Byggahus.se
A AG A skrev:
Jag skulle, utan tvekan, satt in en duschkabin istället. Det kan nästan bara bli fel annars. Utan tätskikt blir det inte bra. Men med tötskikt på en betongplatta i källaren riskeras fukt underifrån. Alternativet är tätskikt, lite här och där. Med risk att fukt kommer in vid kanterna.
Tack för input! Duschkabin är inte aktuellt och det har duschats där sedan 57 så känner mig inte superorolig för fuktskador men vill givetvis göra det bästa av situationen.
 
Ligger ena väggen under mark? Den högra ser ut som innervägg. Om båda ligger ovan mark kan tätskikt vara bra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ligger ena väggen under mark? Den högra ser ut som innervägg. Om båda ligger ovan mark kan tätskikt vara bra.
Golvet ligger strax under mark men väggarna ovan.
 
BirgitS
W williamspäron skrev:
Golvet ligger strax under mark men väggarna ovan.
Då är det nog inte vad man i branschreglerna menar med källare.
Vad händer om det går vatten genom någon av väggarna?
Är du säker på att det inte kommer att finnas vatten bakom kaklet som rinner ut bakom dörrfodret?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det nog inte vad man i branschreglerna menar med källare.
Vad händer om det går vatten genom någon av väggarna?
Är du säker på att det inte kommer att finnas vatten bakom kaklet som rinner ut bakom dörrfodret?
Sorry, skulle varit tydligare, där kommer det sättas upp en glasvägg.
 
BirgitS
Visserligen bra men när man duschar på kaklet så kommer det vatten bakom kaklet och det vattnet kan förflytta sig i sidled, särskilt om plattorna inte har satts fast helt enligt dagens branschregler.
 
Lutar åt att det blir omkakling med nytt tätskikt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
W williamspäron skrev:
Lutar åt att det blir omkakling med nytt tätskikt
det var du som skrev att det har duschats där sedan 1957 och det verkar som att huset står upp fortfarande…. Vad har förändrats?
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Efter mycket funderande, skönt att slippa problem vid en eventuell försäljning. Det kanske är värt merkostnaden att ta in någon som gör hela duschhörnet åt mig så det inte blir några frågetecken under besiktning..

Fortfarande inte orolig för fuktskador om jag bara skulle fixa golvet.
 
T
Här kommer tankar från en amatör.
Det där ser inte ut att vara likt ett "klassiskt" badrum i min mening (ser tex avsloppsrör i taket). Du kommer troligen inte få ett 100% godkänt tätskick i det där utrymmet och att då nu ändra dig till att också riva kaklet känns som en ordentligt överarbetning. Då det som sagt troligen aldrig kommer bli ett ordentligt tätskick.
Du skriver också att man duschat där sedan 57 och jag skulle tro att det kommer gå lika bra att fortsätta göra det. Jo visst om du anser att den tekniska livsgränsen på det eventuella tätskiktet i väggen tagit slut så skulle du kumma riva det för att sen eventuellt göra det själv.

Bra jobbat med att fixa nya golvbrunnar och flytspacklat. Har du gjort det själv?

Är det är ert primära "duschrum", alltså att ni kommer använda det dahligen/flera gånger i veckan?
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Tack för input och engagemang. Värdefullt att få ta del av åsikter och tankar.
Det stämmer att det kanske inte är ett traditionellt badrum då stammar från ovanvåningen kommer ner genom taket.

Brunnar, rör och flytspackling fixade jag själv med lyckat resultat. Fick till fall i både rum och duschhörna vilket känns bra.

För att svara på din sista fråga. Duschen används endast av mig i familjen och kanske 2-3gg i veckan + snabba hundavsköljningar :)

Velar verkligen fram och tillbaka..
 
Kanske är på sin plats att avsluta tråden. Var lite osäker på hur jag skulle fixa alla vinklar men hyrde en gradmaskin och gjorde ett försök själv. Första gången jag gav mig på annat än helt plant golv så känns helt ok.

Tätskiktet blev rollbart sådan med av leverantör föreslagna hörn, kanter och manschett.

Vi får hoppas på att det är tillräckligt. Tack för alla tips och råd!

Renoveringsprojekt av badrum, rörgenomföring synlig, delvis installerad våtrumsmembran, kaklade väggar, gammalt och nytt ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrumsgolv med kakel, inbyggd duschplats, duschslang, avlopp, vita väggar och steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med grå marmormönstrade klinkers, duschhörna, vit radiator och vita väggkakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd duschplats med grå marmorerade plattor och tre trappsteg ner till avloppsgolvbrunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mclovin77 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.