Byggahus.se
Hej!

Hoppas på lite goda råd här. Vi har vår tvättstuga med dusch i källaren, alltså betongplatta och murstensväggar. Det förekommer bom-ljud i golvet och det är läge att byta brunnarna. Väggarna som är kaklade är däremot i finfint skick och funderar därför om det är ok att bara byta golvet.

Efter en del googlande så har jag förstått det som att tätskikt inte är ett måste i källare. Vad säger den samlade expertisen? Är det ok att bara byta golvet?

Tacksam för svar
 
BirgitS
I källare på oisolerade betongplattor brukar man ha tätskikt i det område som får mycket vatten på sig, dvs. i duschen och typ en meter kring golvbrunnen (kolla upp avståndet i branschreglerna från BKR).

Problemet för dig kan vara att säkerställa att det blir tätt mellan golvets tätskikt och det tätskikt som bör finnas på duschens väggar. Det är förstås omöjligt att veta hur det är med tätskikt i en gammal dusch innan man tar bort klinker och kakel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I källare på oisolerade betongplattor brukar man ha tätskikt i det område som får mycket vatten på sig, dvs. i duschen och typ en meter kring golvbrunnen (kolla upp avståndet i branschreglerna från BKR).

Problemet för dig kan vara att säkerställa att det blir tätt mellan golvets tätskikt och det tätskikt som bör finnas på duschens väggar. Det är förstås omöjligt att veta hur det är med tätskikt i en gammal dusch innan man tar bort klinker och kakel.
Tack för svar! Då duschen delvis är väggen utåt funderar jag på att chansa på att bara lägga tätskikt mot golvet.
 
När jag ändå är igång så bombar jag på med fler frågor med förhoppning på svar. I tvättstugan finns två brunnar samt rördragning från tvättställ. Är det klurigt att byta ut dessa järnrör till plast som medelhändig hemmafixare? Något speciellt man ska tänka på?
 
Väcker liv i min gamla tråd. Nu är brunnar bytta och golvet flytspacklat, bara det roliga kvar mao. Jag var på Krauta och ställde frågan om vilket typ av tätskikt jag skulle välja till golvet i duschhörnan. Mannen jag pratade med var väldigt bestämd med att han inte fick ge några råd men sa samtidigt att om jag var amatör skulle jag regla upp nya väggar och lägga platonmatta under betongplattan.... Förvirringen var total.

Så, är det någon här som tätskiktat ett duschgolv i betongkällare (oisolerad platta)? Om ja, vilket tätskikt använde ni?

Tacksam för svar.

PS. Jag är väl medveten om att försäkringen inte kommer täcka om jag gjort det själv men känner att risken för fuktskador är minimal i en betongkällare.
 
Försäkringen täcker om du gör det själv, fackmannamässigt, då det inte bör vara tätskikt alls på en oisolerad platta i källare. Möjligtvis bara tätskikt runt själva golvbrunnen om det är dusch eller badkar på plats.
 
  • Gilla
Betty72 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Enligt branschreglerna, som försäkringsbolagen anser att man ska följa, ska det vara tätskikt i hela utrymmet för duschen samt runt brunnen. Betong mår inte bra av att vara mer eller mindre ständigt blöt t.ex. kan armeringsjärn börja rosta och därmed tappa styrka.

När det gäller val av tätskikt så kolla på Länsförsäkringars test av tätskikt.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Tack för svar! Det märkliga var att Kratua sa att man inte får köra rollbart tätskikt om man inte är certifierad för det. Lät märkligt men så kanske det är och således lämpligt att ta hjälp av en fackman för duschhörnan...
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vad finns det för typ av väggar där duschen ska vara?
 
BirgitS
W williamspäron skrev:
Tack för svar! Det märkliga var att Kratua sa att man inte får köra rollbart tätskikt om man inte är certifierad för det. Lät märkligt men så kanske det är och således lämpligt att ta hjälp av en fackman för duschhörnan...
Det som K-rauta sa stämmer inte. Finns inga sådana lagar utan det enda som vem som helst inte får göra handlar om elinstallationer.

Tätskiktsfolie har flera fördelar jämfört med rollade tätskikt däremot. Framförallt för att det går att laga så man slipper riva bort allt kakel och klinker bara för att en platta måste bytas ut.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns det för typ av väggar där duschen ska vara?
Så här ser det ut just nu. Tätskiktet bakom kaklet är säkert utdaterat men känner mig inte särskilt orolig ändå (kan jag borde vara).
Tänker alltså att jag bara tätskiktar i dusch-hörnet och upp 25cm längs väggarna.
 
  • Renoveringsprojekt i badrum, vit kakel, avlopp, duscharmatur, ofärdigt, hink, byggmaterial, arbetsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Du gör helt rätt med de förutsättningarna du har (källare/oisolerad platta). Kolla länken jag postade om tätskiktet så har du en fullgod lösning.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Tack @Jo-han ! Hur gjorde du runt brunnen, körde du någon typ av manschett och kant/hörn bitar?
 
Jag skulle, utan tvekan, satt in en duschkabin istället. Det kan nästan bara bli fel annars. Utan tätskikt blir det inte bra. Men med tötskikt på en betongplatta i källaren riskeras fukt underifrån. Alternativet är tätskikt, lite här och där. Med risk att fukt kommer in vid kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.