Hejsan!

Jag undrar om det är någon på detta forum som har några tips på banker som räknar med hyresintäkter när man ansöker om banklån?

Hittade en gamal tråd från 2015, men den kändes inte aktiv så därav att jag skapar en egen tråd.

Min tanke är att investera i ett fritidshus i Sälen som skall användas för uthyrning och privat användande. Stugan kommer att "försörja" sig själv på hyresintäkterna sådär av om någon har något tips på banker som tillåter hyresintäkter i sin lånekalkyl?

Jag har själv gjort en egen kalkyl på detta, tänkte är detta bra att ha på ett av. bankmöte för att visa banken hur jag tänker?

Med vänlig hälsning,
/Linda

Egentligen vet jag inte, men hur påverkar covid-coroneriet denna marknad?

Fotografen Fotografen skrev:
Egentligen vet jag inte, men hur påverkar covid-coroneriet denna marknad?
De flesta branscher är väl på ett eller annat sett mer eller mindre påverkade av Corona viruset så även denna marknad.
Dock så är inte detta så påverkat som man kanske tror när man kikar på beläggningsgraden på stugor etc i de Svenska fjällen och dessutom vill många "hemestra" även i vinter och kanske även nästa sommar :)

Sen vet jag inte när detta blir aktuellt, är det i år eller nästa och vem vet då kanske Corona har "försvunnit" eller man kanske har hittat ett vaccin.

Jag önskar få tips på banker som tar med detta i sina kalkyler och om det finns någon/några har på forumet som lyckats med det och vad dem har haft för strategier.

Ingen här på forumet som kan ha några tips?

Såvitt jag förstår så FÅR banken inte räkna med hyresintäkter vid lånekalkylen, för bolån. Det är en annan femma om du har en näringsverksamhet att belåna. Men då får du räkna med mycket högre räntor.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Såvitt jag förstår så FÅR banken inte räkna med hyresintäkter vid lånekalkylen, för bolån. Det är en annan femma om du har en näringsverksamhet att belåna. Men då får du räkna med mycket högre räntor.

Ok, jag läste i en annan tråd som var aktiv för några år sedan att folk har lyckats fått banker att räkna med detta så därför undrade jag om det är någon på detta forum som fått detta beviljat hos någon bank och isådantfall vilken.

Jo precis när man har näringsverksamhet är de andra regler som gäller.

Tack för ditt svar!

Starta firma för uthyrningen.

L linda85 skrev:
Ok, jag läste i en annan tråd som var aktiv för några år sedan att folk har lyckats fått banker att räkna med detta så därför undrade jag om det är någon på detta forum som fått detta beviljat hos någon bank och isådantfall vilken.

Jo precis när man har näringsverksamhet är de andra regler som gäller.

Tack för ditt svar!
Det är väl troligt att om du får tag på rätt handläggare, och det saknas några hundralappar i månadskalkylen, men det ser bra ut med hyresintäkter. Då kan det säkert väga över mot OK. Men då skall det troligen vara så nära OK ändå, att även ex. en förväntad löneökning nästa år skulle ge samma resultat. När banken tittar på din kalkyl, så väger de in även en förväntad löneökning. Är du en person "mitt i karriären", så räknar det med en mer positiv löneutveckling, än för någon som ex. är nära pension, eller arbetar i en bransch där man bara kan förvänta sig "nominella" löneökningar. Sådant ger ingen stor skillnad i bedömningen, men det kan ge att de tittar lite mer positivt på en kalkyl som bara nästan går ihop.

Borde bli väldigt konstigt för en bank att räkna med dylika hyresintäkter som en del i kalkylen? Det är ju så att säga oskattade pengar........

• Gilla
Marde68
  • Laddar…
Man kan komma att betala skatt på pengar man får in via uthyrning.

"Vid uthyrning av småhus får du göra avdrag med 20 % av hyresintäkten utöver det schablonmässiga avdraget på 40 000 kr per år. Överskottet på hyresinkomsten minus avdragen beskattas som inkomst av kapital vilket i dagsläget är 30 %."

Då detta har varit en stor debatt inom just fastighetsbranschen och banker att man bör få räkna med hyresintäkter vid lånekalkyl även som privatperson då det är oftast detta som gör att man som privatperson har möjlighet att investera i fastigheter.

