Hej! Vi planerar att göra vårt kök större genom att riva bort en garderob som "går in" i köket från sovrummet bredvid. Vi försöker nu klura ut om väggen runt garderoben är bärande. Har fått en ritning från föreningen och min fråga är - går det att se på ritningen öht? Är det "rätt" ritning?
Har markerat lägenheten samt väggen som ska rivas (rött) samt förlängas (grönt).
Har markerat lägenheten samt väggen som ska rivas (rött) samt förlängas (grönt).
E emlul skrev:Hej! Vi planerar att göra vårt kök större genom att riva bort en garderob som "går in" i köket från sovrummet bredvid. Vi försöker nu klura ut om väggen runt garderoben är bärande. Har fått en ritning från föreningen och min fråga är - går det att se på ritningen öht? Är det "rätt" ritning?
Fin 50-talslägenhet! Är köksinredningen original?
Stadsbyggnadskontoret har med största sannolikhet också en konstruktionsbeskrivning som du kan läsa för att få mer underlag. Med det sagt, de där väggarna är inte bärande. Väggen mellan sovrummet och vardagsrummet är bärande. Det ser också ut som det finns en förstärkning av något slag mellan hall och sovrummet bredvid vardagsrummet, så de garderoberna (eller snarare ytan i sig) bör ni vara försiktiga med.
Stadsbyggnadskontoret har med största sannolikhet också en konstruktionsbeskrivning som du kan läsa för att få mer underlag. Med det sagt, de där väggarna är inte bärande. Väggen mellan sovrummet och vardagsrummet är bärande. Det ser också ut som det finns en förstärkning av något slag mellan hall och sovrummet bredvid vardagsrummet, så de garderoberna (eller snarare ytan i sig) bör ni vara försiktiga med.
Tack! Ska höra med stadsbyggnadskontoret också. Jag tror att köket är original.1 16386 skrev:Fin 50-talslägenhet! Är köksinredningen original?
Ja, det ser det ut att vara. En kvalitet som är dyr att ersätta, men som ofta går att ändra lite så att det passar moderna behov. Någon har ju gjort det genom att sätta in en diskmaskin där det nog tidigare var öppet så att man kunde sitta ner och arbeta på en utdragbar skiva.
Tack! Förstår jag det rätt då att det endast är markerat som jag ska undvika? (Förutom ytterväggar)Matti_75 skrev:
Klicka här för att svara