Alriksson skrev:
Cash is king!
Speciellt när man handlar bilar eller liknande, lättare att pruta när man har fysiska pengar med sig.
Swish-prutning är det nya...
 
Keld skrev:
Varför skulle guld ha nåt värde? Man blir inte mätt av det! Mat o bly i form av någon kaliber.
Ja det är en bra fråga egentligen.. En gammal överenskommelse bara. Skulle ju lika gärna kunnat vara nåt annat...
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Lasse Morin skrev:
Rekordet i dum brottslighetsbekämpning finns i en annan bransch. När man söker visum till USA måste man svara på frågan "Planerar du att begå brott i USA?". Den som skrev det formuläret skulle jag vilja prata med.
Nej, just den frågan är inte alls dum. Men man måste förstå varför den ställs. När du väl är inne i USA så har du rättigheter. Även om du skulle begått brott. MEN om du ljög på din visumansökan (dvs du har varit dömt för narkotikabrott, eller dömts för brott i samband med nazism eller dylikt) så är det juridiskt sett väldigt enkelt att kasta ut dig ur landet.

Så dessa frågor är till för att skyldiga skall ljuga på dem. Det är för att enkelt och snabbt kunna utvisa vederbörande utan att behöva ta en lång omväg via domstolarna. Man flyttar beslutet från domstolen till ett snabb och enkelt tjänstemannaärende.
 
  • Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
Lastade ut 70 pärmar med bokföring i 2 skottkärror och vände åter stegen mot kontoret.
Stegade in på kontoret, öppnade dörren och tog in med skottkärrorna och klev fram till disken, slängde upp slantarna på bänken och sa att jag ville göra en insättning.
Vad är det där för något, sa damen och pekade irriterat på kärrorna???
Du ville ha kvitto och bevis på var pengarna kom ifrån. Varsågod!
10 års bokföring. Det är bara att sätta igång och läsa....
Vid detta laget hade även bankchefen kommit ut och undrade vad det var för ståhej som pågick...
Jag berättade att jag varit där dagen innan, och då fick jag inte sätta in lite pengar utan någon form av bevis på var dom kom ifrån, och det hade jag tagit med mig. Får jag sätta in pengarna nu, frågade jag???

Tänk.
Det gick..... :p
HAHA....! Fullständigt Kafka!
Skulle göras en sketch på den i typ Killing i manegen!
 
Men det hade väl varit enklare att skriva lagen så att brott leder till utvisning, via förenklat förfarande..?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Besiman skrev:
Swish-prutning är det nya...
Nä, swish har inte alls samma påverkan på folk som om man börjar räkna pengar och lägga upp på bordet.
 
MagHam skrev:
Guld är en ganska värdelös metall egentligen. Förutom i elektronik och fönsterfilm och sånt så kan man inte ha det till speciellt mycket.
Guld korroderar inte...
 
Alriksson skrev:
Cash is king!
Speciellt när man handlar bilar eller liknande, lättare att pruta när man har fysiska pengar med sig.
Såvida inte kassören på bilfirman vill veta var pengarna kommer från!
 
J
Tycker mig se en trend av kontantkramare och rättshaverister på byggahus på sistone. En annan spaning är att det är ungefär samma argument och folk som är tveksamma till fiberns förträfflighet som vill tillbaka till kontanterna. Nån som har en idé om varför?
 
Jag är ingen kontantkramare, men det vi fått se exempel på i denna tråd gällande hur bankerna agerar mot även kända kunder är ju fan helt sinnessjukt.
Är det så vi ska ha det?
 
