Vi har ett nybyggt hus på en tomt som är ca 4000 kvm. Marken är föredetta åker och är ganska lerig. Dräneringsrör är nedgrävda men det blir blött på vissa ställen när det regnar. Vi har tänkt ha äng på en del av ytan och sedan utgå från en gräsmatta och efterhand komplettera med träd, växter etc. Våra ekonomiska förutsättningar är inte de bästa just nu. Vi känner att vi är rätt nöjda med en "gräsmatta" som är en grön yta man klipper och som är funktionell. Långt ifrån paradgräsmatta alltså. Ytan är harvad och tilljämnad i höstas och vi håller på att kratta bort sten. Som det är nu har det hunnit växa upp en hel del korta strån som visserligen ser ut som gräs men som antagligen är ogräs och dylikt. Är det helt upp åt väggarna fel att låta detta växa, klippa det och tro att man ska få något som kanske liknar en gräsmatta? Hur illa kan det bli? Komplettera med lite gräsfrön av lämplig sort? Gödsla?

Vi känner inte att vi har råd med fin matjord till hela vår tomt, det skulle bli gigantiska summor. Eller kan vi lika gärna lägga ned hela projektet och ha en tomt full med tistlar tills vi kan ordna mer pengar?

Någon som har en åsikt?

Jag har själv anlagt gräsmatta på en f.d. lerig åker utan att lägga på någon extra jord. (Jag kallar det för gräsmatta, men gräsmattefanatikerna skulle nog kalla det för 'grönyta'.) Att bara förlita sig på att gräs växer upp av sig själv är inte att rekommendera! Ni kommer att få en explosiv tillväxt av åkerogräs! Så gräsfrö så fort vädret tillåter, platta till hjälpligt med en gallervält (behöver inte vara superslätt) och klipp sedan regelbundet. De flesta åkerogräsen tål inte klippning, så de kommer att trängas undan av gräset. (Maskrosor kommer ni dock inte ifrån eftersom, men dom är ju vackra på sitt sätt...... )

Jag sådde ett gräs som hette Solbacke eller något liknande. Det växer inte så starkt som vanligt gräsmattegräs, och man kan ha det friväxande om man vill. Jag hade också en idé om att ha delar av tomten som en vildäng, men åkerjord är det mest olämpliga som finns till detta. Den är alltför näringsrik! Fel sorters blomster trivs. Tistlar t.ex.. Tistlar är bland det svåraste som finns att bli av med. OK, jag har med tiden fått en hel del blomster att trivas på min 'äng', prästkragar, rölleka, renfana, men någon riktigt bra äng blir det inte. Maskrosorna dominerar.

Om ni vill skapa en riktig äng, kan det vara värt att lägga på ett lager med mager sandjord. Sedan är det förstås en del jobb med att sköta en äng också, slå med lie vid rätt tidpunkt, men det kan vara trevligt.

Jag tror att det billigaste och minst arbetskrävande man kan göra med en gammal åker är att så ett gräsfrö som passar för grönytor och hålla det någorlunda klippt. Investera i en bra gräsklippare med drivning och förmåga att även klippa högt gräs.

Att marken är vattensjuk på sina ställen kommer att vara ett problem. Bättre att åtgärda detta innan ni gör er besväret att så gräs.

Instämmer med föregående talare. Köp en påse frö som passar till jordtypen, dom i affären kan hjälpa er. (Kan dom det inte ska ni inte handla av dom).

Vad gäller vattensjukan så beror det lite på vad ni menar att "det blir blött på vissa ställen när det regnar". Om inte hela gräsmattan blir blöt när det regnar är det bevattning ni behöver. :) Inte dränering.
Men ni menar nog att det blir pölar.
Beror helt på hur stora pölar vid hur mycket regn, olika grässorter är också olika tåliga. I vinter har det periodvis varit väldigt blött och någon enstaka liten pöl kanske inte är hela världen, finns många gräsmattor som överlevt det. Om inte gräsfröna är jättedyra kan ni alltid provså, drunknar gräset får ni dränera och så igen.

Tack för era svar! Jag känner mig genast lite lugnare. Ska absolut köpa in gräsfrön som kan passa. Tror ni vi behöver gödsla något? Behöver man vattna enligt konstens alla regler? Nu låter jag kanske som en latmask, men man vill ju inte springa runt i leran med vattenspridare i onödan. Lång slang och mycket tid kommer gå åt dessutom. =/

Angående de blöta partierna så blir det pölar på en del av ytan när det regnar mycket, men de försvinner ganska fort. Det är på baksidan och det känns inte som hela värden om det inte blir perfekt där. Isåfall kan vi göra något åt det sen.

Gödsling borde inte behövas. Lerig åkerjord är näringsrik i sig, och det är ju ingen paradgräsmatta ni tänker anlägga. Däremot kan det vara viktigt att vattna om det inte regnar. Ingen god idé att klampa omkring i det nysådda men du kanske har en spridare som räcker långt? Risken finns annars att det som börjat gro dör under en period av torka.

Vid etableringen räcker det med att du duschar helt lätt över ytan dagtid - spridare blir alldeles för hårt utan den används först när gräsmattan är i full gång. Där det är sankt kan du komplettera med sand över ytan.

Det blir en bra grönyta om du bara klipper. Klippningen tar livet av många ogräs. Men det är inte fel att så lite frön ochså.

Men som sagt, tistlarna är inte roliga att bli av med. Jag har anlaggt 2st "gräsmattor" bara med hjälp av klippning.

Hmmm, vad för slags gräs som kommer upp av sig själv beror på vad det är för en slags yta, vad den har används till tidigare och vad för slags frön som finns i marken. Om det funkade för dig Jakim, så är jag nyfiken på vad för slags jord du hade. Var det f.d. åker?

Kvickrot lär förstås alltid finnas..... Det hade jag massor av på min åker. Dessutom kom det upp "hästgräs" ett kraftigt och starkt växande gräs som man använder som bete till hästar. Det var ju inte så kul, tyckte jag...... Poängen med att så gräsfrön är att gräset får ett försprång gentemot ogräset och att man kan välja vad för slags gräs man vill ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.