10 613 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Bänkskiva i valnöt?
Var igår på Bauhaus och tittade på deras sortiment av bänkskivor. Vi kommer ha vita köksluckor med en kant av valnöt och således så tycker vi att bänkskivor i valnöt skulle bli snyggt (och dyrt).
Personen vi pratade med tyckte att valnöt är så pass mjukt och därmed så blir det svårt att hålla bänkskivorna snygga. Är det någon som har erfarenhet av valnöt i köket?
Bauhauskillen tyckte att vi istället skulle välja Acajou vilket är ganska likt valnöt, men jag tror att en kommer störa sig på skillnaden i träslaget på luckorna. Vad tror ni?
Personen vi pratade med tyckte att valnöt är så pass mjukt och därmed så blir det svårt att hålla bänkskivorna snygga. Är det någon som har erfarenhet av valnöt i köket?
Bauhauskillen tyckte att vi istället skulle välja Acajou vilket är ganska likt valnöt, men jag tror att en kommer störa sig på skillnaden i träslaget på luckorna. Vad tror ni?
Har eu valnöt sedan tio år, uppfattar den imte som mjuk. Några gånger har den fått sig en tryckare, tex tappad vinflaska, men då har jag tagit strykjärnet och en blöt frotteduk så löser det sig enkelt. Funkar bra i praktiken alltså, även om träet är mjukt jämfört med andra träslag.
Man ska inte stirra sig blind på brinelltalet, 3,1 mot 3,8 i exemplet ovan är ingen enorm skillnad, och den är mindre om du konsulterar andra brinelltabeller.
Furu har 1,9 tex.
Valnöt är inte så mjukt är min erfarenhet. Men även om det vore det behöver det inte
betyda att det är dåligt. Jag har carreramarmor som är väldans mycket hårdare, men bättre? till vad?
Alla avrådde mig att skaffa grangolv (1,3 i brinell) men det funkar utmärkt att ha som vardagsgolv även med småbarn.
Furu har 1,9 tex.
Valnöt är inte så mjukt är min erfarenhet. Men även om det vore det behöver det inte
betyda att det är dåligt. Jag har carreramarmor som är väldans mycket hårdare, men bättre? till vad?
Alla avrådde mig att skaffa grangolv (1,3 i brinell) men det funkar utmärkt att ha som vardagsgolv även med småbarn.
Vi har valnöt massivt från vedum. Den är oljad enligt rekommendation och har nu en superb yta som är hård och nästan ser lackad ut. Mitt råd är, om du oljar, att inte använda bänken alls på ca 3-4v tills du fått på en 4-5 lager. I början var skivan extremt känslig för fukt och märken. Efter drygt ett år, och en åtta lager, blev den som nu.
Det blev bänkskivor i valnöt till slut och så här efter två års användning så är vi grymt nöjda, de kräver lite olja då och då, men ser helt nya ut fortfarande. Så chansen är stor att det blir valnöt i nästa kök med.
Klicka här för att svara