143 462 läst ·
394 svar
143k läst
394 svar
Bara lite Parkslide
Man kan ju fundera på varför det är förbjudet...P pmd skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Efter att ha fört en mer än trettioårig kamp mot Parkslide kan jag säga att det är en relativt harmlös växt som man inte behöver använda kemiska bekämpningsmedel för att kontrollera. När vi köpte vårt torp i Blekinge som sedan blev embryo till ett åretruntboende var det nästan helt övervuxet av Parkslide. Man bekämpar den genom att gräva upp rötterna och låta växtdelarna torka på ett säkert ställe. Fortfarande kommer det årligen några små skott som är lätta att ta hand om. Växtbetingelserna för Parkslide i Blekinge, liksom en hel del annat, är extremt gynnsamma, men Parkslide är rena barnleken jämfört med Björnbär, Slån och Hagtorn. Vassa och elaka och, särskilt Björnbär, snabbväxande. Fungerar som armering av buskage med andra arter.
Vilket ju uppenbarligen stämmer.
Hmm, har någon provat med en exorcist?F frasen_36 skrev:
Instämmer helt och vill komplettera med vildjasmin som är otäckt livskraftig och skadar andra växter samt lupiner.J justusandersson skrev:Efter att ha fört en mer än trettioårig kamp mot Parkslide kan jag säga att det är en relativt harmlös växt som man inte behöver använda kemiska bekämpningsmedel för att kontrollera. När vi köpte vårt torp i Blekinge som sedan blev embryo till ett åretruntboende var det nästan helt övervuxet av Parkslide. Man bekämpar den genom att gräva upp rötterna och låta växtdelarna torka på ett säkert ställe. Fortfarande kommer det årligen några små skott som är lätta att ta hand om. Växtbetingelserna för Parkslide i Blekinge, liksom en hel del annat, är extremt gynnsamma, men Parkslide är rena barnleken jämfört med Björnbär, Slån och Hagtorn. Vassa och elaka och, särskilt Björnbär, snabbväxande. Fungerar som armering av buskage med andra arter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, Lupiner är ett gissel. Det gäller att dra upp dem innan de börjar fröa. Vi har vildkaprifol som också sprider sig bra, även om den är relativt lätthanterad. Jag kan dessutom lägga förvilldad Humle till listan.
Har varit med om bekämpning av växten, ett bestånd vid en ladugårdsvägg på ca 7x6 m. Ägaren har fått och följt råden från lokal miljöinspektör. Växten klipptes ner helt, inget grävdes upp. Marken täcks med glasfiberväv och skarvas med dubbelhäftande tejp. Ett dike grävdes 7 m bort från yttersta plantan och väven läggs ner i diket. Allt ska täckas med stenmjöl och eventuellt ett lager makadam.
Rullarna är 50 m långa och 2,5 m breda. Överlapp på 0,3 m. Nästan 5 rullar har gått åt.Viss tilljämning av underlaget och bortplockning av vassa stenar och även några stubbar grävdes bort, men de var utanför beståndet.
Om något år vet vi om det fungerade
Rullarna är 50 m långa och 2,5 m breda. Överlapp på 0,3 m. Nästan 5 rullar har gått åt.Viss tilljämning av underlaget och bortplockning av vassa stenar och även några stubbar grävdes bort, men de var utanför beståndet.
Om något år vet vi om det fungerade
Det är ju bara att läsa här på forumet. Det är inte svårt att hitta exempel på användningssätt som inte överensstämmer med manualen.
Lupiner har jag aldrig funderat på om de skulle vara svåra att bli av med. Vårt bestånd försvann när jag började köra gräsklipparen på ängen där de växte. Jag tycker att det är lite tråkigt att vi inte har en enda kvar.J justusandersson skrev:
Ta inte ut något i förskott!D Daniel 109 skrev:
Det är förbjudet i Sverige pga. att vi har ett litet extremistparti som kontrollerar Socialdemokraternas möjligheter att sitta vid makten.Norrtull skrev:
Det lilla extremistpartiet har på sin agenda att föra Sverige tillbaka till 1800-talet och då var inte glyfosfat uppfunnet.