Hej!

Vi är på gång med att leta nytt boende. Vi äger idag ett hus och vid försäljning har vi handpenningen för nästa hus (som är lite dyrare än nuvarande)
Jag har fast anställning medan min fru är studerande. Vi möttes av ett nej när vi sökte lånelöfte på Handelsbanken eftersom att de inte räknade min frus studielån som inkomst. Jag undrar därför, kort och gott, om ni vet någon bank som ser annorlunda på detta? Hur har ni löst det i liknande fall?

Jag skulle tro att det i så fall skall vara något i stil med Bluestep, men där vill man nog inte låna.

Banker brukar ju kräva att man har fast anställning, det räcker inte med vikarietjänst eller projektanställningar, iallafall inte första åren efter studier. Studielån får nog ses som ännu mer tillfälliga än en vikarieanställning. Räcker ju med en enstaka missad tenta ibland så blir man utan. Och så blir man färdig med studierna, vissa kommer aldrig in på arbetsmarknaden trots god utbildning. Banken vill inte behöva bedöma om en person är anställningsbar, det överlåter de på arbetsmarknaden att avgöra.

Gissar också att alla institut och banker ser det på samma sätt. Ni måste lägga upp det på rätt sätt för att ha en chans. Jobbade sambon innan studierna? Har hon stor chans att få anställning efter? Kanske kan få ett intyg från blivande arbetsgivare att hon ska börja jobba efter studierna tex.

Storbankerna räknar inte med det, men det finns som sagt andra låneinstitut.
Där kommer dock räntan troligen bli högre, denna brukar sättas iundividuellt utefter förutsättningarna (deras kalkylerade risk) så ni får försöka prta med lite olika...

/K

S
tycker det är korrekt. csn är ju ett lån. skapar inte någon inkomst.

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Studiemedel är till viss del lån och till viss del bidrag. Men det kan inte räknas som en inkomst då du kan bli återbetalningsskyldig om du inte fullgör din plikt som studerande. Banken kan alltså inte veta om de pengar du anser dig få varje månad kommer att vara dina, varken de du redan fått eller de som är planerade att utbetalas.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Läget är nog sådant att du antingen får köpa huset på egna meriter och ta med frun senare, elelr vänta med husköpet tills hon har arbete.

Att räkna ett lån som en inkomst för att kunna ta högre lån blir ju helt tokigt, men jag har förstått av ungdomarna man ser på Lyxfällan att det är så många unga räknar idag, och inte förstår att lånen är en kostnad, och inte en inkomst.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
U
När jag, som var och fortfarande är student, och min sambo köpte vårt hus, strax innan amorteringsreglerna ändrades, gick vi först till Handelsbanken där vi fick nej. Vi gick då in på Nordeas kontor vägg i vägg där vi fick låna. Det är möjligt att det hjälpte att jag var kund hos dem sedan tidigare men det tvivlar jag på.

under_construction skrev:
När jag, som var och fortfarande är student, och min sambo köpte vårt hus, strax innan amorteringsreglerna ändrades, gick vi först till Handelsbanken där vi fick nej. Vi gick då in på Nordeas kontor vägg i vägg där vi fick låna. Det är möjligt att det hjälpte att jag var kund hos dem sedan tidigare men det tvivlar jag på.
Det kan tvärtom spela roll då de kan kolla dina tillgångar (hos dom iaf) och historik, dessutom kan det vara billigare att behålla dig osm kund än att få tag i en ny, dvs ngt högre risk kanske kan accepteras...

/K

Jag tuggade fradga över avslagen vi fick för ett antal år sen av samma skäl som TS, men såhär i efterhand kan jag bara konstatera att det nog var rätt ändå. Studiemedlen är inte feta, men utgifterna för ett hus som inte är alldeles nybyggt kan lätt bli desto fetare,när saker händer som inte ska det eller när man "bara" ska fixa i ordning lite...

När fruns studiemedelstid var över, köpte vi hus med lån från Bluestep. Ja, räntan är högre, men inte värre än de mer normala räntenivåer som vi brukade ha innan noll- och minusräntans dagar. I vårt fall vägde nyttan av att ha hus tyngre, och i vilket fall blev månadskostnaden lägre än om vi hade bott i hyreskasern. Bluestep har dessutom varit väldigt tillmötesgående när jag som företagare inte alltid haft pengar på exakt datum, så jag kan verkligen rekommendera dem.

Vi var i en liknande sits när vi köpte vårt hus.
Min fru studerade men var tjänstledig från en fast anställning som hon skulle återgå till ett par månader senare och jag var föräldraledig med vårt första barn och även jag skulle återgå till mitt gamla jobb någon månad senare. Vi skulle alltså ha lite kärvt i ca 2-3 månader innan vi bägge var till baka i fast anställning med hyfsad inkomst. Trots det så räknade de flesta banker med min frus inkomst som noll eftersom det var CSN-stöd och min inkomst baserade de på föräldrapengen istället för min normala lön. Vi fick alltså nej hos i princip alla banker som vi pratade med.

Tack och lov så kunde handläggaren på Nordea se det tillfälliga i vår situation och räknande på de rätta förutsättningarna så vi hade inga problem att få lån där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.