Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om du läser lite mer så kanske du förstår.
Är inte molnet en del av internet?
Det låter som att du ser molnet och Internet som samma sak. Det är inte samma sak.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Om du läser lite mer så kanske du förstår.
Ja jag måste nog göra det...

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag loggar in i min internetbank med en dosa med QRkodläsare.
Finns det dosor.med qr kod läsare? Det visste jag inte hur fungerar säkerheten? Hur loggar du in?

Finns det dosor.med qr kod läsare?
I varje fall Nordea och Swedbank har sådana och säkert även andra banker.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter som att du ser molnet och Internet som samma sak. Det är inte samma sak.
Du får nöja dig med wikipedia. Men helt ärligt hur är det med din dator kunskap?
När man jobbar med säkerhet och inte vet vad molnet är?
Är det därför du måste förolömpa mig genom att hitta på att jag sagt något?

"Datormoln, även kallat molntjänster eller molnet , är IT-tjänster som tillhandahålls över internet, i synnerhet funktioner som traditionellt sköts på egna datorer men genom molnet sköts av någon annan. Det kan till exempel handla om tillämpningsprogram, serverprogram och lagring av data."

Men helt ärligt hur är det med din dator kunskap?
Det löser sig. Jag tar med @Fairlane på de kurser jag just sitter och bokar. Vi ska försöka att komma ikapp.

• Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Finns det dosor.med qr kod läsare? Det visste jag inte hur fungerar säkerheten? Hur loggar du in?
Ja, hur säkerheten funkar vet jag inte, men jag skannar QRkoden, slår min kod till dosan, och får tillbaka en lång sifferkod från dosan som jag loggar in med. Och dosan är inte uppkoplad till nätet, finns ingen nätkoppling ens i den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är inte molnet en del av internet?
Nej. 😉

Alfredo Alfredo skrev:
I varje fall Nordea och Swedbank har sådana och säkert även andra banker.
Tänka sig det visste jag inte Men olika typer sv inloggning via bank id har inte varit intressant. Men den verkar bökig. Varför inte använda bank id på mobilen?

Fairlane
Du får nöja dig med wikipedia. Men helt ärligt hur är det med din dator kunskap?
När man jobbar med säkerhet och inte vet vad molnet är?
Jag vet vad molnet är (det finns flera)
Är det därför du måste förolömpa mig genom att hitta på att jag sagt något?
Jag har inte hittat på att du sagt något, utan att det låter som att du tror att molnet och Internet är samma sak.
"Datormoln, även kallat molntjänster eller molnet , är IT-tjänster som tillhandahålls över internet, i synnerhet funktioner som traditionellt sköts på egna datorer men genom molnet sköts av någon annan. Det kan till exempel handla om tillämpningsprogram, serverprogram och lagring av data."
Ja, det är IT-tjänster som tillhandahålls över Internet, men det verkar som att du drar slutsatsen att allt som tillhandahålls via Internet är molntjänster, vilket inte stämmer.

Volvo XC60 är en bil, men från den informationen kan man inte säga att alla bilar är Volvo XC60.

Banker (och BankID) sköter generellt sina servrar och applikationer i egna datorhallar och publicerar ut saker på Internet, vilket är något annat än en molntjänst. Sen kan banker till vissa saker använda molntjänster.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det löser sig. Jag tar med @Fairlane på de kurser jag just sitter och bokar. Vi ska försöka att komma ikapp.
Då blir det inte mycket gjort

Varför inte använda bank id på mobilen?
Häromdagen var Mobilt BankID nere och då var det bra att kunna plocka fram en "gammaldags" dosa. 😀 Sen har vissa banker begränsningar på vad som kan göras med respektive identifieringsmetod.

• Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Här har Wikipedia fel. Det borde stå "IT-tjänster som kan tillhandahållas över internet," och inte "IT-tjänster som tillhandahålls över internet,"
Ett privat moln kan vara helt separerat från Internet.

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Här har Wikipedia fel.
Ta ditt ansvar och rätta då! 😀

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Ta ditt ansvar och rätta då! 😀
Jag borde väl det. Risken är ju stor att folk tror att Internet och moln är synonymt annars. 😉

Men jag orkar nog inte fixa det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.