7 123 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Bänkskiva i sten eller inte?
Hej!
Vi har kollat runt mycket på bänkskivor av sten nu när vi ska renovera.
Problemet är att vi inte vill ha komposit för vi har hört att det inte tål varma grytor och kan repas lätt.
Dock hävdar KVIK att det är det bästa man kan ha!?!?
IKEA gör komposit vilket är prisvärt men de gör inte längre än 3000mm.
Jag är inne på diabas eller svensk granit som den också heter, fantastiskt fin.
Men problemet är att den inte görs längre än 3300mm och vi behöver 3560mm.
Har något kompositskiva hemma och kan dementera värme/rep konspirationen?
Vet någon var man kan få tag på längre oskarvade skivor av granit eller marmor?
Vet någon vart man får tag i keramisk bänkskiva? Tänkte höra om den kan gjutas längre?!?
Vi har kollat runt mycket på bänkskivor av sten nu när vi ska renovera.
Problemet är att vi inte vill ha komposit för vi har hört att det inte tål varma grytor och kan repas lätt.
Dock hävdar KVIK att det är det bästa man kan ha!?!?
IKEA gör komposit vilket är prisvärt men de gör inte längre än 3000mm.
Jag är inne på diabas eller svensk granit som den också heter, fantastiskt fin.
Men problemet är att den inte görs längre än 3300mm och vi behöver 3560mm.
Har något kompositskiva hemma och kan dementera värme/rep konspirationen?
Vet någon var man kan få tag på längre oskarvade skivor av granit eller marmor?
Vet någon vart man får tag i keramisk bänkskiva? Tänkte höra om den kan gjutas längre?!?
Googla lite på tillverkare av skivor typ stenbrott alt. grossister eller importörer så får du bort några mellanhänder men det behöver inte betyda billigare men däremot kanske större valfrihet i mått(och kanske billigare meterpris).thure1982 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Har du en rak bänk med spishäll går det att skarva vid hällen. En remsa i framkant respektive bakkant. Bitarna fästes på så sätt att stenhuggaren fräser spår i bägge ändar sätter in en 5 krona i spåren och litet stenlim. Så gjorde jag och det blev mycket bra. Då tjänar du ca 55 cm. Dessutom blir en skiva på din önskade längd fruktansvärt tung och blir lätt att knäcka vid hanteringen
Gå in på www.sten.se och läs granit innan du slår vad om det.Lenasv skrev:
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Skulle du kunna fota din skarv med en linjal över så man får ser hur det ser ut och hur stor den är?gunnar blomkvist skrev:Har du en rak bänk med spishäll går det att skarva vid hällen. En remsa i framkant respektive bakkant. Bitarna fästes på så sätt att stenhuggaren fräser spår i bägge ändar sätter in en 5 krona i spåren och litet stenlim. Så gjorde jag och det blev mycket bra. Då tjänar du ca 55 cm. Dessutom blir en skiva på din önskade längd fruktansvärt tung och blir lätt att knäcka vid hanteringen
Klicka här för att svara