Jisses, hur fick du bort all parkslide, frågade jag en gammal tant som vi var och målade hos.
Som man brukar göra, sa hon. Kapa dom och spruta Round-Up i stammen dagen före första nattfrosten.
Jag har inte provat men hon tyckte inte det var några häxkonster direkt.

Hur funkar de gamla klassikerna 2,4-D och Hormoslyr?

Jag tror inte de säljs idag, men om man råkar ha någon släkting som sitter på ett lager sedan innan de slutade säljas...

Norrtull Norrtull skrev:
Då är det vår tur att fundera på hur vi ska hantera denna växt på bästa sätt. Bifogade bilder är vårt lilla bestånd. Tidigare fanns det 1st moderplanta som tidigare ägare mejade ner dagarna före överlämning. Sen kom dessa nya upp ca 2-3m från där moderplantan stod.
Så hur ska vi gå tillväga nu?
Sälj huset och fly till lofoten

Norrtull Norrtull skrev:
Kan inte lyckas få tag i det. Har försökt, men ingen verkar ha det längre.
Har även kollat med en allt-i-allo kille som gräver och röjer. Div trädgårdsmästare vill inte ens ta i jobbet.
Så nu är frågan, när projektet startar, vilken eller vilka metoder är rätt. Jag förstår att beståndet anses litet, så tanken är att det aldrig ska få en chans.
moderplantan är planterad så sent som för 4år sedan.
Jag har 0707245353 Kjell

F
Norrtull Norrtull skrev:
Är det så man ska använda det? Inte bara hälla in i stammen på parkslide?
Nej inte i stammen! Roundup verkar genom att transporteras från bladem via växtens näringssystem till rotdelarma.
Tar man bort bladen fungerar det INTE som avsett.

Det funkar att injicera i stammen eller i avskurna kälkar. Men det kräver högre dos än om det appliceras på bladen.

F
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle säga att trotts att de senaste inläggen säger emot varandra hels bunten så är alla mer eller mindre fel.

Glyfosat funkar absolut, men man ska definitivt inte hälla i massor.

Visst funkar det att koka eller bränna rötterna, men det är absolut inte den enda metoden. Möjligen den enda som funkar mer en insats. Å andra sidan dödar de metoderna allt liv på platsen.

plantan sticker inte tio meter åt sidan för att den behandlas med glyfosat.

Inte heller måste man rycka minsta blad direkt eller bränna alla rester.

Läs alla de exempel på folk som lyckats. Se inte dessa som den enda vägen att lyckas även om många påstår att just den metoden är den enda som funkar. Det är en metod som funkar, inte den enda.
Instämmer helt. Det är ingen onskefull helvetesväxt som bara kan avlivas på ett enda sätt. Den går att få bort med flera metoder som redan beskrivits, men man får nog oftast räkna med att den försvinner efter första gången. Har utrotat bestånd som aldrig kommit tillbaka.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Instämmer helt. Det är ingen onskefull helvetesväxt som bara kan avlivas på ett enda sätt. Den går att få bort med flera metoder som redan beskrivits, men man får nog oftast räkna med att den försvinner efter första gången. Har utrotat bestånd som aldrig kommit tillbaka.
"Att den INTE försvinner efter första gången" skulle det stått..

• Gilla
helder
  • Laddar…
Att det bara skulle behövas ett rotfragment på 0,02 gram för att det ska bli ett nytt bestånd är totalt felaktigt. Fråga din länstyrelse var de har hittat den forskningen. En vanlig grön ärta, som jag nyss vägde på en laboratorevåg vägde 0,38 g. Jag har tidigare, på detta forum, refererat till ett examensarb där de undersökte hur stora rotfragment som kan ge nya skott. Inget fragment en cm långt gjorde, medan vissa 2 cm gjorde det och alla 3 cm långa slog nya skott. Ett en cm långt rotfragment väger mer än en grön ärta.
M MikaelSabel skrev:
Rycka bort den hjälper inte, man ska helst inte röra den alls, då sprider den sig mer. Finns inga bra metoder ännu att få bort Parkslide. Jag vet att man tittar på värmebehandling under längre tid som kan döda växten.

Från länsstyrelsens hemsida:

