Ritning av husplan som visar badrum, kök och väggar med måttangivelser, misstänkt bärande vägg markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning på ett enfamiljshus med mått och planlösning, inklusive väggar, rum och husets "hjärta".
Skapa konto

Hej. Jag öppna upp genom att riva delar delar av en vägg men vet inte om den är bärande i huset. Huset är byggt runt ett hjärta som är av betong. Hjärtat innehåller badrum och en del av köket. Väggen går längs takstolarna och är idag byggd av 70x45 reglar. Huset har tegelfasad ligger i Skåne och är byggt 1971. Vad tror ni, går den att ta ner utan att komplettera den bärande konstruktionen?

Vilken vägg vill du riva?
Hur går takstolarna?

Hej takstolarna går längs med väggen. Det är mellan kök & vardagsrum som jag vill öppna upp.

• Ritning av en husplan med markerat kök och vardagsrum för att visa öppningsmöjligheten.
    Skapa konto
Den väggen lär inte vara bärande.
Bärande väggar brukar gå tvärs takstolarna.

Du lär ha minst två takstolar mellan den väggen och gavelväggen (andra långsidan av vardagsrummet).

Ok, det ser ut att vara 3st takstolar från yttre gavelvägg till väggen jag vill ta ner(4,2m)

• En närbild av en byggritning med markerade takstolar och mätverktyg som visar längden 4,2 meter.
    Skapa konto
Nu ser jag att du även har en övervåningen, då är det inte hur takstolarna går utan hur mellanbjälklagets balkar går som är intressant.
Ofta går mellanbjälklaget i samma riktning som takstolarna.

BirgitS
Har du någon sektionsritning för huset och när är det byggt?

BirgitS BirgitS skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Sektionsritning, se bild.Huset är byggt 1971.

• Sektionsritning av hus byggt 1971 med måttangivelser på en beige botten.
    Skapa konto
@BirgitS är det en sådan du menar? Jag har tyvärr inga konstruktionsritningar.

Demmpa Demmpa skrev:
Nu ser jag att du även har en övervåningen, då är det inte hur takstolarna går utan hur mellanbjälklagets balkar går som är intressant.
Ofta går mellanbjälklaget i samma riktning som takstolarna.
Vad ska jag leta efter i mellanbjälklaget. Jag har tillgång till kattvindarna och kanske kan se något där?!

BirgitS
Krackelerad Krackelerad skrev:
@BirgitS är det en sådan du menar? Jag har tyvärr inga konstruktionsritningar.
Japp, det är en sektionsritning.
Det ser inte ut som att väggen du vill ta bort är en av de väggar som är utritade på sektionsritningen, dvs. parallell med taknocken.

Men jag har bett en annan som är mer kunnig att titta på den här tråden vid tillfälle.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.