135 964 läst ·
3 524 svar
136k läst
3,5k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du får nöja dig med wikipedia. Men helt ärligt hur är det med din dator kunskap?Fairlane skrev:
När man jobbar med säkerhet och inte vet vad molnet är?
Är det därför du måste förolömpa mig genom att hitta på att jag sagt något?
"Datormoln, även kallat molntjänster eller molnet , är IT-tjänster som tillhandahålls över internet, i synnerhet funktioner som traditionellt sköts på egna datorer men genom molnet sköts av någon annan. Det kan till exempel handla om tillämpningsprogram, serverprogram och lagring av data."
Ja, hur säkerheten funkar vet jag inte, men jag skannar QRkoden, slår min kod till dosan, och får tillbaka en lång sifferkod från dosan som jag loggar in med. Och dosan är inte uppkoplad till nätet, finns ingen nätkoppling ens i den.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag vet vad molnet är (det finns flera)Bananskalare skrev:
Jag har inte hittat på att du sagt något, utan att det låter som att du tror att molnet och Internet är samma sak.Bananskalare skrev:
Ja, det är IT-tjänster som tillhandahålls över Internet, men det verkar som att du drar slutsatsen att allt som tillhandahålls via Internet är molntjänster, vilket inte stämmer.Bananskalare skrev:
Volvo XC60 är en bil, men från den informationen kan man inte säga att alla bilar är Volvo XC60.
Banker (och BankID) sköter generellt sina servrar och applikationer i egna datorhallar och publicerar ut saker på Internet, vilket är något annat än en molntjänst. Sen kan banker till vissa saker använda molntjänster.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Här har Wikipedia fel. Det borde stå "IT-tjänster som kan tillhandahållas över internet," och inte "IT-tjänster som tillhandahålls över internet,"Bananskalare skrev:
Ett privat moln kan vara helt separerat från Internet.