Tjena...

skapar denna tråd för oss som ska bygga på bantisteln i Bara.
De första har fått tillträde till sina tomter och fler får det inom kort.

Skriv gärna hur det går för er.

Häls. Theo (tomt 39)
 
Ja,.. nu börjar det hända saker... samrådet och byggstartsmötet e avklarade...
De första husen i området har börjat ploppa upp....

utsättning är satt till den16/6... schaktstart v.26 och gjutning v.27.... första leverans av huset e v.36 ...förbesiktning v.50 och slutbesiktning v.3...

Hoppas någon mer snart börjar skriva här (gärna ngn som ska bygga i området) annars kommer det här att bli en trevlig monolog :)

har tagit lite nya bilder på husen som har rests, miljöhuset(för avfall) och på den nya dammen...
 
Har uppdaterat hemsidan... ta en titt på länken bilder... har organiserat om det.. samt lagt till en del bilder på grundarbetet...
 
Hejsan!
Vad kul o hitta denna tråden :) vi ska också bygga ute på Bantisteln i Bara, närmare bestämt på tomt 41, så då blir vi nästan grannar! Vi ska bygga ett enplanshus från Västkustvillan med byggstart i september (grunden) och i mitten av oktober reses huset :) Vi ska göra allt invändigt själv så något datum för färdigställande finns inte i nuläget...Ska ha byggsamrådsmöte i augusti.
Ni har ju kommit en bra bit på vägen, vad spännande! Vi längtar såå tills det är vår tur!
Har bygget gått smidigt än sålänge?
Det är en hel djungel detta med att bygga hus, skönt att man kommit så pass långt!

Lycka till!

/ Mattias och Camilla

Ps. F¨år man vara så nyfiken o fråga vilken värmesystem ni har? (FTX eller frånluftvärmepump)?
 
Hej,
Mattias och Camilla

Kul att ngn annan skriver i tråden också... kände mig lite ensam ett tag :)
Ja, vi är verkligen nästan grannar... det är ju bara en tomt emellan..

Ang. värmesystemet så har vi valt en IVT633 (frånluftsvärmepump med inbyggd fjärrvärmemodul).

Enligt Götenehus energiberäkning hamnar vi på 74kWh/m2/år.
Har kollat upp med andra som har byggt Götenehus (samt bott i de ett tag) och det verkar som om deras beräkningar brukar stämma hyfsat med verkligheten.

När det gäller resterade saker under bygget så har det mesta gått enligt plan...antar att du redan kollat in bloggen.... längst ner finns det en länk till en dagbok för tiden innan bloggen skapades... där kan du läsa om det mesta vi har haft för oss.... det som jag inte riktigt är nöjd med är att trots att vi frågat tusen gånger vad allt möjligt kostar och lagt på i kalkylen i alla poster så lyckas det mesta ändå bli dyrare.... tycker det är lite jobbigt att de tvingar en till att argumentera hela tiden... hade de bara lagt alla korten på bordet från början hade det gått mkt smidigare..
Men sådan är byggbranschen...

Iaf ......kul att höra från er.... låter på er tidsplan att ni ligger ca 2 månader efter oss i processen så är det ngn ni undrar över och vill höra mig åsikt så e det bara att fråga.
Lycka Till till er med.
Vi höres.
 
Hej igen!
Kollade på den allra första situationsplanen vi fick, vi hade Er tomt som förstahandsval...
Tack för ditt svar ang. värmesystemet, vi har stått o valt mellan FTX och IVT men det blir troligen FTX pga priset på fjärrvärme och utrymmesfaktorer.
Ja vi har tittat in på er blogg, spännande! tänkte göra en vi också.
Vi känner igen era erfarenheter med att behöva argumentera hela tiden, lite trist men det får man nog tyvärr räkna med, och framförallt ska man inte ge sig!!! Vår process har ändå gått förhållandevis smidigt.

Var bor ni idag? Läste att ni ska sälja huset ni bor i snart. Vi bor i Malmö och har precis fått sålt vår lägenhet, ganska skönt o ha det klart.
Vi brukar kör ut till området ibland så vi kanske ses där ute, tror det var er grund vi såg när vi va där ute sist!

Ha det bra!
 
Ja.. vi hade verkligen tur... (vi siktade in oss på på tomt 38-41 med 39:an som förstaval)
Bor redan i Bara i ett Liljenbergshus men det är bara på 95 kvm...med möjligheten att inreda ovanvåningen med ytterliggare ca 40kvm..kanske lite mer om man bygger en stor kupa... (det var tanken när vi köpte huset men sen fick vi erbjudande om tomt så vi slog till).

