6 891 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Bänkskåp utan ben - funkar det?
dvs. helt vanliga skåp, men bara skruvade i väggen. Kan man göra så? Håller stommarna för det (ikea)? Jag ska ha både ben och sockel så småningom, men av olika anledningar måste köket in före golvet. Laminatgolv borde med lite god vilja gå att lägga i glipan.
Jag har benen inskjutna till halva djupet ungefär. Stor tung betongskiva på det. Och står även på det lite då och då när jag ska hämta saker i skåpen. Funkar kanon. Ett skåp har inga ben alls, men det har jag inte testat att stå på...
Det funkar nog för dej.
Det funkar nog för dej.
Det låter betryggande.
skruva fast tex en glespanel eller remsa spån på väggen under skåpen som en list som du sedan sätter skåpet på innan du skruvar fast den i väggen. Då bär listen vikten och du har ändå golvet fritt. Fast jag skulle undvika att stå på den innan fötter kommit på plats pga av momentet 
om du ska använda IKEA-ben och sätta dit dem efteråt, tänk på att om du har under ca 15,8-9 cm så blir det svårt att få dit dem. Socklarna är ju 16 cm, så man bör ju hamna där, då blir bänkskivorna 90 om man har 40 mm skiva, lagom tycker jag iaf...
Klicka här för att svara