135 965 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Frågar jag dig så finns det ingen likhet med molnet och internet. Googlar jag och kollar snabbt så är det absolut en del av internet. Molnet är beroende av internet. Men exakt hur man exakt ska dra gränsen är nog ganska flytande.Fairlane skrev:
Jag vet vad molnet är (det finns flera)
Jag har inte hittat på att du sagt något, utan att det låter som att du tror att molnet och Internet är samma sak.
Ja, det är IT-tjänster som tillhandahålls över Internet, men det verkar som att du drar slutsatsen att allt som tillhandahålls via Internet är molntjänster, vilket inte stämmer.
Volvo XC60 är en bil, men från den informationen kan man inte säga att alla bilar är Volvo XC60.
Banker (och BankID) sköter generellt sina servrar och applikationer i egna datorhallar och publicerar ut saker på Internet, vilket är något annat än en molntjänst. Sen kan banker till vissa saker använda molntjänst
Var servern är placerad och vilken säkerhet som krävs för att logga in är oväsentligt.
Tjänster med bilen, det är utan tvekan en molntjänst. Information du får beror på vad du kan hämta ut. En inloggning till bilen kommer med största säkerhet bara veta vad det är för bil. Mer fakta kommer om du vill göra mera. Men det är samma sak om du går in på en hemsida så kommer telefonen berätta vem den är. Delar åtminstone.
Du har självklart rätt en passat är bara en passat vem vill åka volvo. Det finns många olika molntjänster. Den vanligaste är någon form av lagringsplats du har kassasystem. Du har systemet som jag nämnde det är en molntjänst. Du har netflix, tv. Allt detta är molnet eller hur vill du definiera det?
Att säga att allt är molnet när det finns uppkopplat via internet
är väl en ganska logisk koppling? Att säga att molnet är en del av internet är väl rn enkel koppling. molnet finns ta vare interne
Allt molnet gör är beroende av internet. Och det skulle inte vara internet?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det kan du inte säga generellt.Bananskalare skrev:
Jasså?Bananskalare skrev:
Varför då?Bananskalare skrev:
Nej!Bananskalare skrev:
Nej!Bananskalare skrev:
Och nej!Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du har helt rätt. Det finns inga typer av påhopp. Utan en tolkning av jag skrivit.Fairlane skrev:
Vad jag glömde bort helt att nämna var det viktigaste att det rör sig om ett helt annat inlägg tidigare i tråden. Det är är omöjligt att veta för dig. Så du ska inte ha skit för ett inlägg som inte är fel.
Jag syftar på inlägg #601
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Okej men då har wikipedia fel alltså.
Det händer. Jag hittade ett annat ställe.
https://www.cgi.com/se/sv/blogg/cloud-hybrid-it/molnet
Jag hittade en till
https://internetstiftelsen.se/podd/dumma-fragor-om-internet/vad-ar-egentligen-molnet-for-nagot/
Nu är det er tur att hitta länkar jag har tre med wilipedia.
På grund av dessa källor gör jag slutsatsen att molnet är baserat på internet.
Men de nämnet privat moln dä är det intranätet som är källan. Frågan är om privat moln ska kallas för någonting annat?
Det händer. Jag hittade ett annat ställe.
https://www.cgi.com/se/sv/blogg/cloud-hybrid-it/molnet
Jag hittade en till
https://internetstiftelsen.se/podd/dumma-fragor-om-internet/vad-ar-egentligen-molnet-for-nagot/
Nu är det er tur att hitta länkar jag har tre med wilipedia.
På grund av dessa källor gör jag slutsatsen att molnet är baserat på internet.
Men de nämnet privat moln dä är det intranätet som är källan. Frågan är om privat moln ska kallas för någonting annat?
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Korrekt, det finns ingen likhet, det är två olika saker.Bananskalare skrev:
Vissa moln är en del av internet ja.Bananskalare skrev:
Absolut inte! Molns som Azure, AWS, GCP etc är absolut beroende av Internet, men det finns också moln som inte är det. Det finns privata moln som har en koppling till internet och det finns privata moln som absolut inte har en koppling till Internet.Bananskalare skrev:
Delvis sant, men därifrån till att tro att allt som har en koppling till Internet också har något med moln att göra är fel. Om jag sätter upp en webbserver hemma och låter folk ansluta till den från Internet så är det ingen molntjänst.Bananskalare skrev:
Nej var servern är placerad är tvärtom väldigt väsentligt för om något ska klassas som moln eller inte. Säkerheten däremot håller jag med om att det är oväsentligt för om något är en molntjänst eller inte.Bananskalare skrev:
Förmodligen så är det så ja, men det blir mer i gråzonen.Bananskalare skrev:
Det kan vara, men måste inte vara.Bananskalare skrev:
Information du får beror på vad du kan hämta ut. En inloggning till bilen kommer med största säkerhet bara veta vad det är för bil. Mer fakta kommer om du vill göra mera. Men det är samma sak om du går in på en hemsida så kommer telefonen berätta vem den är. Delar åtminstone.
