Hej,
Jag har nyligen flyttat in i ett egnahemshus i Tallkrogen, byggt 1936. Enligt säkra källor var då ytterväggarna samt hjärtväggen (markerad i rött på ritningen nedan) bärande. En konstruktör som granne anlitade har dock sagt att hjärtväggen är ”lite bärande” och att flera grannar tagit ner den utan att förstärka. Vill man vara helt på den säkra sidan bör man dock betrakta den som bärande, så som jag har förstått det.
På 1950-talet byggdes huset till, vilket framgår på de bifogade bygglovsritningarna (både det ursprungliga och det senare bygglovet). Min fråga gäller nu den vägg som är markerad i gult. Jag skulle vilja riva en del av den för att kunna bygga en hallgarderob, men har fastnat i hur jag ska avgöra om väggen är bärande eller inte.
Har ni några tips på hur man kan tänka kring detta, eller vad jag kan undersöka vidare?
Tusen tack på förhand!
Bild på huset, enplans plus källare:
Dagens planlösning:
Bygglov från 1936:
Bygglov för tillbyggnad 1950-tal:
Bild som visar hjärtväggar i rött samt vad jag önskar riva i gult:
Enkel bild hur takstolarna ligger:
Jag har nyligen flyttat in i ett egnahemshus i Tallkrogen, byggt 1936. Enligt säkra källor var då ytterväggarna samt hjärtväggen (markerad i rött på ritningen nedan) bärande. En konstruktör som granne anlitade har dock sagt att hjärtväggen är ”lite bärande” och att flera grannar tagit ner den utan att förstärka. Vill man vara helt på den säkra sidan bör man dock betrakta den som bärande, så som jag har förstått det.
På 1950-talet byggdes huset till, vilket framgår på de bifogade bygglovsritningarna (både det ursprungliga och det senare bygglovet). Min fråga gäller nu den vägg som är markerad i gult. Jag skulle vilja riva en del av den för att kunna bygga en hallgarderob, men har fastnat i hur jag ska avgöra om väggen är bärande eller inte.
Har ni några tips på hur man kan tänka kring detta, eller vad jag kan undersöka vidare?
Tusen tack på förhand!
Bild på huset, enplans plus källare:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens planlösning:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bygglov från 1936:
Logga in
Skapa konto
Bygglov för tillbyggnad 1950-tal:
Logga in
Skapa konto
Bild som visar hjärtväggar i rött samt vad jag önskar riva i gult:
Logga in
Skapa konto
Enkel bild hur takstolarna ligger:
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Jag kommer ihåg att Justus en gång skrev att riktningen på bjälklagret kunde variera mellan olika rum när det gällde hus innan standardiseringens tidevarv. Typ om man inte hade bjälkar som nådde hela vägen längs med vardagsrummet så la man dem tvärs vardagsrummet, oavsett riktningen på takstolarna.K Kane skrev:
Nu är det väl osannolikt när det gäller den lilla tillbyggnaden, men att garantera något är ju en annan sak.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bärande väggar Norrlandshus "Bräckevillan"
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande vägg? Hjälp Villa 1932
Planlösningar -
hur vet man att denna markerade vägg är bärande eller inte i villan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bärande vägg…eller inte - vi villa riva väggen
Byggmaterial & Byggteknik