D djac skrev:
Japp, men om man då kräver 3D-secure på pengatransaktioner så måste vederbörande scanna en QR-kod i realtid, det blir snabbt värre för bedragarna.
Jo men utifrån SvT/UG's granskning tidigare länkat så sätter då "Tant Agda" in pengar på ett "målvaktskonto" och sedan så försvinner pengarna ospårbart till någon kryptovaluta. (därav är ett av förslagen från bankföreningen att ha en gemensam databas över "målvakter")

D
A AndersS skrev:
Det kommer bli bättre, gammal klyscha "Rom byggdes inte på en dag". Det är inte till hjälp för de som blir lurade, samtidigt skulla det vara intressant att veta hur många som blir lurade i procent utifrån antal identifieringar och underskriftet som görs dagligen.
Och även utifrån andra lurendrejerier.
[länk]
Sedan personer som hämtar betal/kreditkort vid dörr för att förhindra lurendrejeri, där just detta är lurendrejeri. Eller skicka pengar via Swish, osv.
Kommer alltid nya sätt för lurendrejare och hur vi som individer är, tyvärr oundvikligt.
Ja och banksektorn är mogen, bedrägerier har förekommit alltid och bankerna har under hela tiden fått balansera kostnad mot nytta, det har alltid läckt en del men bankerna fånga det och ersätter kunderna utan att dessa märker det.

Principiellt är det ju fel eftersom det finansierar kriminella men affärsmässigt kan det vara rätt eftersom detta är billigare än att fixa problemen.

D
P paralun skrev:
Jo men utifrån SvT/UG's granskning tidigare länkat så sätter då "Tant Agda" in pengar på ett "målvaktskonto" och sedan så försvinner pengarna ospårbart till någon kryptovaluta. (därav är ett av förslagen från bankföreningen att ha en gemensam databas över "målvakter")
Fast då kan de inte göra överföringen åt henne, då måste målet själv logga in via banken och skriva in överföringen, jag tror att det är en mycket högre tröskel än att bara, -och nu signerar du!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast då kan de inte göra överföringen åt henne, då måste målet själv logga in via banken och skriva in överföringen, jag tror att det är en mycket högre tröskel än att bara, -och nu signerar du!
Jo om du kollar på SvT/UGs reportage så är det precis så det fungerar. Man hetsar och berömmer oftast gamla att få till en betalning. "Nu var du duktig"!

https://www.svtplay.se/video/e6dEVLw/uppdrag-granskning/hackaren?info=visa
osv länkat i artikeln

• Wow
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp, men om man då kräver 3D-secure på pengatransaktioner så måste vederbörande scanna en QR-kod i realtid, det blir snabbt värre för bedragarna.
Det är inte eventuella säkerhets brister i bank id. Utan brister i människan
Så länge människan finns som lurad så är det många säkerhetssystem som inte kommer fungera. för bank id finns en viktig sak. sen har vi gissar över 90% (bara en gissning direkt ur luften) Som inte blir lurade. De kan inte försämra för dessa.
Om det bara skulle vara att försvåra.
Så kan man låta det vara två inloggningar med 5min emellan. sen att det ska krävas bank id för att föra. över mellan konton.
Där efter ska det vida alls överföringar både bg/pg och samtliga andra banker krävas två signeringar med 60min emellan. Är det över en viss summa så är det ännu längre tid.
Det är något sådant som måste göras om man verkligen vill stoppa det. Det är svårt att kommunicera i över en timme.
men det är tufft.
Sen Kommer vi till andra problemet alla som inte lär bli luradr. Jag hade blivit riktigt förbannad. Man borde kunna slå av och på funktionen. Du kan aktivera direkt men att stänga av tar 1 dygn

Bananskalare Bananskalare skrev:
sen att det ska krävas bank id för att föra. över mellan konton.
Men så har Swedbank om jag inte minns fel, såvida det inte är egna konton för dp flyttas det direkt.
Visst är det väl så att det krävs ett undertecknande för nytt konto som inte tillhör mig själv. Sedan ett undertecknade vid varje tillfälle man gör överföring (är inte hundra procent nu).

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
P
C Costanza skrev:
Det jag reagerade på var tonen jag uppfattade i inlägget jag svarade på.
Man bör inte tolka in ett tonfall i texter man läser på internetbaserade fora. Det är svårt att få till den ton man vill framföra och det är minst lika svårt för läsaren att tolka rätt.

"Kriminellt naiv" är dock ett uttryck som jag tycker inte passar i det här sammanhanget, eller något annat sammanhang alls. Det är inte olagligt att vara naiv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om det tex handlar om att lägga om ett bolån så är det bara att ringa upp dom, sitta i kö en stund s kommer man rätt efter ett tag. För några år sedan hade man en personlig kontakt, men det har de slutat med åtminstone på kontoren i närheten av mig…
Ehh, nejdå, det är inget ovanligt att ha en personlig bankkontakt. Även år 2024. Och jag skulle inte anse mig själv som en speciellt viktig kund i banken.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Kanske dum fundering, ett nytt ord för mig är scamming/scamma, är det inte vanligt lurendrejeri? Eller har man lagt in någon annan värdering i det "svengelska" ordet.
[länk]
Det tycks som att det svenska ordförrådet minskar ju mindre svensk text man läser och ju mer text på andra språk man läser. Engelska dominerar nog som utländskt språk för svenska internetläsare.

P
A AndersS skrev:
Sedan personer som hämtar betal/kreditkort vid dörr för att förhindra lurendrejeri, där just detta är lurendrejeri.
Vad går det ut på, och i vilket sammanhang?

P
D djac skrev:
Jag tror att SEB har börjat med just det. Är det nyligen påbjudet av lag eller är det bara framsynt av SEB?

P pmd skrev:
Vad går det ut på, och i vilket sammanhang?
Det finns artiklar där personer blivit kontaktade på telefon från t ex. bank och påstående om misstanke att det pågår någon form av bedrägeri och ska skicka ut personal för att hämta kort, dosa, koder, etc som säkerhetsåtgärd och spärra dem.
Har även förekommit att de utgivit sig för att vara poliser.
En artikel från i år.
https://www.oskarshamns-nytt.se/kvi...akte-hem-till-henne-och-hamtade-kort-och-kod/

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är inte eventuella säkerhets brister i bank id. Utan brister i människan
Helt riktigt, men det är lättare att bli lurad av en stressad röst i telefonen som säger sig vilja hjälpa och att det är bråttom, än att bli lurad när man besöker ett bankkontor.

Nissens Nissens skrev:
Ok, så du har alltså till och med ”webmöten” med banken.

Kan du berätta mer om det?
Min bank använder Teams när man har distansmöten, men när jag hade ett sådant möte var min bankkontakt inloggad som gäst. Sa att systemet inte riktigt fungerande.

Heja den säkerheten!

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Min bank använder Teams när man har distansmöten, men när jag hade ett sådant möte var min bankkontakt inloggad som gäst. Sa att systemet inte riktigt fungerande.

Heja den säkerheten!
Jo men MS förefaller ha skärpt sig och, Teams var ju inte tillåtet under pandemin för ett antal företag.

Men nu kanske det är helt ok?
https://learn.microsoft.com/en-us/microsoftteams/teams-security-guide

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.