Vi har ansökt om utökat bolån, vi kom överens med banken om en ränta och binder i 5 år. Detta skedde 8/3, den 17/3 meddelar banken att papperna finns för underskrift på banken. Jag meddelar den 21/3 att en av oss låntagare är sjuk men vi kommer in så snart vi kan. Den 24/3 ringer banken och kollar att det fortfarande är aktuellt och säger att de har öppet till 18 den dagen och till 15 dagen efter. Jag säger att vi inte är helt friska ännu men beräknar kunna komma innan kl 15 dagen efter. Vilket vi också gör. Idag (första vardagen efter påskrift) ringer banken och säger att vi behöver ta fram nya handlingar eftersom räntan gick upp den 24/3 och vi får således samma ränterabatt men efter nytt aktuellt ränteläge. Som såklart är en hel del högre nu.

Jag tycker det känns orimligt, då vi tackade ja till erbjudandet redan 8/3, deras handläggningstid tar 10 dagar sedan blev vi sjuka så papprena blev liggande. Vad anser ni, vet nån om det är ok för banker att ändra efter påskrift? Har läst något om att det ska finnas betänketid om minst 7 dagar, vi accepterade ju innan påskrift. Påskriften blev fördröjd pga sjukdom.

Tillägg:
Läser lite noggrannare nu och ser att papprena vi skrev på säger ”villkoren är endast preliminära. Villkoren bestäms på utbetalningsdagen”.

I våra papper står det som sagt villkorsperiod 2022-03-10 men vi skrev på först 2022-03-25. De hänvisar nu att räntan gått upp den 2022-03-24 så de behöver följa den och vårt påskrivna avtal de lät oss komma in och skriva på 2022-03-25 inte är giltigt.

bara tugga i sig att banker är giriga antar jag…

Redigerat:
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Helt normalt att räntan sätts den dagen lånet börjar löpa. När var det startdag på ert lån?

• Gilla
Margareta77 och 1 till
  • Laddar…
M Margareta77 skrev:
Vi har ansökt om utökat bolån, vi kom överens med banken om en ränta och binder i 5 år. Detta skedde 8/3, den 17/3 meddelar banken att papperna finns för underskrift på banken. Jag meddelar den 21/3 att en av oss låntagare är sjuk men vi kommer in så snart vi kan. Den 24/3 ringer banken och kollar att det fortfarande är aktuellt och säger att de har öppet till 18 den dagen och till 15 dagen efter. Jag säger att vi inte är helt friska ännu men beräknar kunna komma innan kl 15 dagen efter. Vilket vi också gör. Idag (första vardagen efter påskrift) ringer banken och säger att vi behöver ta fram nya handlingar eftersom räntan gick upp den 24/3 och vi får således samma ränterabatt men efter nytt aktuellt ränteläge. Som såklart är en hel del högre nu.

Jag tycker det känns orimligt, då vi tackade ja till erbjudandet redan 8/3, deras handläggningstid tar 10 dagar sedan blev vi sjuka så papprena blev liggande. Vad anser ni, vet nån om det är ok för banker att ändra efter påskrift? Har läst något om att det ska finnas betänketid om minst 7 dagar, vi accepterade ju innan påskrift. Påskriften blev fördröjd pga sjukdom.
Ni bör läsa de detaljerade villkoren som ni troligen fått som bilagor, men det mesta talar för att banken hanterat korrekt. Ingenting gäller nog före påskrift och då blir det villkor som gäller den dagen. I tider som vi har nu med stigande ränta
bör man ligga på som låntagare för att undvika denna situation

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Helt normalt att räntan sätts den dagen lånet börjar löpa. När var det startdag på ert lån?
villkorsperioden enligt kreditvillkoret gäller från 2022-03-10

Är betalades lånet ut till er?

• Gilla
Margareta77
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ni bör läsa de detaljerade villkoren som ni troligen fått som bilagor, men det mesta talar för att banken hanterat korrekt. Ingenting gäller nog före påskrift och då blir det villkor som gäller den dagen. I tider som vi har nu med stigande ränta
bör man ligga på som låntagare för att undvika denna situation
papprena vi skrev på gäller från 2022-03-10.. men som sagt, vi fick besked att papprena fanns tillgängliga först 17/3. Strax därefter meddelade vi att vi var sjuka. ☹️

K klimt skrev:
Är betalades lånet ut till er?
vi skrev på i fredags, idag säger dom att det vi skrev på inte är giltigt. Så inga pengar utbetalade, däremot är villkorsperioden på våra signerade papper från 2022-03-10.

Redigerat:
Det är dagsaktuell ränta som gäller, någon måste klantat sig med startdatum för villkoren i avtalet, men det spelar ingen roll, ni ska ändå ha aktuell ränta för dagen minus er rabatt. Det hade ni även fått om räntan gått ner. Det som hänt nu på marknaden är att de bundna räntorna tokrusat de senaste 4 veckorna, kanske läge att fundera på rörligt/3-mån. ränta istället om det skiljer mycket ?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är dagsaktuell ränta som gäller, någon måste klantat sig med startdatum för villkoren i avtalet, men det spelar ingen roll, ni ska ändå ha aktuell ränta för dagen minus er rabatt. Det hade ni även fått om räntan gått ner. Det som hänt nu på marknaden är att de bundna räntorna tokrusat de senaste 4 veckorna, kanske läge att fundera på rörligt/3-mån. ränta istället om det skiljer mycket ?
Tack, fattar! Ska göra ett försök imorn och se om vi möjligtvis kan ligga kvar som vi gör. Annars låter det ju vettigt att låta bli att binda alt byta bank.

Erbjöd banken er inte att skriva på digitalt med BankID?

• Gilla
Margareta77
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
Erbjöd banken er inte att skriva på digitalt med BankID?
Nej, tyvärr. Har pratat med banken idag.. de skulle fundera en vända till efter att jag uttryckt missnöjet (dvs hon skulle prata med sin chef igen) och återkomma om två dagar.

Hur hade du reagerat om räntan gått ned med lika mycket istället?

• Gilla
Margareta77
  • Laddar…
B JSaltberg skrev:
Hur hade du reagerat om räntan gått ned med lika mycket istället?
gissa? Hur vanligt tror du banken river ett avtal för att man fått för lite i ränteavvikelse.

Största problemet för mig är att jag accepterade erbjudandet den 24/2, den 7/3 får jag höra av mig till banken och säga att jag kan byta handläggare för att få det att gå snabbare. Den 17/3 får jag besked att avtalet finns för påskrift. Jag blir rekommenderad den 24/3 att komma in för underskrift innan den 25/3 kl 15. Jag signar därför en dag försent.

Uppdatering! Vi fick rätt med banken. Så från början utlovad ränta gällde och inga avtal revs.

• Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.