Fotografen kommer nästa tisdag och vi räknar med att sätta ut det under andra halvan av augusti.
Måste vara skönt för er att ha sålt redan.....

För vår del så är just försäljningen den stora osäkerhetsfaktorn i kalkylen (även om samtliga mäklare, 5 st, som vi valde emellan trodde att vi ska kunna få minst 150tusen mer än vad vi har i kalkylen så är det inte förrän man sålt som man vet).
 
Nä det är inte så lätt att förutse hur en försäljning ska gå i dagsläget...Hoppas det går bra för er :)
Hur tycker ni det är att bo i Bara? Vi känner ingen som bor i Bara så det har varit svårt att få information om hur det är att bo där...Vi valde Bara eftersom vi tycker det verkr mysigt med nära till natur och ändå lagom avstånd till Malmö där vi har våra familjer. Vi har kollat på hus tidigare där, så vi ställde oss i Tomtkö för ca 1 ½ år sen, så vi e jätteglada att vi fick en tomt nu!
Ha det bra!
 
Vi har bott i Bara sedan 2004... (min sambo kommer ursprungligen härifrån och valde alltså att flytta tillbaka)....

Personligen tycker jag Bara är kanon.... lite dött i centrum men det är stora planer på G som ni kanske vet...(Nytt centrum med affärsgata, PGA banan och Holiday Club).
Vill du veta mer så ta en titt på denna länk:
http://www.baraportalen.com/
titta under fliken Bara/projekten.... ifall du inte redan har koll på det..

När vi letade så tittade vi runt Malmö och insåg ganska fort att man fick mest för pengarna öster om Malmö (jämfört med Norr och Söder om), avståndet är dessutom inget att snacka om in till Malmö.... brukar cykla till jobbet i Limhamn på sommarna på ca 50 minuter... tar lika lång till med buss... (finns cykelväg i princip hela vägen)..... lägger man sedan till närhet av bokskogen och bara badsjö så är det ett utmärkt ställe för en familj.....så jag kan bara gratulera er till ett bra val.

Om jag ska säga ngt negativt så är det väl de dåliga bussförbindelserna (ofräscha bussar som altt för ofta inte håller tiden).
 
Det låter som att ni trivs väldigt bra i Bara, vad kul! Det hoppas vi att vi också kommer göra.
Lite oroväckande med bussarna bara då jag dagligen åker buss till mitt jobb i Trelleborg men det löser sig säkert!
Jo, vi har hört om planerna för Bara, det verkar växa oerhört mycket! Vi älskar bokskogen så det känns kul o ha den på nära avstånd!
Vad kul o höra att ni har så mycket positivt att säga!
Känner ni några fler från Bara som ska bygga? Vi såg att majoriteten av de som fått tomter bor i Bara idag, så det är ju ett gott betyg för Bara!
Det börjar närma sig för er leveransdag av huset, vad spännande :) vi ska på byggsamrådsmöte om några veckor sen hoppas vi att tiden går fort tills det är vår tur!
Ha det bra!
 
ok, jag kanske inte ska skrämma upp dig så... det brukar vara ok för det mesta med bussarna....

Ska jag speca exakt vad som inte har varit ok så är det följande:
Jämfört med andra linjer så har vi alltid äldre bussar... under de åren jag har åkt så har jag vid 2 tillfällen fått hoppa av bussen för att vänta in nästa pga av motorstop..... en annan gång har bussen kunnat gå fast i krypfart....växlarna fungerade inte.....
Andra otrevligheter har varit uppskurna sätten, illaluktande bussar och höga trappor där barnvagnar har svårt att komma ombord.....
Fast frågan är om det inte är likadant oavsett var man bor.

Vi känner til några som ska bygga även om jag inte kan påstå att vi känner de. Ett par känner vi däremot rätt bra... de bygger också ett Götenehus med samma säljare som vi. De ska bygga på tomt 35. De är i samma ålder som oss och har 2 pojkar.

Lycka till på samrådet....

Jo det närmar sig med stormsteg.... träffade vår säljare idag och gick igenom en del oklarheter..... han ska nu kolla upp återkomma med förhoppningsvis de svar vi vill ha.

Ser nu att ni faktiskt inte är så långe efter oss.... vi gjöt ju plattan ganska tidigt men det har varit byggsemester däremellan..... bygget av ert och vårt hus kommer att pågå nästan samtidigt..

Har vi fått ngt prel. slutbesiktningsdatum ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.