Grundregler som är baserade på forskning och på utförda bekämpningar:
  • Gräv inte! Risken för spridning är väldigt stor. Det behövs bara ett rotfragment på 0,02 gram för att det ska bli ett nytt bestånd.
  • Ha en plan. Om parksliden inte sprider sig aggressivt så kan man låta den vara tills man har en genomtänkt strategi. Det arbetas i flera led med att ta fram riktlinjer och råd utifrån forskning och gällande lagstiftning och vi hoppas att det ska finnas material tillgängligt till nästa år.
  • Bekämpning metod 1. Om den måste bekämpas ska den klippas ner i skiften juli-augusti. Den får sedan växa upp igen och ca 6-8 veckor senare, i samband med blomningen (i Skåne, oftast mitten av september) besprutas bladen med glyfosat (Maxdos 2,16 kg/ha - som ska fördelas jämt över ytenheten). Glyfosat får endast användas en gång per år per yta som lagstiftningen är i dag. Det ger dålig effekt och är inte rekommenderat att bekämpa parkslide med glyfosat någon annan tid än mellan blomning och frost. Tänk på de fasta skyddsavstånden till diken, dagvattenbrunnar och dräneringsbrunnar (2m), sjöar och vattendrag (6m), dricksvattenbrunnar (12m). Besprutning med glyfosat i dessa doser/koncentrationer måste göras av någon med behörighet klass 2 L, kolla gärna referenser innan du anlitar någon. Besprutningen kan kräva tillstånd eller anmälan som du söker hos kommunen, ta kontakt med kommunen i god tid. De preparat som säljs till privatpersoner i handeln är inte starka nog att klara parkslide.
  • Andra metoder. Det finns många andra metoder att bekämpa parkslide men få av dessa har i dagsläget någon vetenskapligt bevisad effekt. Många metoder är svåra att göra själv och innebär en stor spridningsrisk. Det pågår många tester och utveckling av metoder som förhoppningsvis kan bidra till effektiv och bra bekämpning i framtiden.
  • Ta hand om avfallet rätt. Alla växtdelar ska förpackas noggrant i sopsäckar och lämnas på återvinningscentralen. Informera personal på plats om att det är parkslide och fråga vart du ska lägga det. Alla växtdelar kan slå rot om de hamnar på marken. Släng aldrig parkslide på kompost eller i naturen.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det funkar att injicera i stammen eller i avskurna kälkar. Men det kräver högre dos än om det appliceras på bladen.
Ni som sprutar gift i trädgården har ni inga bärbuskar eller annat ätligt i den?
D Daniel 109 skrev:
C camelspin skrev:
Ta det lugnt. Du har ju bara två skott. Grannen fick bort en mindre buske på två säsonger. Hur lätt det är verkar bero på vart man bor, i varmt klimat är det svårare, i kallt ganska enkelt. Lät skotten växa tills de hade typ 4 blad och klippte sen av dem konsekvent.. För dig är det ju inga problem, den står ju i gräsmattan så det sköter ju gräsklipparen. Gräver du så kommer du inte se alla rottrådar, och några blir kvar - försvagade, men den kommer upp på ett nytt ställe. Du sprider dessa rottrådar över en större yta och får därför flera mindre plantor att bekämpa. Kan vara praktiskt om man har en skitstor till att börja med för då är det ju mycket rot att trötta ut. Med dina småplantor kommer den tröttna om du konsekvent klipper.

Om man har känningar i lantbruket kan man få en burk glyfosat i högre styrka men jag tror inte du behöver det. Eftersom växten inte är särskilt känslig för glyfosat krävs många behandlingar, frågan är om det inte är mer jobb än att rycka skotten. En kombination är säkert det bästa om man vill att det skall gå lite snabbare.

Det är inte så komplicerat som det framställs i vissa domedagsmedia, om man är på det i tid och ligger i med klippningen så går det bra på små exemplar. Du har mycket goda förutsättningar. Har du en stor är det säkert betydligt värre.

Noterar att under de växtförhållanden som finns där jag bor verkar en viss spireaart betydligt värre, även aspar orsakar väldigt mycket jobb när de tas bort.
Ù

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Hin Håle skrev:
Ni som sprutar gift i trädgården har ni inga bärbuskar eller annat ätligt i den?
Det är sällan bra att giftbespruta bärbuskar, så det är förhoppningsvis inte många som gör det. Glyfosat ska användas varsamt, enligt bruksanvisningen, och bara på den växt man vill bli av med. Fast inte nu längre, eftersom det är förbjudet.

Hin Håle skrev:

Ù
Glyfosat bryts ner tämligen fort i marken. Så det är ingen fara till nästa bärsäsong.
Men jag använder mig inte av det alls.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Glyfosat tar inte död på parkslide då rötterna kan gå så djupt som två meter. När de blir stressade kan de även skicka rotskott tio meter under mark.
Jag tror knappast hur djupt rötterna går spelar någon roll för hur väl glyfosat fungerar. Däremot spelar det roll när och hur växten transporterar ner vätska från bladen ner till rötterna eftersom glyfosat verkar på rötterna.

Jag läste någonstans att parkslide inte transporterar ner vätska till rötterna så ofta och därmed är det lite kinkigt vid vilken tidpunkt man bekämpar med glyfosat (jag kommer inte ihåg var jag läste detta och vet ej hur väl det stämmer).

Parkslide har ganska stora reserver i roten. Så i början av säsongen matar roten de gröna delarna med energi för snabb tillväxt. För att den sedan ska kunna spara ner mycket energi i roten när den är fullvuxen. Därför funkar glyfosat dåligt tidigt på säsongen när transporten är uppåt. Det är även därför man inte måste rycka dagligen som många påstår. Man kan vänta veckor mellan ryckningarna utan att roten tillförs energi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.