P
P pmd skrev:
Det är sällan bra att giftbespruta bärbuskar, så det är förhoppningsvis inte många som gör det. Glyfosat ska användas varsamt, enligt bruksanvisningen, och bara på den växt man vill bli av med. Fast inte nu längre, eftersom det är förbjudet.
Man kan ju fundera på varför det är förbjudet...

• Haha
  • Gilla
RP85 och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha fört en mer än trettioårig kamp mot Parkslide kan jag säga att det är en relativt harmlös växt som man inte behöver använda kemiska bekämpningsmedel för att kontrollera. När vi köpte vårt torp i Blekinge som sedan blev embryo till ett åretruntboende var det nästan helt övervuxet av Parkslide. Man bekämpar den genom att gräva upp rötterna och låta växtdelarna torka på ett säkert ställe. Fortfarande kommer det årligen några små skott som är lätta att ta hand om. Växtbetingelserna för Parkslide i Blekinge, liksom en hel del annat, är extremt gynnsamma, men Parkslide är rena barnleken jämfört med Björnbär, Slån och Hagtorn. Vassa och elaka och, särskilt Björnbär, snabbväxande. Fungerar som armering av buskage med andra arter.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
P
Hin Håle skrev:
Man kan ju fundera på varför det är förbjudet...
Ja, verkligen. Min tes är att det är förbjudet för att vissa politiker tror att folk i gemen inte klarar av att läsa bruksanvisningen.

• Gilla
  • Älska
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Vilket ju uppenbarligen stämmer.

• Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Instämmer helt. Det är ingen onskefull helvetesväxt som bara kan avlivas på ett enda sätt. Den går att få bort med flera metoder som redan beskrivits, men man får nog oftast räkna med att den försvinner efter första gången. Har utrotat bestånd som aldrig kommit tillbaka.
Hmm, har någon provat med en exorcist?

F
J justusandersson skrev:
Efter att ha fört en mer än trettioårig kamp mot Parkslide kan jag säga att det är en relativt harmlös växt som man inte behöver använda kemiska bekämpningsmedel för att kontrollera. När vi köpte vårt torp i Blekinge som sedan blev embryo till ett åretruntboende var det nästan helt övervuxet av Parkslide. Man bekämpar den genom att gräva upp rötterna och låta växtdelarna torka på ett säkert ställe. Fortfarande kommer det årligen några små skott som är lätta att ta hand om. Växtbetingelserna för Parkslide i Blekinge, liksom en hel del annat, är extremt gynnsamma, men Parkslide är rena barnleken jämfört med Björnbär, Slån och Hagtorn. Vassa och elaka och, särskilt Björnbär, snabbväxande. Fungerar som armering av buskage med andra arter.
Instämmer helt och vill komplettera med vildjasmin som är otäckt livskraftig och skadar andra växter samt lupiner.

• Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Ja, Lupiner är ett gissel. Det gäller att dra upp dem innan de börjar fröa. Vi har vildkaprifol som också sprider sig bra, även om den är relativt lätthanterad. Jag kan dessutom lägga förvilldad Humle till listan.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Har varit med om bekämpning av växten, ett bestånd vid en ladugårdsvägg på ca 7x6 m. Ägaren har fått och följt råden från lokal miljöinspektör. Växten klipptes ner helt, inget grävdes upp. Marken täcks med glasfiberväv och skarvas med dubbelhäftande tejp. Ett dike grävdes 7 m bort från yttersta plantan och väven läggs ner i diket. Allt ska täckas med stenmjöl och eventuellt ett lager makadam.
Rullarna är 50 m långa och 2,5 m breda. Överlapp på 0,3 m. Nästan 5 rullar har gått åt.Viss tilljämning av underlaget och bortplockning av vassa stenar och även några stubbar grävdes bort, men de var utanför beståndet.

Om något år vet vi om det fungerade

• En utgrävd mark täckt av glasfiberväv, en skottkärra och en spade i förgrunden och ett landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mark täckt med glasfiberväv vid ladugård för bekämpning av invasiv växt, stenmjöl och grävt dike synligt.
    Skapa konto
  • Glasfiberväv täcker mark vid ladugård för växtbekämpning, delvis täckt av stenmjöl, vid grävd dik.
    Skapa konto
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Vilket ju uppenbarligen stämmer.
Ja, att min tes stämmer tror jag också, men om politikernas tro speglar verkligheten är en annan fråga. Jag vet inte riktigt. Vad finns det för undersökningar som visar det och hur mycket det påverkar miljön negativt?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju bara att läsa här på forumet. Det är inte svårt att hitta exempel på användningssätt som inte överensstämmer med manualen.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
P
J justusandersson skrev:
Ja, Lupiner är ett gissel. Det gäller att dra upp dem innan de börjar fröa. Vi har vildkaprifol som också sprider sig bra, även om den är relativt lätthanterad. Jag kan dessutom lägga förvilldad Humle till listan.
Lupiner har jag aldrig funderat på om de skulle vara svåra att bli av med. Vårt bestånd försvann när jag började köra gräsklipparen på ängen där de växte. Jag tycker att det är lite tråkigt att vi inte har en enda kvar.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det är ju bara att läsa här på forumet. Det är inte svårt att hitta exempel på användningssätt som inte överensstämmer med manualen.
Ja precis. T.ex. att injicera här eller där trots att det klart och tydligt står att det ska appliceras på bladen - inget annat.

• Gilla
helder
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det säger inte så mycket om hur stort problemet är.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Glyfosat är helt förbjudet i trädgårdar det är därför du inte hittar det. Klipp ner det bara. Det lär komma upp nästa år igen. Men klipp ner det minst en gång i månaden så försvinner det med tiden. Släng inte klippet i skogen och om du gräver så se till att inte flytta jord.
Ta inte ut något i förskott!

P
Norrtull Norrtull skrev:
Känner bara att det är förbjudet av en anledning. Så det är nog inte bra i morgonkaffet ialf :rofl:
Det är förbjudet i Sverige pga. att vi har ett litet extremistparti som kontrollerar Socialdemokraternas möjligheter att sitta vid makten.
Det lilla extremistpartiet har på sin agenda att föra Sverige tillbaka till 1800-talet och då var inte glyfosfat uppfunnet.

• Gilla
  • Älska
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.