Är det verkligen någon här (förutom PCLarsson) som på allvar tror att bankerna inte tjänar enorma pengar på att låna ut till oss?! "Klart att de ska ha betalt för risken de tar", är ett vanligt förekommande argument. Men nu är det väl snarare så att de inte tar någon risk överhuvudtaget. Dels har de, som Marlene nämnde, husen som säkerhet och om det ändå går åt pipan, som det tidigare gjort, så vet de mycket väl om att vi skattebetalare går in och löser problemen åt dem. Snacka om guldsits. Siffror och räkenskaper går att dribbla med till det näst intill oändliga så att det skulle vara synd om bankerna och att de minsann knappt går runt på grund av det låga räntenettot är inget annat än fabler, sanna mina ord.

Sen är det inte konstigt att de rörliga räntorna ökat kraftigast då allt fler svenskar valt just rörligt de senaste åren. Detta försöker bankerna givetvis utnyttja till fullo idag genom att försöka tvinga över folk till bundna alternativ.

Redigerat:
Men herregud, det här har ju gått överstyr nu...

Hur mycket bankerna tjänar på bolånen kan man läsa ur årsredovisningarna. Om det är "enormt", mycket", "lite" eller "lagom"beror ju helt på vad man jämför med.

En del här hade väl gnällt om de tjänat en miljon totalt åp alla bolånen...

Vad jobbar du med jeppeknaster, och på vilket bolag?

Redigerat:
-MH-, vad har gått överstyr?

Det ideliga gnället på mäklare, bankmän, jurister, politiker och alla andra som bara är ute efter att råna de stackars villaägarna...

Aftonbladsnivå!

Det är lätt för dig att säga som har Sveriges bästa ränta (om man inte räknar med de bankanställda förstås).

jeppeknaster skrev:
Är det verkligen någon här (förutom PCLarsson) som på allvar tror att bankerna inte tjänar enorma pengar på att låna ut till oss?! "Klart att de ska ha betalt för risken de tar", är ett vanligt förekommande argument. Men nu är det väl snarare så att de inte tar någon risk överhuvudtaget. Dels har de, som Marlene nämnde, husen som säkerhet och om det ändå går åt pipan, som det tidigare gjort, så vet de mycket väl om att vi skattebetalare går in och löser problemen åt dem. Snacka om guldsits. Siffror och räkenskaper går att dribbla med till det näst intill oändliga så att det skulle vara synd om bankerna och att de minsann knappt går runt på grund av det låga räntenettot är inget annat än fabler, sanna mina ord.

Sen är det inte konstigt att de rörliga räntorna ökat kraftigast då allt fler svenskar valt just rörligt de senaste åren. Detta försöker bankerna givetvis utnyttja till fullo idag genom att försöka tvinga över folk till bundna alternativ.
Ingen risk att låna ut till bostäder? Har du sagt det till bolånegivare i USA, Portugal, Spanien m.fl? Tror du Sverige är unikt?

Sen din kommentar om att skattebetalarna kommer in och "räddar" bankerna. När staten "räddade" Nordbanken tog dom över ägandet, något som visat sig vara en rätt bra affär. När Riksgälden "räddade" Swedbank för några år sedan tog dom väldigt bra betalt, ren vinstaffär.

Håller, för första gången på länge på detta forum. med -MH- till 100%! :D

Köp aktier i er bank om ni vill, det är en rätt trevlig utdelning hos dom flesta.

Jag tror att ni får säga det till Sveriges statsminister och finansminister. cc till Stefan Ingves.

Per Eskilsson skrev:
Det är lätt för dig att säga som har Sveriges bästa ränta (om man inte räknar med de bankanställda förstås).
Ja så vadå, får jag inte uttala mig för att jag har för bra ränta?

Det här forumet passerar snart Aftonbladet på väg ner...:rolleyes:

Marlene Eskilsson skrev:
Jag tror att ni får säga det till Sveriges statsminister och finansminister. cc till Stefan Ingves.
Säga vadå?

Att det är Aftonbladetnivå att hävda att det finns utrymme för att sänka boräntorna.

Vad betyder det att det "finns utrymme"? Att förtjänsten är över noll kr?

P
-MH- skrev:
Det ideliga gnället på mäklare, bankmän, jurister, politiker och alla andra som bara är ute efter att råna de stackars villaägarna...

Aftonbladsnivå!
Glöm inte hantverkarna :)

Redigerat av moderator:
Har man inga (eller väldigt små) bolån
eller om man är man bankanställd
eller om man har ett fast bolåneavtal som inte löper ut snart
så är bankernas höga marginaler inte ett problem.

Problemet är för alla andra. Särskilt de som har stora bolån.

Jag skall be att få hålla med dem som tycker att gnället på bankerna har gått för långt.

Det är Stefan Ingves själv som satt stopp för att finansiera bolånen med över-dagen-lån. Han gjorde det samma dag hösten 2008 som bankerna inte klarade av att stänga sina interna mellanhavanden utan det uppstod en brist på rätt många miljarder som helt plötsligt inte fanns att låna upp på det sättet, och alternativ finansiering saknades.

Då var vi mycket nära det isländska scenariot med banker som faller som korthus. Sedan dess har Riksbank, Finansinspektion och Riksgäld tillsammans med bankerna utarbetat modeller som påminner mer om de beprövade sätten som används världen över. Längre löptider för att klara av finansiella problem då pengar inte finns till vettigt pris. I samband med det har också svenska bopriser börjat ifrågasättas av internationella placerare som inte ser svenska bolåneobligationer som någon särskilt intressant investering.

Riksbanken tycker inte attd et är deras sak att låna ut hur mycket pengar som helst till bankerna med bolån som säkerhet för reporänta + 0,75%. Jag tror få bolånetagare är intresserad av att ta sina lån i euro, och därmed är inte ECB:s kapitalinjektioner något alternativ för bolån heller. (Och för övrigt kommer de flesta att vara skuldsatta mer än tre år framåt, vilket för sådana lån som korta parenteser).

Det jag tror kommer hända är att bolåneräntorna kommer stiga en bit till, oavsett vad Riksbanken sätter sin ränta till. Den styr inte över bolånen. Jag tror att svenska folket börjar amortera, att bopriserna ligger still och kanske rent av går ned en bit. Kan vi klara av att få till reallöneökningar så kommer då boendekostnaden sjunka som andel av inkomsterna och situationen ser då rätt ljus ut om 10 år.

Men jag tror ärligt talat inte att någon kommer tillåta bankerna att börja finansiera åtaganden som bolån med kort finansiering igen. Inte ens bankerna själva tycker det är en särskilt bra idé.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.