Byggahus.se

Är Roundup koncentrat borttaget från marknaden

3k läst  30 svar

1. G
    Medlem Nivå 8
    Har varit runt på Granngården, Bauhaus och Jula men överallt är Roundup koncentrat 1l slut.
    Vet någon om det är förbjudet nu (igen?) eller var det finns? Blir lite mer ekonomiskt än att köpa färdigblandat som ff fanns.

2. S
    Husägare Nivå 2
    Såg någon lapp i vårt ”varuhus” om att koncentrerad RoundUp skulle sluta säljas sista juni.
    Sålde 2L för 550:- om jag inte minns fel

• Laddar…
  3. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Därför man köper från Tyskland, det svenska koncentratet för konsument hade 155gr/l
    det tyska har 360!
    Så det är väldigt prisvärt, passa på att beställa Dicotex också, dödar det mesta förutom gräs och mossa.
    https://agrarking.de/glyfos-unkrautfrei-1-ltr.html

• Laddar…
  4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    På grund av att våra politiker på EU-nivån fastnade i en diskussion om att eventuellt förbjuda glyfosat har det administrativt strulat med förlängningen av tillstånden i Sverige. Prövning pågår fortfarande. En del produkter har dessutom företagen slutat med på den svenska marknaden, t ex Roundup G (= koncentratet).

Här går det att läsa mer om Kemikalieinspektionens process:

https://www.kemi.se/bekampningsmede...medel/vaxtskyddsmedel-som-innehaller-glyfosat

5. G
    Medlem Nivå 8
    Intressant! Men det står så här på sidan översatt m Google:
    ”OBSERVERA VIKTIGT: För att köpa denna produkt behöver vi en kopia av ditt bevis på kompetens och en kopia av ditt pass.

Vänligen faxa dessa uppgifter till följande faxnummer: 04447 98998509”

Vad faxade Du för kompetensbevis?

6. useless
    Självbyggare · Nivå 22
  7. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Jag beställde 360g/l från England på ebay utan intyg i höstas.

8. G
    Medlem Nivå 8
    Ja jag ser nu att det finns en hel del 360g/l där, både 2 och 5 liters dunkar. Gör man sig skyldig till brott om man köper detta?

9. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Om det går att hålla nivån - varför använder ni roundup överhuvudtaget och särskilt högkoncentrerat? Är ni lantbrukare eller villaägare? Jag är inte miljömupp men är jäkligt tveksam till att sprida ut en massa gift i onödan, särskilt om det bara är för att ha en fin gräsmatta. Odlar man grödor professionelt kan jag nästan förstå det även om det inte känns kul att man/någon äter det sedan.

https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/stoppa-glyfosat
    "Sverige har redan i dag hårdare regler kring glyfosat än många andra EU-länder. Här tillåts till exempel inte användning av ämnet strax innan skörd, vilket är vanligt i andra delar av världen, eftersom det ger höga resthalter av bekämpningsmedlet i det odlade livsmedel. Svenska Kemikalieinspektionen har nyligen föreslagit ett totalförbud av glyfosat för trädgårdsbruk"

Redigerat 3 jul 16:46
  10. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    De måste antagligen skriva så, men de kräver inget intyg, bara att beställa.

11. G
    Medlem Nivå 8
    Villaägare, ogräs i grusgångar/uppfart.
    Jag har aldrig använt på gräsmatta eller annan form av odling.
    Jag har provat ogräsättika som luktade illa länge runt huset och hade inte lika bra effekt som Roundup.

12. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    Glyfosat ("Roundup") används inte för gräsmattor överhuvudtaget utan istället för att sterilisera ytor. Anledningen till att köpa koncentratet är rent ekonomisk. Producenterna tar väldigt bra betalt för att de spär ut glyfosat till brukskoncentration med vatten jämfört med om man spär själv.

För egen del har jag använt glyfosat till att ta fram min gamla trädgård som varit övervuxen av häckspirea. Uppgrävning har inte varit ett alternativ p g a att det rört sig om stora ytor och jag vill heller inte förstöra jordens struktur. Min bedömning är att glyfosat är det miljövänligaste alternativet i mitt fall. (Om vi bortser från att inte alls ha en trädgård vilket naturligtvis är klart miljövänligast).

13. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    OK, jag har testat roundup förut men slutat efter det jag läst om skadliga effekter. Ogräsättika är inte lika bra men jag tycker att det funkar tillräckligt bra. Jag tycker inte alls att det luktar utomhus men jag brukar bara punktbekämpa ofta och i skugga för bäst effekt.

14. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Köpte mig 15 liter roundup gold nu.
    Ska blanda 1,5 dl till 10 liter vatten så jag har medel tills jag dör, kanske lite längre.

• Laddar…
  15. B
    Medlem Nivå 4
    Redigerat