.Perzz00n skrev:
Elen är minsta problemet i detta fall, problemet är hur saker och ting ska rivas, väggen är totalt 8m jag vill riva ungefär. Plus 1 vägg till som går åt andra hållet. 👍J jonaserik skrev:
Har varit uppe på BH tidigare om Hulstfredshus du kan läsa härPerzz00n skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hultfredshus-och-baerande-vaeggar.228275/
Nu ska du aldrig lita fullt ut på råd du får på ett internetforum.
Med det sagt och som sagts tidigare är fackverkstakstolar med spännnvidd under ca: 8m normalt självbärande. I ditt fall är väggtjockleken på väggen du vill riva dessutom bara är 34 mm, vilket är för klent för att vara konstruerad för att bära någon last med tanke på husets konstruktionsår.
Däremot syns av ritningarna att du har en bärande vägg i källaren (som bär upp mellanbjälklaget) genom att det finns en tjockare betongvot under denna. Den kräver lite mer tankeverksamhet innan man börjar riva i, om det skulle bli aktuellt någon gång.
Med det sagt och som sagts tidigare är fackverkstakstolar med spännnvidd under ca: 8m normalt självbärande. I ditt fall är väggtjockleken på väggen du vill riva dessutom bara är 34 mm, vilket är för klent för att vara konstruerad för att bära någon last med tanke på husets konstruktionsår.
Däremot syns av ritningarna att du har en bärande vägg i källaren (som bär upp mellanbjälklaget) genom att det finns en tjockare betongvot under denna. Den kräver lite mer tankeverksamhet innan man börjar riva i, om det skulle bli aktuellt någon gång.
Den murade väggen kommer för alltid vara kvar, den bär ju upp hela bottenvåningen. 😁 Jag litar inte fullt ut på råden här utan tar upp allt för diskussion. Jag ska upp och mäta och kolla mer exakt på takstolarna imorgon. Har även kontaktat kommunen för att se om de har någon mer konstruktionsritning på detta hus. 🙂mexitegel skrev:
Nu ska du aldrig lita fullt ut på råd du får på ett internetforum.
Med det sagt och som sagts tidigare är fackverkstakstolar med spännnvidd under ca: 8m normalt självbärande. I ditt fall är väggtjockleken på väggen du vill riva dessutom bara är 34 mm, vilket är för klent för att vara konstruerad för att bära någon last med tanke på husets konstruktionsår.
Däremot syns av ritningarna att du har en bärande vägg i källaren (som bär upp mellanbjälklaget) genom att det finns en tjockare betongvot under denna. Den kräver lite mer tankeverksamhet innan man börjar riva i, om det skulle bli aktuellt någon gång.









