Hej!

Jag vill ta bort en sektion av en bärande vägg i mitt hus. Det jag skulle behöva veta är om jag kan ta ned den utan vidare ingrepp, eller ifall jag kommer behöva förstärka upp med exv imträbalk etc samt då stötta upp med domkrafter under ingreppet.

Problemet är nu följande;
-jag ringer snickar etc och frågar och alla säger typ samma sak "jag kan inte bedöma om den går att ta bort utan vidare ingrepp eller ej men behöver du hjälp med jobbet gör jag det gärna".

Jag vill ju bara kunna få ett utlåtande först och främst eftersom jag då kan avgöra om jag kan göra själv eller måste ta in hjälp.

Har ni tips på vem/vart man vänder sig?

Någon byggkonsult eller arkitekt!

Arkitekt? TS behöver hjälp av en konstruktör.

Man vänder sig förstås till byggahusforumets självutnämnda experter och får hjälp. Ta bilder på väggar, hus, vind och komplettera med en ritning om sådan finns så ska du se att du kan få hjälp att bestämma vad du kan kapa och inte.

Vid osäkerhet, växla av och överdimensionera. Kommer alltid vara billigare än att ta hjälp.

MathiasS skrev:
Vid osäkerhet, växla av och överdimensionera. Kommer alltid vara billigare än att ta hjälp.
Detta var exakt vad konstruktören ändå gjorde när jag tag bort en vägg jag var osäker på (tillbyggt hus, en del från 20-tal osv). Han sa helt enkelt att han inte kunde veta utan att han rev ganska mkt av väggarna, så han tog i för kung och fosterland i dimensionering.

...och jag tror att om man håller sig till enstaka avväxlingar ska det mycket till innnan huset faller ihop, iaf ett trähus....

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Först och främst vänder du dig till kommunen med en anmälan om ändring i bärande konstruktion. Om kommunen då gör sitt jobb kommer de kräva att du lämnar en beräkning som visar vilken dimension balken skall ha.

Måste man anmäla invändig ombyggnation till kommunen?
Då är vi tillbaka på ursprungsfrågan igen då -vem kan avgöra om det behövs en avlastningsbalk och i så fall vilken dimension den ska ha?

En konstruktör. Men, beroende på omständigheterna kommer han/hon ha mer eller mindre marginal i dimensioneringen.

Eller gör som tidigare föreslaget, strunta i konstruktör och utgå från värstafallet (som konstruktören kanske gör iaf, se mitt tidigare inlägg)

Blomqvist78 skrev:
Måste man anmäla invändig ombyggnation till kommunen?
Då är vi tillbaka på ursprungsfrågan igen då -vem kan avgöra om det behövs en avlastningsbalk och i så fall vilken dimension den ska ha?
Ja, man kan ju krångla till det för sig om man vill. Eller så slänger man upp en balk, sågar i väggen och konstaterar att biten man tog bort visst inte var bärande och då behövs ju ingen bygganmälan.

Där tänker du fel. I lagen står det om ändring som innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar berörs. Och det gör det väl här?

Självklart är det så men som du säkert förstår står detta på sidor i min lagbok som är ihoplimmade med karlssonsklister. Ingen blir gladare av att jag lägger ut +10kkr bara på pappersadmin innan jag sätter sågen i väggen. Men var och en ska förstås följa sitt eget samvetes röst.

• Gilla
buspojken och 2 till
  • Laddar…
Jag vet att det är mångas böcker som har ihoplimmade sidor. Jag bara berättar hur det skall vara så att ingen skall få problem utan att de själva kände till riskerna.

• Gilla
MTech och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Självklart är det så men som du säkert förstår står detta på sidor i min lagbok som är ihoplimmade med karlssonsklister.
Ja var och en bestämmer väl själv vilka risker man är benägen att ta.

Personligen skulle jag dock inte lita på karlssonsklister. Riv ut sidorna, kör dom i dokumentförstörare och bränn strimlorna säger jag! :wow:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.