Hej!
Då svar från de som sitter på de "fysiska" ritningarna dröjer och jag vill börja arbeta så vänder jag mig till er kunniga.
Är i svängarna att ta ner en vägg på övreplan. Jag har svårt att tro den ska vara bärande men vill veta vad nån som har lite mer kunskap än mig har att säga.
Tack för svar.
Mvh Fredrik
Då svar från de som sitter på de "fysiska" ritningarna dröjer och jag vill börja arbeta så vänder jag mig till er kunniga.
Är i svängarna att ta ner en vägg på övreplan. Jag har svårt att tro den ska vara bärande men vill veta vad nån som har lite mer kunskap än mig har att säga.
Tack för svar.
Mvh Fredrik
Är nog benägen att den är bärande då takstolarna ligger tvärs över den väggen om jag inte ser helt fel , det finns bara ett fönster på gaveln som vissas , men ritningen visar ett antal fönster och dörrar
Är det ombyggt under årens lopp
Är det ombyggt under årens lopp
Då sticker jag ut hakan och säger att med den ritade takstolen finns ingen anledning att tro att någon innervägg är bärande,
Den markerade väggen ligger dessutom parallellt med takstolarna.
Allt utifrån att det är byggt som det är ritat …
Den markerade väggen ligger dessutom parallellt med takstolarna.
Allt utifrån att det är byggt som det är ritat …
Väggen mellan vrum och sovrummet är så gott som borta. Vet att gullring har modeller där taket är självbärande, men då firman är nerlagd är det svårt få svar från dom. Sen att kommunen tar sin härliga tid att svara är ju bara irriterande.S skutten11 skrev:
Sa inte att den var bärande men det blev lite fel att tyda ritningarna då det endast finns ett fönster på gaveln ,Balkongen visas till vänster och övrigt från gavel , så det är nog troligt att fahlis har rätt där och du säger att det fanns hus med självbärande stolar , kolla upp så inte taket har kommit ner lite , det är ett äldre hus och allt rörs sig mot jordens mittpunkt
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag håller med fahlis, väggen är absolut inte bärande. Men ritningen är lite förledande med gavelfönstret. Men det är kanske en hel radhuslänga som avses?
De väggar som är utritade i sektionsritningen är bärande, dvs de som går längs med takåsen på vardera sida om trappan på bottenplan och på ena sidan trappan på övre plan.
Den du markerat och alla andra i samma riktning (parallellt med takstolarna) är icke bärande.
Den du markerat och alla andra i samma riktning (parallellt med takstolarna) är icke bärande.
Klicka här för att svara