Hej!

Jag har precis köpt ett lite speciellt hus och ska sätta igång och renovera hela tilltaget.

Nu ska jag ta ner två väggar i huset och är tveksam om det inte är så att väggarna fyller någon funktion annat än som vägg. Jag hade en arkitekt i huset för någon vecka sen som hävdade att väggarna inte var bärande och jag har inget skäl att misstro honom. Däremot misstänker jag att det kan vara stabiliserande då en av väggarna går mellan ytterväggarna.

Jag bifogar ritningar över bottenplanet, jag har kladdat på de väggar jag ska ta ner.

Bottenplan riva vägg.jpg
Byggnad i profil kortsida.jpg

Redigerat:
Ritningen är bifogad istället..

• bottenplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • profil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet!

Det går inte enbart från ritningen att säkert avgöra om väggarna är bärande eller inte. Dessutom så kan man inte 100% lita på en ritning. Det kan ju vara så att man improviserat under bygget och frångått ritningen. Så det bästa är att ta dit någon som tittar på huset i verkligheten.

Huset verkar spännande. "Blankettförråd", "Förvaltarrum". Vad är det för nånting?

Huset är ett gammalt förvaltarhus till ett petroleum lager. I det intilliggande berget finns en gigantisk cistern som tidigare innehöll förbränningsolja och flygfotogen.

Vad gäller ritningar så finns det ritningar upp över öronen, det är byggt för att klara ett krig, källaren är ett skyddsrum med tillhörande gasslussar och lufttäta pansardörrar.

El och VVS är separat för bottenplan och källare.

Det ska bli riktigt roligt att fixa till huset och ta bort det gamla statskänslan som finns lita var stans i huset.

Jag har en annan fråga när jag ändå är inne på ämnet.

Det sitter en plastmatta på betonggolvet på bottenplan. Går det att låta den sitta och sätta golvvärme och klinker direkt?

Den sitter nämligen som berget.

En till fråga vad gäller den högra ritningen på huset. Vad menas med att de båda längsgående väggarna är utritade olika? Den högra är inte ritad hela vägen till golvet som den högra.

Jag tolkar det som att den högra och källarväggen är mer bärande således.

Ritningen stämmer in till sista millimeter, el vvs och allt.

Jag menar att den vänstra väggen på bottenvåningen inte är ritad till golvet. :confused:

Det är dörren in till "matrum" du ser. Har inget med bärning eller stabilisering att göra. Detta redovisas öht inte på A-handlingar, som är det du har.

Sektionen är tagen vid dom vertikala strecken du ser på planritningen.

Har du några bilder? Låter spännande!

Jag tänkte uppdatera lite då jag har fått ganska många intressanta svar och lösningar på mina innerväggar.

En arkitekt säger att väggarna till matrum inte är bärande.
En byggnadsingenjör säger att alla väggar bär lika mycket enligt takstolarna.
En verkare på ett större byggföretag säger att den väggen som ligger som ett T genom matrum och elrum mellan ytterväggarna, jäms med takstolarna håller ihop yttervägggarna då taklutningen är så pass brant och vikten ligger på ytterväggarna. Det är också husets tjockaste spontvägg 200mm mot annars 150mm.

Alla har varit ute och tittat på väggarna och alla har sett att det ligger en takskiva mellan väggarna och takstolarna, vilket innebär att innerväggarna byggdes efter att taket blev satt.

Således kan ingen innervägg vara bärande?? Bara talstolarna som är av normalt utförande!?

Hur som haver så är väggarna nere enligt min skiss så jag får se när snön sätter sig om jag får akut hämta lite virke och snickra ihop egna stämp ;)

Jag kommer att posta lite projektbilder från bunkern i alla fall i projekt tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.