Hej. (Hoppas detta är rätt del av forumet, om inte, flytta till rätt)
Håller på och ska rusta lite i källaren efter ett totalstopp i avloppet och massa avloppsvatten med material rann ut över väggar och golv. Luktade inte jordgubbstårta direkt.
Har nu rivit ner alla väggar/golv och vill nu plocka bort en pelare som är en rest av en vägg, och är lite orolig för att den kan vara bärande.
Enligt ritningen så ska bara hjärtväggen vara bärande som går tvärs igenom hela huset från källaren och upp till vind.
Vad grannen säger så teoretiskt ska det inte vara några problem att riva ner pelaren eftersom att taket i källaren ska vara bärande.
Han förklarade det så att taket är uppbyggt på följande sätt. Först så ligger det två brädor, sen är det en bräda som står upp på högkant, sen två liggande, en stående osv...
Men eftersom den där pelaren är uppmurad med lecablock och ovan på den så går det en balk som jag uppfattar som en syll, så är jag lite undrande.
I det rummet som jag håller på och rustar upp så har det från början varit ett förråd och en matkällare. Väggen emellan dom två är riven.
Nån som har ett liknande hus?
Huset är ett Mockfjärds Elementhus från 65
Här kommer några snofsiga bilder i paint från originalritningen till hur det ser ut idag.