Du har självklart rätt en passat är bara en passat vem vill åka volvo. Det finns många olika molntjänster. Den vanligaste är någon form av lagringsplats du har kassasystem. Du har systemet som jag nämnde det är en molntjänst. Du har netflix, tv. Allt detta är molnet eller hur vill du definiera det?
Nej, det är inte samma sak. För en slutanvändare spelar det sällan någon roll om webbsidan hanteras i en molntjänst eller i den egna serverhallen (och därmed inte är en del av ett moln, möjligen ett privat), men det betyder ju inte att det att båda är molntjänster.Bananskalare skrev:
Det stämmer ju inte eftersom det finns massor med moln som inte har något med internet att göra.Bananskalare skrev:
Nej, första meningen är inkorrekt som jag visat ovan.Bananskalare skrev:
Även om den skulle varit korrekt så blir inte den andra meningen autmatiskt korrekt för det. Moln i Internet är en delmängd av Internet, inte samma sak.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ok, jag ber om ursäkt om det inlägget inte stämmer.Bananskalare skrev:
Du har helt rätt. Det finns inga typer av påhopp. Utan en tolkning av jag skrivit.
Vad jag glömde bort helt att nämna var det viktigaste att det rör sig om ett helt annat inlägg tidigare i tråden. Det är är omöjligt att veta för dig. Så du ska inte ha skit för ett inlägg som inte är fel.
Jag syftar på inlägg #601
Det kan vara så att jag blandade ihop dig med en annan skribent. Om det var så ber jag som sagt om ursäkt.
Om det var så att du ville ha ett helt separat system som snabbt skulle kunna tas i drift så är det väl däremot inget påhopp att påpeka att man då inte kan använda sig av det vanliga systemet? Det ligger väl i sakens natur om man vill ha det separerat?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag påstår att de sidorna skriver väldigt förenklat. De talar om moln på Internet framförallt. Några exempel på felaktiga påståenden, eller kanske förenklingar:Bananskalare skrev:
"En server är alltså en dator som är ständigt uppkopplad mot internet för att lagra och dela med sig av information; den "serverar" innehåll." <-- En server behöver absolut inte vara uppkopplad på internet.
"Molnet, The Cloud eller datamolnet, är ett begrepp som används för att beskriva en samling datorresurser och tjänster som är tillgängliga över internet" <-- Samma invändning här
Återigen, en webbserver som publicerar information ut på Internet kan ligga i molnet, men kan också ligga i ett företags datahall, eller hemma hos en privatperson. De två sista räknas inte till molnet.
Det tycker jag inte.Bananskalare skrev:
Moln på Internet är en delmängd av Internet, inte synonymt med internet.
Privata moln är en delmängd av ett Intranät, inte synonymt med ett intranät.
Definitionen av molntjänst kan ju diskuteras, men åtminstone jag avsåg i detta sammanhang allmänt att funktionen inte är autonom utan har ett realtidsberoende till en central tjänst som leverantören tillhandahåller över Internet. Alltså inte vem som äger servrarna eller datorhallen osv.Fairlane skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Alla kan göra fel! Då var det avklarat!Fairlane skrev:
Ok, jag ber om ursäkt om det inlägget inte stämmer.
Det kan vara så att jag blandade ihop dig med en annan skribent. Om det var så ber jag som sagt om ursäkt.
Om det var så att du ville ha ett helt separat system som snabbt skulle kunna tas i drift så är det väl däremot inget påhopp att påpeka att man då inte kan använda sig av det vanliga systemet? Det ligger väl i sakens natur om man vill ha det separerat?
Mitt system skulle vara helt eget. Tanken var att det inte skulle behövas en it tekniker i varje butik. Eftersom tanken var enkelhet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det kanske ät dags att du hittar någon länkFairlane skrev:
Jag påstår att de sidorna skriver väldigt förenklat. De talar om moln på Internet framförallt. Några exempel på felaktiga påståenden, eller kanske förenklingar:
"En server är alltså en dator som är ständigt uppkopplad mot internet för att lagra och dela med sig av information; den "serverar" innehåll." <-- En server behöver absolut inte vara uppkopplad på internet.
"Molnet, The Cloud eller datamolnet, är ett begrepp som används för att beskriva en samling datorresurser och tjänster som är tillgängliga över internet" <-- Samma invändning här
Återigen, en webbserver som publicerar information ut på Internet kan ligga i molnet, men kan också ligga i ett företags datahall, eller hemma hos en privatperson. De två sista räknas inte till molnet.
Det tycker jag inte.
Moln på Internet är en delmängd av Internet, inte synonymt med internet.
Privata moln är en delmängd av ett Intranät, inte synonymt med ett intranät.
som stödjer det du säger. Annars får du ursäkta mig men när tre ställen som känns hyffsat seriösa stödjer det jag själv anser är "rätt"
För jag är faktiskt väldigt nyfiken på dina källor!