Hej,

Jag har nyligen flyttat in i ett egnahemshus i Tallkrogen, byggt 1936. Enligt säkra källor var då ytterväggarna samt hjärtväggen (markerad i rött på ritningen nedan) bärande. En konstruktör som granne anlitade har dock sagt att hjärtväggen är ”lite bärande” och att flera grannar tagit ner den utan att förstärka. Vill man vara helt på den säkra sidan bör man dock betrakta den som bärande, så som jag har förstått det.

På 1950-talet byggdes huset till, vilket framgår på de bifogade bygglovsritningarna (både det ursprungliga och det senare bygglovet). Min fråga gäller nu den vägg som är markerad i gult. Jag skulle vilja riva en del av den för att kunna bygga en hallgarderob, men har fastnat i hur jag ska avgöra om väggen är bärande eller inte.

Har ni några tips på hur man kan tänka kring detta, eller vad jag kan undersöka vidare?

Tusen tack på förhand!

Bild på huset, enplans plus källare:
Enplanshus i Tallkrogen från 1936 med gul fasad, rött tegeltak och omgivande trädgård med grön buskage och en grön staket vid ingången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens planlösning:
Planlösning för bottenvåningen i egnahemshus med utritade hjärtväggar och vägg som önskas rivas. Vardagsrum, matsal, kök och sovrum visas.
Skapa konto
Planritning över källarvåning i ett hus från Tallkrogen, med sovrum, pannrum, förråd, garage och soprum markerade.
Skapa konto

Bygglov från 1936:
Byggnadsritning från 1936 med planlösning för bottenvåning och källare, visar rum, hall och pannrum. Texter och markeringar i bilden.
Skapa konto

Bygglov för tillbyggnad 1950-tal:
Ritning av ett enplanshus med källare, fasadvy och planritningar från 1936. Vissa väggar är markerade för bärande funktion.
Skapa konto

Bild som visar hjärtväggar i rött samt vad jag önskar riva i gult:
Planlösning för bottenvåningen i huset; bärande väggar markerade i rött, tilltänkt rivningsvägg i gult vid hall/entré.
Skapa konto

Enkel bild hur takstolarna ligger:
Planlösning för bottenvåning med markerade hjärtväggar i rött och planerad rivning i gult; sovrum, vardagsrum, kök och inglasat uterum.
Skapa konto

Ingen som har någon idé? :)

BirgitS
Man kan behöva kontrollera i vilken riktning som bjälkarna i bjälklagret mellan entrévåningen och vinden ligger för att vara säker. Om bjälkarna stödjer sig på en vägg är väggen normalt bärande.

BirgitS BirgitS skrev:
Man kan behöva kontrollera i vilken riktning som bjälkarna i bjälklagret mellan entrévåningen och vinden ligger för att vara säker. Om bjälkarna stödjer sig på en vägg är väggen normalt bärande.
Inget bjälklag där. Du ser takstolsriktningarna i första inlägget.

BirgitS
K Kane skrev:
Inget bjälklag där. Du ser takstolsriktningarna i första inlägget.
Jag kommer ihåg att Justus en gång skrev att riktningen på bjälklagret kunde variera mellan olika rum när det gällde hus innan standardiseringens tidevarv. Typ om man inte hade bjälkar som nådde hela vägen längs med vardagsrummet så la man dem tvärs vardagsrummet, oavsett riktningen på takstolarna.

Nu är det väl osannolikt när det gäller den lilla tillbyggnaden, men att garantera något är ju en annan sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.