20 639 läst ·
60 svar
21k läst
60 svar
Banta garagebygge?
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Balken ser väl mest ut som en gammal balk;
Finns det någon mening med att rostskyddsmåla dem månntro? Kommer ju bli inbyggt så tänkte mest bara ta bort den flagnade färgen.
Såhär ser garagebygget ut just nu förresten;
Jag har precis lagt på betongbalkarna över det som ska bli fönster ( syns inte på bilden, men är i väggen till vänster). Rätt tunga på två pers. En var tyngre än de två andra ( annat fabrikat).
Om det blir väder imorrn så murar jag klart sista varvet så är allt klart för balkarn. Ena biten (6m) läggs över port och dörr på framsidan och andra (8,9m) läggs mitt i bjälklaget viland på portbalken och bakre väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Finns det någon mening med att rostskyddsmåla dem månntro? Kommer ju bli inbyggt så tänkte mest bara ta bort den flagnade färgen.
Såhär ser garagebygget ut just nu förresten;
Logga in
Skapa konto
Jag har precis lagt på betongbalkarna över det som ska bli fönster ( syns inte på bilden, men är i väggen till vänster). Rätt tunga på två pers. En var tyngre än de två andra ( annat fabrikat).
Om det blir väder imorrn så murar jag klart sista varvet så är allt klart för balkarn. Ena biten (6m) läggs över port och dörr på framsidan och andra (8,9m) läggs mitt i bjälklaget viland på portbalken och bakre väggen.
Ja gör det riktigt. Måla balken. Eftersom den sitter vädeskyddat så behöver du inte göra ett helsikes underarbete. Men riv av den med trissa på vinkelslipen och måla den sedan med en kombifärg som är både grund och färdigfärg. Lämna de områden som skall svetsas och måla dem efter svetsning.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 402 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 402 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Självklart. Jag har inte glömt bort trådenP Peter_Bromma skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Ja ni. Livet kommer emellan ibland. Hela bygget( och mer därtill) stannade av då äldsta sonen blev diagnostiserad med leukemi. 1år av helvete blev det men nu mår han bra och går på lättare underhållsbehandling ytterligare ett år.
Så vi är igång igen…
Bjälklag på väg upp;
Ytterväggar;
Limträ 630x115 på väg upp;
Takbjälkar;
Förhoppningsvis blir det råspont och papp på imorgon.
Sonen som jag nämnde ovan går bygg på gymnasiet och är med och snickrar. En jävla seger känns det som.
Så vi är igång igen…
Bjälklag på väg upp;
Logga in
Skapa konto
Ytterväggar;
Logga in
Skapa konto
Limträ 630x115 på väg upp;
Logga in
Skapa konto
Takbjälkar;
Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis blir det råspont och papp på imorgon.
Sonen som jag nämnde ovan går bygg på gymnasiet och är med och snickrar. En jävla seger känns det som.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
och idag blev det papp på taket;
Nu har jag snickarhjälp imorrn också som ska hjälpa till att börja med vindväven så det blir hyfsat tätt. Sedan blir det ett lugnare tempo.
Målet är tegel på taket och fasadbräder på fasaden till vintern.
Logga in
Skapa konto
Nu har jag snickarhjälp imorrn också som ska hjälpa till att börja med vindväven så det blir hyfsat tätt. Sedan blir det ett lugnare tempo.
Målet är tegel på taket och fasadbräder på fasaden till vintern.
Kul med uppdatering och skönt att sonen mår bra igen!
En fundering angående den HEB200 som du har över porten på gaveln. Hur är den beräknad? Det är två ordentliga punktlaster som ligger mitt på den balken. Min magkänsla är att speciellt lasten från taket/nockbalken (snözon?) bör kräva en stöddigare stålbalk. Lasten från mellanbjälklaget gör ju såklart inte det hela bättre.
En fundering angående den HEB200 som du har över porten på gaveln. Hur är den beräknad? Det är två ordentliga punktlaster som ligger mitt på den balken. Min magkänsla är att speciellt lasten från taket/nockbalken (snözon?) bör kräva en stöddigare stålbalk. Lasten från mellanbjälklaget gör ju såklart inte det hela bättre.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Hej!G Gabbe1 skrev:Kul med uppdatering och skönt att sonen mår bra igen!
Det ska till ett upplag till under balken mellan port och dörrhål. Du ser ett stående lecablock där det ska vara.
I övrigt är det en byggnadskonstruktör som gjort beräkningarna. Egentligen kom han fram till att det skulle räcka med HEA180 över porten men nu var det HEB200 jag fick tag på så lite överdimensionerat.
Ang. lasten från bjälklaget så syns det nog inte men den längsgående balken som vilar på balken över porten kommer ha ett upplag till i form av en limträpelare i garaget. Den är tillfälligt ditsatt just nu då jag ska gjuta en sockel för den innan den ska på plats.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Dum fråga kanske men detta är första gången jag lägger ett tegeltak;
Vi har ställning uppe på ena kortsidan då vi satt 45-isolering och vindväv och jag tänkte sätta vindskivor nu när jag ändå har ställning uppe. Kommer man göra sig en otjänst om man även sätter vindskiveplåten innan man lägger teglet?
Vi har ställning uppe på ena kortsidan då vi satt 45-isolering och vindväv och jag tänkte sätta vindskivor nu när jag ändå har ställning uppe. Kommer man göra sig en otjänst om man även sätter vindskiveplåten innan man lägger teglet?