Hasse och Tage sjöng "Vad i h--e har dom för sig i banken efter tre?" Nu kan man väl stryka "efter tre"?
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
imported_AX skrev:
Det är inte normalt att sälja en husvagn kontant, det är inte heller normalt att köpa en husvagn kontant. Så sannolikeheten att någon av er i den transaktionen är kriminiell är överhängande.
Du tycker inte det är lite ohyfsat att kalla människor kriminella till höger och vänster bara för att de inte gör som du gör i din lilla värld?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J
karlmb skrev:
Jag är ingen kontantkramare, men det vi fått se exempel på i denna tråd gällande hur bankerna agerar mot även kända kunder är ju fan helt sinnessjukt.
Är det så vi ska ha det?
Ett tips. Glöm kända kunder, stamkunder, finklädda kunder. Samhället har förändrats. Sociala medier driver även på detta. Alla är rädda för att behandla någon felaktigt, både åt det bättre som det värre hållet eftersom man får ett drev efter dig. Alla ska behandlas lika. Samtidigt driver marknaden, och chefer uppifrån på att lönsamhet ska genomsyra alla delar i verksamheten. Alla kunder som inte är lönsamma, är en belastning. Det finns inga gungor och karuseller längre. Det är bara att tugga i sig. Vi har själva bidragit till eller valt detta eftersom alla vill behålla sin inkomst men man vill inte betala åt andra.
Själv har jag inga problem med att det är en bra kontroll varifrån och vart pengar tar vägen. Jag är likadan som de flesta av oss och vill inte betala dyrt för tjänster som diverse drönare vill sno åt sig, vare sig det gäller sjukskrivningar eller svarta inkomster, eller att det skickas pengar till al shabab...
Lär er också att som någon sa tidigare, att om alla behandlas lika så är ingen utpekad. Det blir lite löjligt i sammanhanget att raljera om att någon beter sig som Åsanisse och kommer in med skottkärror med kvitton. När det väl smäller så frågar sig ju istället de flesta varför ingen hade koll. Var glada för att det är myndigheter som har denna koll. Det är min åsikt.
Ni som är emot får gärna krama era sedlar i madrassen och längta tillbaka till folkhemmet.
 
Jag kramar mina sedlar i madrassen för jag vet att havererar de moderna systemen kommer de att behövas. Det krävs varken krig eller terroristhandlingar, det räcker med en gammaldags snöstorm eller rejält åskväder.
Har alltid en packe kontanter hemma.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
Ett tips. Glöm kända kunder, stamkunder, finklädda kunder. Samhället har förändrats. Sociala medier driver även på detta. Alla är rädda för att behandla någon felaktigt, både åt det bättre som det värre hållet eftersom man får ett drev efter dig. Alla ska behandlas lika. Samtidigt driver marknaden, och chefer uppifrån på att lönsamhet ska genomsyra alla delar i verksamheten. Alla kunder som inte är lönsamma, är en belastning. Det finns inga gungor och karuseller längre. Det är bara att tugga i sig. Vi har själva bidragit till eller valt detta eftersom alla vill behålla sin inkomst men man vill inte betala åt andra.
Själv har jag inga problem med att det är en bra kontroll varifrån och vart pengar tar vägen. Jag är likadan som de flesta av oss och vill inte betala dyrt för tjänster som diverse drönare vill sno åt sig, vare sig det gäller sjukskrivningar eller svarta inkomster, eller att det skickas pengar till al shabab...
Lär er också att som någon sa tidigare, att om alla behandlas lika så är ingen utpekad. Det blir lite löjligt i sammanhanget att raljera om att någon beter sig som Åsanisse och kommer in med skottkärror med kvitton. När det väl smäller så frågar sig ju istället de flesta varför ingen hade koll. Var glada för att det är myndigheter som har denna koll. Det är min åsikt.
Ni som är emot får gärna krama era sedlar i madrassen och längta tillbaka till folkhemmet.
Mja...... ser du..... världen är större än du tror.
Ingen är så dyr i drift och onödig som överklassen. Om vi fattiga skall kunna få pengarna att räcka och inte tvingas ta pengar av överklassen med antingen lagliga eller olagliga medel så måste samhället vara så uppbyggt att det ger oss möjligheter och ett skyddsnät.
När man tjänar 15000-20000 kronor i månaden före skatt på sitt arbete kan man inte med nuvarande levnadskostnader lägga upp 5 årslöner i reserv att ta till om man blir sjuk. Därför behövs det ett välfärdssystem med sjukbidrag och offentlig vård som inte återtas på grund av ett godtyckligt övervakningssystem.
När man har varit arbetslös några år eller har varit sjuk ett par år och inte kan få en anställning överhuvudtaget då kanske man vill starta eget och bli sin egen arbetsgivare eller ta sig igång på annat vis så man inte blir evig socialbidragstagare eller faller igonom nätet och blir uteliggare. Man kanske vill ha ett fast boende eller en bil att ta sig till arbetet med eller utrusta sitt småföretag med nödiga verktyg.
Då gäller det att mobilisera alla sina ekonomiska resurser både lagliga och gråa och ibland gråsvarta för att komma ur den eviga arbetslösheten och fattigdomen.
Skall sådant förbjudas och förbudet genomdrivas då krävs det en allmän medborgarlön på 25000 kronor i månaden så alla kan spela med i etablisemangets spel på etablisemangets villkor. Givetvis måste en sådan medborgarlön finansieras med skattepengar från de rika. Vad tycker du...... vill du betala den skatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.