105 584 läst ·
1 063 svar
106k läst
1,1k svar
Bank vägrar betala ut kontanter
mja, det där är ju bara halva tvättningen.Jonatan79 skrev:
För att det ska vara en hel ska ju pengarna till baka med.
Och gör ni på samma sätt bakvänt så lär myndigheterna tycka "Ajabaja penningtvätt" och beslag ta allt och dessutom tycka att lite galler borde allt sitta bra mellan er och alla andra.
Jag tänker ju inte avslöja alla mina tipsM MrDizzy skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 271 inlägg
Du kan ge kontanterna till mig och 4000 på swish. Det är t o m legalt.Dalbotant skrev:
Jag har inga problem att använda kontanter. Affärer/kafeer som inte tar kontanter stryker jag från min karta.
Medlem
· Halland
· 4 512 inlägg
Det är skrämmande och deprimerande att se hur många individer som tycker det är något helt normalt och till och med eftersträvansvärt att storebror vet allt om dig. Kanske tycker ni videoövervakning i varje rum i hemmet också är bra för de flesta fall av övergrepp och misshandel sker inom hemmets väggar. Jag menar inte gör det väl något att polisens datorer analyserar när du sätter på frugan och kontrollerar om ställningen är godkänd eller om den symboliserar toxisk maskulinitet och du bör utredas närmare?
Ja det är väl att jämställa med att man måste bevisa var pengar kommer ifrånA Anders_Nilsson skrev:Det är skrämmande och deprimerande att se hur många individer som tycker det är något helt normalt och till och med eftersträvansvärt att storebror vet allt om dig. Kanske tycker ni videoövervakning i varje rum i hemmet också är bra för de flesta fall av övergrepp och misshandel sker inom hemmets väggar. Jag menar inte gör det väl något att polisens datorer analyserar när du sätter på frugan och kontrollerar om ställningen är godkänd eller om den symboliserar toxisk maskulinitet och du bör utredas närmare?
Medlem
· Halland
· 4 512 inlägg
Varför skall du behöva bevisa var pengar kommer ifrån? Är det inte bankens uppgift att visa om något är fel? Vi ser ju vittnesmål i tråden om uppenbara övergrepp, t ex han som fick 70 tusen i miljöbilspremie utbetalt av samma bank som ifrågasatte var pengarna kom ifrån. Hade ju räckt med att banken gjorde en intern koll när han förklarade var pengarna kom ifrån.K kortis skrev:
Oj hela 3000kr, klart det är misstänkt, ingen som har Swedbank brukar röra sig med så stora summor, det sticker ut!Jonatan79 skrev:
Ja den är svår den frågan du.A Anders_Nilsson skrev:Varför skall du behöva bevisa var pengar kommer ifrån? Är det inte bankens uppgift att visa om något är fel? Vi ser ju vittnesmål i tråden om uppenbara övergrepp, t ex han som fick 70 tusen i miljöbilspremie utbetalt av samma bank som ifrågasatte var pengarna kom ifrån. Hade ju räckt med att banken gjorde en intern koll när han förklarade var pengarna kom ifrån.
Om du inte kan svaret så är det kanske från svartsprit el svarta cigg el utpressning el försäljning av slavar el bankrån el knarkförsäljning el svartjobb el momsbedrägerier.
De flesta skiter i om du blir trampad på lilla tån när du inte kan omsätta dina eventuellt lagliga kontanter. Av någon anledning har ju regler uppkommit och då kanske kanske för att stävja brottslighet som naturligtvis de som klagar på just de reglerna som drabbar dem naturligtvis inte har gjort sig skyldiga till. Jag fick ju 50000kr av kompis i födelsedagspresent. Eller hur
Vem eller vilka är storebror? Varför vill de veta saker om mig?A Anders_Nilsson skrev:Det är skrämmande och deprimerande att se hur många individer som tycker det är något helt normalt och till och med eftersträvansvärt att storebror vet allt om dig. Kanske tycker ni videoövervakning i varje rum i hemmet också är bra för de flesta fall av övergrepp och misshandel sker inom hemmets väggar. Jag menar inte gör det väl något att polisens datorer analyserar när du sätter på frugan och kontrollerar om ställningen är godkänd eller om den symboliserar toxisk maskulinitet och du bör utredas närmare?
Svaret är mycket enkelt.A arvid53 skrev:Tillfrågat min bank om att få ta ut en större del av mina pengar i kontanter, och får till svar, du kan gå till uttagsautomat och ta ut pengar. Men det visar sig att gör du detta många gånger, får du då förfrågan från banken vad du skall använda dessa till. Har du då inget godtagbart själ så stängs du av. Hur är detta möjligt? Banken lånar ut dina pengar och får in ränta. Du som gör detta möjligt för banken, får väldigt liten eller obefintlig ränta. Vill du sedan ta ut dina pengar, går det inte! Hur är detta möjligt? Skall man godkänna detta? Vad händer i denna oroliga värld vid en krasch. Skulle kännas bra att ha kontanter. Finns det någon bank som inte agerar på detta viset?
Det ställs krav på banker att förhindra penningtvätt.
Det är mycket enklare för bankerna att tillgodose det formella kravet genom att gå på vanliga småsparare som inte på något vis lever i en kriminell värd.
Stora penningtransaktioner i många led i den kriminella värden är svåra att kontrollera och genererar dessutom stora konton/intäkter hos bankerna.
Dessutom är kontanthantering till stort besvär för bankerna.
Räkna kassor
Bokföra transaktioner manuellt.
Transportera mynt och sedlar.
Förvara mynt och sedlar
mm.
Jobbigt,jobbigt,jobbigt
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Du sätter fingerat på en ganska väsentlig anledning till att bankerna ibland strular lite extra med kontanter. De vill inte ha dem helt enkelt, bara besvär för dem.B Bernt Ö97 skrev:Svaret är mycket enkelt.
Det ställs krav på banker att förhindra penningtvätt.
Det är mycket enklare för bankerna att tillgodose det formella kravet genom att gå på vanliga småsparare som inte på något vis lever i en kriminell värd.
Stora penningtransaktioner i många led i den kriminella värden är svåra att kontrollera och genererar dessutom stora konton/intäkter hos bankerna.
Dessutom är kontanthantering till stort besvär för bankerna.
Räkna kassor
Bokföra transaktioner manuellt.
Transportera mynt och sedlar.
Förvara mynt och sedlar
mm.
Jobbigt,jobbigt,jobbigt
Det är samma med tjänsten "internetbanken" som man ibland tar betalt för. Visst finns det fördelar för oss konsumenter, ibland stora, med tjänsten men primärt så har bankerna dessa för att spara pengar.
Nu är jag inte med.S sebastiannielsen skrev:
Hur menar du att banken blir inblandad i detta?
Jag handlar en bil kontant med pengar jag skaffat på ospecificerat sätt. Personen jag handlar av får mina kontanter och kan göra vad den vill med dem, det behöver t.ex. inte vara att gå och sätta in den på någon bank. Men det spelar inger roll egentligen, pengarna har lämnat mig och jag struntar i var de tar vägen sedan.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg