Hej!
Vi har kollat runt mycket på bänkskivor av sten nu när vi ska renovera.

Problemet är att vi inte vill ha komposit för vi har hört att det inte tål varma grytor och kan repas lätt.
Dock hävdar KVIK att det är det bästa man kan ha!?!?
IKEA gör komposit vilket är prisvärt men de gör inte längre än 3000mm.

Jag är inne på diabas eller svensk granit som den också heter, fantastiskt fin.
Men problemet är att den inte görs längre än 3300mm och vi behöver 3560mm.

Har något kompositskiva hemma och kan dementera värme/rep konspirationen?

Vet någon var man kan få tag på längre oskarvade skivor av granit eller marmor?

Vet någon vart man får tag i keramisk bänkskiva? Tänkte höra om den kan gjutas längre?!?
 
thure1982 skrev:
Vet någon var man kan få tag på längre oskarvade skivor av granit eller marmor?
Googla lite på tillverkare av skivor typ stenbrott alt. grossister eller importörer så får du bort några mellanhänder men det behöver inte betyda billigare men däremot kanske större valfrihet i mått(och kanske billigare meterpris). :)
 
Jag har ringt en stenhuggare men han kunde inte leverera längre än 3300mm.
Google är inte till någon hjälp.
Därför frågar jag här.
 
Har du en rak bänk med spishäll går det att skarva vid hällen. En remsa i framkant respektive bakkant. Bitarna fästes på så sätt att stenhuggaren fräser spår i bägge ändar sätter in en 5 krona i spåren och litet stenlim. Så gjorde jag och det blev mycket bra. Då tjänar du ca 55 cm. Dessutom blir en skiva på din önskade längd fruktansvärt tung och blir lätt att knäcka vid hanteringen
 
Det finns olika sorters komposit om du menar kvartskomposit så är den väldigt reptålig. Men den är känslig för hög värme men det är granit också om du t ex. ställer en varm stekpanna direkt på bänkskivan.
 
Lenasv skrev:
Det finns olika sorters komposit om du menar kvartskomposit så är den väldigt reptålig. Men den är känslig för hög värme men det är granit också om du t ex. ställer en varm stekpanna direkt på bänkskivan.
Gå in på www.sten.se och läs granit innan du slår vad om det.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
gunnar blomkvist skrev:
Har du en rak bänk med spishäll går det att skarva vid hällen. En remsa i framkant respektive bakkant. Bitarna fästes på så sätt att stenhuggaren fräser spår i bägge ändar sätter in en 5 krona i spåren och litet stenlim. Så gjorde jag och det blev mycket bra. Då tjänar du ca 55 cm. Dessutom blir en skiva på din önskade längd fruktansvärt tung och blir lätt att knäcka vid hanteringen
Skulle du kunna fota din skarv med en linjal över så man får ser hur det ser ut och hur stor den är?
 
thure1982 skrev:
Gå in på www.sten.se och läs granit innan du slår vad om det.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Vilket av det jag skrev stämde inte, enligt dig?
 
Lenasv skrev:
Vilket av det jag skrev stämde inte, enligt dig?
Förlåt!
Fick gör mig du pratade om granit. Inte komposit.
Haha. Jag skyller på att jag har feber :-)
 
  • Gilla
Lenasv
  • Laddar…
Men det var en bra sida du rekommenderade, www.sten.se . Den borde alla som ska byta till stenskivor kolla på ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.