Jag har en gammal ladugård på min gård som jag funderar på att inreda till häst. Den består av två våningar, en murad nedre våning och ett höloft ovanpå. Då takhöjden i nederdelen inte är tillräcklig för häst så är min plan att öppna upp till nock i delar av byggnaden, dvs ta bort höloftets golv. Höloftets golv vilar ju dock på extremt grova tvärgående stockar, och min fundering är hur man vet om dessa är bärande eller typ behövs för att hålla ihop väggarna på byggnaden? Om det gör någon skillnad så tänkte jag inte ta bort hela höloftet utan endast såga upp ett hål i den del där hästarna ska vistas, dvs jag skulle kunna spara några tvärgående golvbjälkar mitt i byggnaden om det räcker som säkerhet?

Såhär ser delen jag vill ta bort innertaket på ut
Rivningsklart loft med exponerade bjälkar, träspill och gammalt innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såhär ser det ut på loftet ovanför
Gammal ladugårdsloft med synliga takstolar och plåttak, hö och spillror på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill alltså ta bort innertaket och höloftsgolvet i delen mellan fönstren och bjälken som går parallellt med fönstren.

Bästa svaret

Takstolarna är en variant på treledsramar som är väldigt vanliga i äldre ladugårdar. Eftersom treledsramarna vilar på de murade ytterväggarna behövs golvbjälkarna för att förhindra att ytterväggarna trycks ut. Om du måste spara alla går inte att svara på innan man sett hur de samverkar med takstolarna och hur många de är. Det du tänker göra kräver att du har tillgång till en person med kompetens inom byggnadskonstruktion. Det räcker inte med en snickare.

• Gilla
komakino och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Takstolarna är en variant på treledsramar som är väldigt vanliga i äldre ladugårdar. Eftersom treledsramarna vilar på de murade ytterväggarna behövs golvbjälkarna för att förhindra att ytterväggarna trycks ut. Om du måste spara alla går inte att svara på innan man sett hur de samverkar med takstolarna och hur många de är. Det du tänker göra kräver att du har tillgång till en person med kompetens inom byggnadskonstruktion. Det räcker inte med en snickare.
Tack för svar! Misstänkte att det kunde vara så. Får se om jag går vidare med projektet, tänkte ha hästarna på lösdrift och behöver bara fixa sjukbox, så tror det finns enklare och billigare lösningar än att försöka fixa denna takhöjd isf. Halva ladugården består av en enkel del i trä som redan är öppen till nock, så det får nog bli ett bygge därinne istället då. Lite trist bara att inte kunna nyttja den finare murade delen.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.