69 692 läst ·
490 svar
70k läst
490 svar
Banker och kontanter
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Jag hade också fel som trodde man kunde betala kontant ombord. Vist det ändrades nyligen.
Jag tycker det är smidigt att betala med kort och tycker bra att banker och liknande har kol om de kan hindra brott och liknande.
Men som kanske inte framgått av mina inlägg tycker jag också en trygghet i kontanter. Jag brukar alltid ha lite kontanter i plånboken om antingen ens eget kort krånglar eller om kortläsaren i affären krånglar man kan betala med kontanter i stället. Råkade ut för fel på uttagsautomat, som bara tog mitt kort, fick veta efter den tog mitt kort att den innan råkade ut för samma och även personen efter som jag inte han säga till. Lite jobbigt att vara utan kort ett par dagar och hade varit jobbigare om jag inte hade kontanter.
Jag tycker det är smidigt att betala med kort och tycker bra att banker och liknande har kol om de kan hindra brott och liknande.
Men som kanske inte framgått av mina inlägg tycker jag också en trygghet i kontanter. Jag brukar alltid ha lite kontanter i plånboken om antingen ens eget kort krånglar eller om kortläsaren i affären krånglar man kan betala med kontanter i stället. Råkade ut för fel på uttagsautomat, som bara tog mitt kort, fick veta efter den tog mitt kort att den innan råkade ut för samma och även personen efter som jag inte han säga till. Lite jobbigt att vara utan kort ett par dagar och hade varit jobbigare om jag inte hade kontanter.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Mitt favoritämne - kontantbetalning. Med anledning av COOPs hackade kassasystem.
Dom har kanske inte kommit på iden att ta betalt i kontanter under avbrottstiden? Det kan varje småunge på skol-loppis.
Dom har kanske inte kommit på iden att ta betalt i kontanter under avbrottstiden? Det kan varje småunge på skol-loppis.
Hobbyelektriker
· E
· 15 379 inlägg
...men man måste fortfarande ha ett kassasystem, säger skattefogden...
Jag tycker det är skrämmande att vi tappat förmågan att slänga upp en mekanisk räkneapparat på disken vid strömavbrott, kassahaverier och annat elände.
Jag tycker det är skrämmande att vi tappat förmågan att slänga upp en mekanisk räkneapparat på disken vid strömavbrott, kassahaverier och annat elände.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
Det brukar gå att betala med kontanter på coop. Men inte nu. Det är alltså inte så att alla betalsystem utom kontanter ligger nere, det är ett annat fel.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag handlade på coop igår. Jag betalade med swish. Dom tog inte kontanter. Det visar sig alltså att det var bättre att preppa genom att skaffa swish än att samla en hög med papperslappar och metallstycken.
Kan någon förklara vad det är för fel på ett kassasystem som kan fungera med en typ av elektronisk betalning, men inte kontant betalning lokalt vid kassaapparaten?
Jag anser det vara ett allvarligt designfel som MSB borde ta tag i.
Jag anser det vara ett allvarligt designfel som MSB borde ta tag i.
Nu är det väl så att kontanter har ett värde oavsett status på kassasystem som är beroende av molntjänster. Att många Coop-butiker inte har en On-premise fail over är fantasilöst.Stefan Bengtsson skrev:
Det brukar gå att betala med kontanter på coop. Men inte nu. Det är alltså inte så att alla betalsystem utom kontanter ligger nere, det är ett annat fel.
Jag handlade på coop igår. Jag betalade med swish. Dom tog inte kontanter. Det visar sig alltså att det var bättre att preppa genom att skaffa swish än att samla en hög med papperslappar och metallstycken.
förhoppningsvis så kan senaste årens incidenter tjäna som en väckarklocka för många företag att inte lägga alla ägg i en korg.
När det gäller just COOP så har vissa butiker öppet och kunder får använda appen Coop Scan & Pay.
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.coop.scanandpay
https://apps.apple.com/se/app/coop-scan-pay/id1510949208
https://www.coop.se/Globala-sidor/stangda-butiker/
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.coop.scanandpay
https://apps.apple.com/se/app/coop-scan-pay/id1510949208
https://www.coop.se/Globala-sidor/stangda-butiker/
Det som funkar är scanning och betalning med mobilen. Då är inget av butikens kassasystem inblandat.blackarrow skrev:
Och anledningen till att kontanter inte funkar är, som andra varit inne på, inte att butiken inte kan ta emot betalning, utan att man inte kan få fram priser och skriva kvitton (som det är lagkrav på).
Skolloppisar faller nog under första undantaget i §3:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../lag-2007592-om-kassaregister-mm_sfs-2007-592
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../lag-2007592-om-kassaregister-mm_sfs-2007-592
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
T Thomas_Blekinge skrev:
Den behöver inte vara mekanisk, det är bara att lagra transaktionerna och ladda upp dom i systemet när det kommer tillbaka men den beredskapen har Coop valt bort. Sårbarheten är självförvållad och det är en usel hantering av Coop som inte har en beredskap som gör att de, som tidigare sagts, åtminstone kan sköta kontantbetalningar och hålla öppet för sina kunder.Fotografen skrev:
Vanlig datalagring borde också vara / göras möjlig för kontantkort om det finns avbrott i uppkoppling.