BirgitS
I hus från den tiden bruka man få kolla hur bjälkarna i bjälklagret mellan de två våningsplanen går. Väggar som bjälkarna vilar på är bärande.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I hus från den tiden bruka man få kolla hur bjälkarna i bjälklagret mellan de två våningsplanen går. Väggar som bjälkarna vilar på är bärande.
Dum fråga nu, men hur tittar jag på det?

B Burthen skrev:
Är det ett sadeltak så ser du hur nocken går... oftast går bjälkarna från långsida till långsida och vilar på en hjärtvägg som löper längs med nocken ungefär i mitten av huset. Har du trapphål takkupa mm kan det växlas av i anslutning till dem och då kan det bära av lite var stans... är det fackverkstakstolar så är de ofta självbärande och behöver inget stöd. Allt beror på som du hör... ritningar och ev bilder behövs för att kunna svara. Bäst är att ta dit någon med koll.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
BirgitS
B Burthen skrev:
Ingen dum fråga alls och det man får göra är att öppna upp taket under eller golvet ovanför för att vara säker. Om det finns golvplank direkt på bjälkarna på övre planet så går de tvärs bjälkarna. I hus från 20-talet kan bjälkarna gå åt olika håll i olika rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.