Y
Min farstu har två pelare vid fasaden och fyra framme vid trappan.
Jag skulle vilja ta bort de två innersta så det bara är två vid trappan.
Klarar 48x220x3100mm regeln det utan att börja svikta som en banan?
Jag vet inte vad vikten kan vara ovanpå det är ett normalt litet tak med rännor på kortsidorna.
Men det finns säkert någon beräkningsmetod hur tätt reglar behöver vara.

Tak över farstu med fyra pelare, varav två markerade med rött för borttagning, och måtten 48x220x3100mm och 48x220x1700mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Då det är rännor på sidorna, antar jag att det är ett sadeltak. Hur stor är takvinkeln, skulle du gissa, 15 eller 30grader? Nästa fråga, är vad det är för taktäckning, plåt eller pannor? Det är även fråga vart i landet, taket finnns?
Om det är ett plåttak, och du inte bor högre upp än Dalarna så är det inga problem. Om den inte är skarvad, eller infäst på något okonventionellt sätt, iallafall.

• Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
Y
Snölastzon 2 kN/m²
Betongpannor.
Ovanpå vindskivorna mäter jag 18,6 på ena, 19.4 lutning på andra.
Infästningen, är inte synlig inifrån vinden så monteringen är kanske av enklare slag men utförd av husbyggarna och godkänd vid nybygget.

Om min önskan är olämplig i nuvarande form,
kan jag då skruva på en till regel på insidan, säg att det blir 48x220x3100 + 45x220x3100. Skulle det stärka eller bara belasta?

Takfotograf med betongpannor och takvinklar markerade som 143,5° och 71,75°.

Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Snölastzon 2 kN/m²
Betongpannor.
Ovanpå vindskivorna mäter jag 18,6 på ena, 19.4 lutning på andra.
Infästningen, är inte synlig inifrån vinden så monteringen är kanske av enklare slag men utförd av husbyggarna och godkänd vid nybygget.

Om min önskan är olämplig i nuvarande form,
kan jag då skruva på en till regel på insidan, säg att det blir 48x220x3100 + 45x220x3100. Skulle det stärka eller bara belasta?

[bild]
Låg taklutning, och betongpannor är sådant som är mindre bra. Men du har bara snözon 2,0 vilket är bra. Vidare så måste ju sadeltaket vara uppbyggt med någon form av takstol. Denna kommer att ta den störst lasten och fördela den på de två yttersta stolparna. "Summa, summarum" kan du riskfritt ta bort de två stolparna i mitten, helt utan risk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.