Jag vet att banker räknar hyresintäkter som en osäker inkomst men samtidigt tycker jag att banker bör se till beläggningsgraden samt på stugans geografiska placering. Men samtidigt finns det banker som räknar CSN som inkomst också så varför inte räkna med hyresintäkt?

Min tanke är att stugan skall vara "självförsörjande" att hyresintäkterna skall täcka alla utgifter, lån, räntor etc för stugan. :)

Ett bolån bygger just på att det är avsett för en bostad. Alltså en privat användning. Om du köper en bostad för uthyrning, så är det en näringsverksamhet. Och bör belånas som en sådan. Riskbedömningen är densamma för dig som privatuthyrare som för ett företag som vill hyra ut. Eller rättare sagt, du som privatuthyrare är en mycket större risk än ett företag som har uthyrningar med en viss spridning.

När det gäller att investera i en bostad så ligger en del av säkerheten i att du förväntas vilja behålla din bostad, Du måste bo någonstans. För en person med någorlunda normal ekonomi, så skall det gå väääldigt långt innan man tvingas sluta betala för sin bostad.

Dagens beläggningssituation är ju rätt ointressant om man skall låna ut på 50 år. Under den tiden kan det bli "ute"/"inne" att åka till fjällen flera gånger om. Om intresset är kopplat till liftsystem, så räcker det ju att skitstar väljer att lägga ned just den anläggningen, eller att de börjar pusha sina egna boenden med rabatt för access till liftsystemet som helt konkurrerar ut alla andra ägare av boenden. Värdet av fjällstugan blir hårt kopplad till hur ett annat företag beter sig.

• Gilla
daVinci och 1 till
  • Laddar…
ok, tack för ditt svar.

Får se hur jag gör med allting.

B
Hej, Har du fått någon klarhet i det här @linda85?
Funderar också på hur en del lyckas belåna sin nuvarande bostad och köpa en till med ett lån på.

Hej!!
Handelsbanken och Nordea räknade med min hyresintäkt från huset.
Var många banker som inte vill låna ut pengar till mig pga att jag inte bodde i huset och att deras lånekalkyl inte gick ihop sig med både borätt och hus. Enligt deras lånekalkyl hade jag hela driften på huset och borätten och ingen hyresintäkt PLUS att man skulle klara en ränta på ca 7%.
Nu vet jag inte vad Handelsbanken anser/räknar med för driftkostnader för huset. Själv har jag försäkring, sotning och underhåll. Men med deras kalkyl skulle jag få en heldel över.
Tror jag läste att du skulle köpa ett fritidsboende, där räknar bankerna redan med låga driftkostnader och dyl. Det är ju inte lätt för banken att veta vad du kommer få in/år. Hyr man ut till många olika under året, kan man behöva betala moms läste jag någonstans.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
L linda85 skrev:
Hejsan!

Jag undrar om det är någon på detta forum som har några tips på banker som räknar med hyresintäkter när man ansöker om banklån?

Hittade en gamal tråd från 2015, men den kändes inte aktiv så därav att jag skapar en egen tråd.

Min tanke är att investera i ett fritidshus i Sälen som skall användas för uthyrning och privat användande. Stugan kommer att "försörja" sig själv på hyresintäkterna sådär av om någon har något tips på banker som tillåter hyresintäkter i sin lånekalkyl?

Jag har själv gjort en egen kalkyl på detta, tänkte är detta bra att ha på ett av. bankmöte för att visa banken hur jag tänker?

Med vänlig hälsning,
/Linda
Hej Linda!
Jag är i en liknande situation och vill gärna förstå lite mer hur det fungerade för dig i praktiken.

1. Hur presenterade du hyresintäkten för banken för att de skulle ta med den i kalkylen (krävde de kontrakt, historik eller någon särskild nivå av “stabilitet”)?
  2. Vet du ungefär hur stor del av hyresintäkten de räknade med (100 %, 80 % eller lägre)?
  3. Var det avgörande att du hade god marginal i övrig ekonomi, eller var det främst banken (Handelsbanken/Nordea) som var mer flexibla i sin modell?
  4. Tror du att det hade gjort skillnad om det gällde ett fritidshus eller uthyrningsdel i villa/parhus, eller var deras bedömning mer generell?

Tack igen för att du delar din erfarenhet – det är väldigt värdefullt för oss som försöker förstå hur bankerna faktiskt resonerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.