Tänkte hör om någon annan har stött på samma problem! Jag bygger hus i egen regi och det är nu så färdigt att jag har fått ett intermistiskt slutbesked. Dock är huset inte helt färdigt än och i min egen takt så kan det ta ett år till att färdigställa huset. Banken vill lägga om byggkrediten , för den har jag haft i över 2år. Men det gör de först när huset är färdigt. Så nu har de börjat knorra och vill att det ska bli färdigt innan sommaren. De kan tänka sig att låna ut mer pengar för att huset ska bli klart men då får jag ju leja bort jobb och det blir dyrare än vad jag har tänkt. De nämner även möjligheten att de säger upp byggkrediten och tar huset. Väldigt olustigt med sådana hot, tycker jag. Jag håller mig fortfarande väl inom den lånenivå som jag har råd med så egentligen borde det inte vara några problem att låta byggkrediten gälla tills det blir klart. Är det någon som har haft samma problem. Såg på husdrömmar för inte så länge en som flyttade in i ett inte helt färdigt hus och tänkte göra det sista i den takt som tid och egna pengar tillåter. Hur löser man det? Ska man försöka byta bank så här i slutet av projektet?
-
Medlem · Västra Götaland · 36 inlägg 15 mar 11:45
-
Medlem · Västernorrland · 8 613 inlägg 15 mar 11:4915 mar 11:49 #2
Ett inte helt ovanligt problem och att byta bank lär ju inte hjälpa antar jag. En del har väl färdigställt (tillfälligt) det mesta så de kan få det godkänt för inflyttning och löst det på det viset.
- Laddar…
-
Medlem · Västra Götaland · 36 inlägg 15 mar 11:5815 mar 11:58 #3
Så här skriver banken "Huset ska var säljbart på öppna marknaden vilket innebär att en familj ska kunna flytta in i ett klart hus" . Färdigställa tillfälligt trodde jag räkte men de vill se det helt färdigt.
- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 33 inlägg 15 mar 12:1515 mar 12:15 #4
Men banken lär väl inte besiktiga huset eller? Och så får du ju vara taktisk när du pratar om dem och måla upp en bild av vad som är klart snarare än att prata om det som inte är klart. Se till att få slutbesked och sen fortsätt renovera i egen takt. Gör klart en toa och låt ev övriga stå oklara. Stäng igen vissa rum och gör klart dem senare. Lister, måla och tapetsera kan du vänta med etc.
- Laddar…
-
Medlem · Västra Götaland · 36 inlägg 15 mar 12:2515 mar 12:25 #5
Det lät inte som om något kunde vänta! En mäklare ska utföra besiktningen.
-
15 mar 12:31 #6
Normalt tjänar ju banken mycket mer på en byggkredit än på ett vanligt bolån så egentligen konstigt att banken vill byta låneform. Eller är byggkrediten till bunden ränta som nu ligger lägre än den rörliga?
- Laddar…
-
Medlem · Västra Götaland · 36 inlägg 15 mar 12:3415 mar 12:34 #7
4,75% är byggkrediten på. Det är att det var avtalat att vara färdigt förra August. Ting tar tid när man bygger själv!
-
15 mar 12:38 #8
- Laddar…
-
15 mar 12:42 #9
En variant som tyvärr kostar, men som kanske är bättre än andra alternativ är ju att höra med banken om du kan förlänga byggkrediten mot att du betalar den ränta som de nu har för sådana lån.
- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 33 inlägg 15 mar 12:4315 mar 12:43 #10
Jojo såklart de säger så. Men det är ju en definitionsfråga kring när ett hus är tillräckligt klart. Banken vill veta att de kan få tillbaka pengarna om något går snett.
Du kanske kan kontakta en mäklare för att resonera kring vad som behöver vara klart och vilka delar som kan lämnas utan att det påverkar så mkt. Börja med att diskutera vilka rum som kan lämnas med tex endast plywood. Kök och andra viktiga rum behöver såklart komma upp i en rimlig standard, men du kanske kan vänta med överskåp, köksö och och annat som driver tid.- Laddar…
-
Medlem · Västra Götaland · 36 inlägg 15 mar 12:4315 mar 12:43 #11
Byggkrediten är ett lån med rörlig ränta. De vill ha säkerhet för sina pengar men det har de redan. Har lånat 3,1 idag skulle behöva 300000kr till för att färdigställa. Gör jag alltid själv så kommer jag en bit på garaget också eftersom jag har mycket material kvar från huset. Huset är förhandsvärderat till 4,3milj.
- Laddar…
-
15 mar 12:46 #12
-
Medlem · Västra Götaland · 36 inlägg 15 mar 12:5115 mar 12:51 #13
Mycket detaljer kvar. Inte mycket som jag inte kan göra själv men då behövs tid.
- Laddar…
-
Medlem · Västra Götaland · 36 inlägg 15 mar 12:5415 mar 12:54 #14
- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 33 inlägg 15 mar 13:04