D
Jag hade också fel som trodde man kunde betala kontant ombord. Vist det ändrades nyligen.

Jag tycker det är smidigt att betala med kort och tycker bra att banker och liknande har kol om de kan hindra brott och liknande.

Men som kanske inte framgått av mina inlägg tycker jag också en trygghet i kontanter. Jag brukar alltid ha lite kontanter i plånboken om antingen ens eget kort krånglar eller om kortläsaren i affären krånglar man kan betala med kontanter i stället. Råkade ut för fel på uttagsautomat, som bara tog mitt kort, fick veta efter den tog mitt kort att den innan råkade ut för samma och även personen efter som jag inte han säga till. Lite jobbigt att vara utan kort ett par dagar och hade varit jobbigare om jag inte hade kontanter.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Mitt favoritämne - kontantbetalning. Med anledning av COOPs hackade kassasystem.
Dom har kanske inte kommit på iden att ta betalt i kontanter under avbrottstiden? Det kan varje småunge på skol-loppis.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
...men man måste fortfarande ha ett kassasystem, säger skattefogden...
Jag tycker det är skrämmande att vi tappat förmågan att slänga upp en mekanisk räkneapparat på disken vid strömavbrott, kassahaverier och annat elände.
 
  • Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
Finns kanske inga prislappar på varorna och kassasystemet med priser fungerar inte.;)
Tror att det ger mera fokus på att ha ett litet förråd av dagligvaror hemma än pengar som inte kan användas. :cool:
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Mitt favoritämne - kontantbetalning. Med anledning av COOPs hackade kassasystem.
Dom har kanske inte kommit på iden att ta betalt i kontanter under avbrottstiden? Det kan varje småunge på skol-loppis.
Det brukar gå att betala med kontanter på coop. Men inte nu. Det är alltså inte så att alla betalsystem utom kontanter ligger nere, det är ett annat fel.

Jag handlade på coop igår. Jag betalade med swish. Dom tog inte kontanter. Det visar sig alltså att det var bättre att preppa genom att skaffa swish än att samla en hög med papperslappar och metallstycken.
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Kan någon förklara vad det är för fel på ett kassasystem som kan fungera med en typ av elektronisk betalning, men inte kontant betalning lokalt vid kassaapparaten?

Jag anser det vara ett allvarligt designfel som MSB borde ta tag i.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Det brukar gå att betala med kontanter på coop. Men inte nu. Det är alltså inte så att alla betalsystem utom kontanter ligger nere, det är ett annat fel.

Jag handlade på coop igår. Jag betalade med swish. Dom tog inte kontanter. Det visar sig alltså att det var bättre att preppa genom att skaffa swish än att samla en hög med papperslappar och metallstycken.
Nu är det väl så att kontanter har ett värde oavsett status på kassasystem som är beroende av molntjänster. Att många Coop-butiker inte har en On-premise fail over är fantasilöst.

förhoppningsvis så kan senaste årens incidenter tjäna som en väckarklocka för många företag att inte lägga alla ägg i en korg.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kan någon förklara vad det är för fel på ett kassasystem som kan fungera med en typ av elektronisk betalning, men inte kontant betalning lokalt vid kassaapparaten?

Jag anser det vara ett allvarligt designfel som MSB borde ta tag i.
Det som funkar är scanning och betalning med mobilen. Då är inget av butikens kassasystem inblandat.


Och anledningen till att kontanter inte funkar är, som andra varit inne på, inte att butiken inte kan ta emot betalning, utan att man inte kan få fram priser och skriva kvitton (som det är lagkrav på).
 
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
varje småunge på skol-loppis
skolloppis redovisar nog inte moms till skatteverket

det finns ju 3 olika momssater på varorna, kanske svårt för coop att redovisa det utan datasystemet
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Och anledningen till att kontanter inte funkar är, som andra varit inne på, inte att butiken inte kan ta emot betalning, utan att man inte kan få fram priser och skriva kvitton (som det är lagkrav på).
Behöver man inte priser och kvitto om man betalar med swish?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Behöver man inte priser och kvitto om man betalar med swish?
Om det är mitt fall du funderar över, så använde jag appen som nämnts tidigare. Sen betalade jag med swish. Kunde valt att betala med kort också, men alltså inte kontanter den dagen.
 
Coops scanningsapp är troligen godkänd som kassaregister. Något annat sätt att betala finns väl inte?
 
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Mitt favoritämne - kontantbetalning. Med anledning av COOPs hackade kassasystem.
Dom har kanske inte kommit på iden att ta betalt i kontanter under avbrottstiden? Det kan varje småunge på skol-loppis.
Fotografen Fotografen skrev:
...men man måste fortfarande ha ett kassasystem, säger skattefogden...
Jag tycker det är skrämmande att vi tappat förmågan att slänga upp en mekanisk räkneapparat på disken vid strömavbrott, kassahaverier och annat elände.
Den behöver inte vara mekanisk, det är bara att lagra transaktionerna och ladda upp dom i systemet när det kommer tillbaka men den beredskapen har Coop valt bort. Sårbarheten är självförvållad och det är en usel hantering av Coop som inte har en beredskap som gör att de, som tidigare sagts, åtminstone kan sköta kontantbetalningar och hålla öppet för sina kunder.
Vanlig datalagring borde också vara / göras möjlig för kontantkort om det finns avbrott i uppkoppling.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.