Hej,

Jag är just nu i en process att stycka av en bit tomt. Något lantmäteriet har offererat att göra för 30.000kr. Jag har följt processen, och den är nu i ett moment där papper fick skickas till min bank för underskrift då det skulle registreras som ny fastighet.

Helt plötsligt har banken dragit 1000kr från kontot, i något dom kallar "arvode" som enligt dom har med avstycknignen att göra.

Är detta en normal avgift? Ingen har informerat mig om att banken skulle ta pengar för detta, utan diskussionen har hela tiden varit att lantmäteriet kommer ta 30.000kr för avstyckningen, som nu ser ut att snarare bli 31.000. Visst, småpengar i sammanhanget, men jag blev bara så förvånad att banken kom in i bilden och började ta betalt för processen?

Vol

Hittar inget på Google, men bästa är väl att du ringer och hör dig för vad arvodet handlar om...

Googlade också, och tycker det är underligt att jag inte får några träffar på det. Jag ringde banken och svaret var

"kostnad för avstyckning från lantmäteriet"

Mysteriet växer! Banken hävdar att dom inte har någon kontroll över dessa 1000kr som dragits, utan att det är lantmäteriet som gått in och gjort detta. Lantmäteriet i sin tur hävdar att dom inte har nån aning om vad detta belopp är förnågot och säger "det har inte med förrättningen att göra iallafall"..

Vad i helvete sker? :) Det är en sån där swedbank fristående bank förövrigt, så jag kan säga att mitt förtroende där redan är på botten...

På vilket vis är din bank inblandad i avstyckningen?

Jag antar att (swedbank sjuhärad i detta fallet) har hand om fastighetsbeteckningar och på något vis behövde skriva under viss formalia från lantmäteriet?

Så fick jag det förklarat från lantmäteriet iallafall - det jag chockas av är att ingen har informerat mig om någon avgift, varken lantmätare eller bank - utan plötsligt har dom bara "dragit" 1000kr på stamfastighetsägarens bolån (inte jag i detta fallet).

Visst är det märkligt?!

Fastighetsbeteckningarna sköter väl Lantmäteriet om men Banken kan kanske få kostnader/arbete för att hantera uttagna pantbrev som dom har som säkerhet. Tycker att dom däremot måste informera om detta innan dom drar pengar för dig.
Har banken verkligen rätt att ta ut pengar för dig utan att du godkänner uttaget ?

Tycker det är helt otroligt. Detta är ju inte mitt konto, utan stamfastighetens bolåns konto. Han upptäckte det när hans bolånedragnignsspec kom och det stod 1000kr över det normala. I kontoutdraget är det 1000kr draget specat "arvode" - han ringde då banken och frågade vad dessa 1000kr är, och fick till svar "det är inte vi som dragit dom, det är lantmäteriet"

Det låter fullständigt osannolikt, men samtidigt - inget förvånar mig när det gäller den här sjuhärads-banken...

Här är något som inte stämmer. Är du säker på att du fått all info rätt, det är ju tydligen andrahandsuppgifter ? Inte så att jag misstror någon, men det är så lätt att stirra på det konstiga och missa det uppenbara ibland.

För det första är det banken som drar pengarna från ett konto och sedan betalar ut dem. Varken Lantmäteriet, ICA, privatpersonen Karl Svensson eller någon annan har någon möjlighet att gå in på ditt konto och utan bankens inblandning dra några pengar !
Under vissa förhållanden kan banken dra pengar åt andra, men då först om man gjort ett skriftligt medgivande mot just denna instans/företag (t ex fallet med Autogiro).

Så för det första skall banken kunna presentera för stamfastighetens ägare vad detta är för uttag och grunden för att de gjort det (och alltså även dennes medgivande för denna person/instans, vilket kanske faktiskt finns sedan tidigare ?). Sedan - om det nu är Lantmäteriet - måste de kunna presentera en specifikation för honom.

Men börja med banken, och be dem skicka kopia på transaktionsunderlaget.

Redigerat:
Banken måste godkänna att intäckningen blir mindre värd på stamfastigheten det vill dom säkert ha kompensation för

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.