Upp till bevis! Har aldrig hört om detCarolin skrev:
Om laminatskivan är inte rent och bakterieinnehållande så är det oftast rengöringen som är under all kritik, tycker jag. Annars är dom ju perfekta att hålla rent - tål all rengöringsmedel man har i köket och lite till.
gaia
Gaia. Eftersom du inte trodde på mitt inlägg så har jag kollat upp källan. Det var inte lätt att hitta, som jag sade så var det ett gammalt inlägg från 21 juli 2004 13:55. Tråden heter "Kakla på köksbänk". I denna tråd kan du hitta en undersökning gjord av Hospitality Institute of Technology and Management i USA. www.natural-stone.com/contamination.html och även www.thor-sten.se/inprod.htm.
Njaa..., enl. den studien, vilken fö. säkerligen kräver betydligt noggrannare granskning än den där korta sammanfattningen (samt att åtminstone jag är helt obekant med digniteten på institutet som gjort den, vilket inte betyder att jag menar att de är opålitliga, utan bara att de är okända för mig vilket leder till att jag inte omedelbart tar till mig resultatet med hull och hårCarolin skrev:Jag har tidigare läst i detta forum att den mest ohygieniska och bakterieinnehållande bänkskivan ska vara laminat. Den är inte så ren som den ser ut. Marmor är bakteriedödande men dock inte lämpligt i ett kök pga att det inte tål syra och suger upp färg. Granit är bäst. Och dyrast förstås. Vi lade klinker på vår bänkskiva. Vet ej hur hygieniskt det är men snyggt blev det ialla fall.
Rostfritt verkar däremot vara bäst enligt dem, trä är enl. dem sämst (inte laminat). Kakel/klinker samt betong är även det 'sämre' än laminat (säkerligen pga. yta och fogar men det är bara min personliga tolkning), allt detta enligt denna studie alltså
Om jag bara snabbfunderar på anledningen till resultatet, så skulle jag själv tolka det som att rostfritt är väldigt slätt, hårt och utan porer/fåror osv., granit likaså, med vanlig avtorkning med tvål och vatten så bör det på dessa material vara oändligt mycket lättare att 'få med sig' baciluskerna än på 'grovkorningare' material som trä, patinerade kakelplattor, rofflig laminat osv.
Att sedan själva materialet rostfritt, granit/marmor osv. skulle vara aktivt bakteriedödande i sig själv, finns det då inget fog för i den undersökningen (låter dessutom orimligt), att materialet som sådant däremot innebär en ogynnsam miljö för bakteriespridning och tillväxt låter ju däremot både troligt och rimligt, iaf. för mig, då möjligheterna för dem att sas. 'gömma sig och växa till' är dåliga.
Men som vanligt så tycker jag att resultaten får läsas/tolkas med argusögon, si eller så många procent eller promilles reduktion av E-coli (vilket man fö. vanligtvis inte smetar ut på köksbänkarna :
Alltså inte omedelbart låta sig 'förföras' och enbart läsa dessa korta rader och direkt tro att dessa siffror har någon avgörande betydelse för ens dagliga tillvaro i köket, samt att inte tolka in betydligt fler superlativ (som tex. 'bakteriedödande'), eller för den delen negativa omdömen, än texten faktiskt ger fog för.
MVH
Har läst din bifogade källänk och tror fortfarande inte att marmor är bakteriedödande det står ingenting om det i rapporten heller :Carolin skrev:
Det var många som läste din inlägg i "Bänkskivor"- tråden kanske i jakt på saklig information...... tycker du att dom fick det?
gaia
Är diskbänken hela vinkeln mot väggen? Det verkar ju inte vara många löpmeter bänkskiva i köksön... Vi överväger också massiv valnöt men HTH-tjommen har semester så processen ligger stilla just nu.birgi skrev:
Klicka här för att svara