P pmd skrev:
Det torde vara busenkelt att göra en sådan, men den som ska verifiera någons identitet gör väl det inte bara genom att titta på telefonens skärm? Jag vet inte hur bankid fungerar i den situationen, men ett Freja-ID kan man kontrollera äktheten av med ett annat Freja-ID eller på en webbsida.
Du kontrollerar det enkelt genom att scanna QR-koden med ditt eget BankID.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Ja, jag är ganska säker på att vi har ett större antal Bankid utfärdade till personer med oklar identitet.
Vilka underlag har du för att vara ganska säker på det?
P paralun skrev:
Swedbank införde ju att ett pass måste användas för att verifiera en identitet och då sker det en id-växling till högsta tillitsnivå.
I vilket sammanhang?

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Har du pytteliten plånbok? Barra sedelbuntarna i plånboken är ju tjockare än en normal telefon! 😂🙃🤓
Tjockleken av sedelbuntarna beror på vilka valörer sedlarna har. 😎

P
Alfredo Alfredo skrev:
Nej men med uppgifterna på min dörr är mitt personnummer bara ett kort samtal bort. Trodde detta redan diskuterats nog...🙄
Vem ska man ringa till?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Bara för att det finns sätt betyder det inte att det finns bra sätt att göra det rationellt för Systembolaget. Antagligen skulle deras kassasystem behöva förändras för att det skulle fungera bra.
När jag frågar en anställd i den lokala systembutiken om något brukar den ibland titta i sin handdator (eller det kanske är en stor telefon). Det kan vara lagerstatus, eller vilka viner butiken har med en viss druva, eller vfsh.
En sån apparat borde kunna köra ett veririferingsprogram. Om det är en telefon så är det busenkelt att installera verifieringsprogrammet (som i Frejas fall är en instans av Freja eID).

P pmd skrev:
Vilka underlag har du för att vara ganska säker på det?

I vilket sammanhang?
Jo vi diskuterade just det i morse och Swedbank skulle aldrig krångla till med att pass måste användas för att verifiera en BankID identitet om det inte skulle vara ett problem med "oklara identiteter"-

Sen hur många det handlar om är en intern angelägenhet för bankerna.

C cpalm skrev:
när Skatteverket skriver "extra skyddsvärd personuppgift" som skall "exponeras så lite som möjligt" så läser jag det som att det går betydligt djupare än att den inte skall publiceras öppet.
Och jag läser det som nästan lite "skenheligt" med tanke på uppgiftens offentliga natur.

Har man skyddade personuppgifter är situationen naturligtvis en annan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P pmd skrev:
En sån apparat borde kunna köra ett veririferingsprogram.
Det är självklart möjligt. Det har väl ingen ifrågasatt? Ännu enklare är att neka den typen av ID-handling. Det är den väg Systembolaget valt. I alla fall för närvarande.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N
tveksamt tveksamt skrev:
Var/hur exponerar BankID ditt personnummer?

Hur identifierar man sig med en elräkning? 🤔
En räkning i ditt namn som är knuten till din adress används ofta utomlands i länder som inte har personnummer eller liknande tillsammans med andra godkända id handlingar.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jag är lite försiktig med att skaffa mig fler potentiella single-point-of-failure.
Jag har inte slängt körkortet eller kreditkorten, det är bara ett ex till i telefonen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Ja, det låter plausibelt, men frågan är väl hur knepigt det är att utreda identiteten grundligare. Ett DNA-prov tar väl ett tag att få svar på?
Waterboarding?

Många slutar tramsa redan vid hotet om att tas in, andra pratar lättare där.

• Haha
pmd
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nja vid anställning kanske men sen fick man ju ett jobbspecifikt id/passerbricka.
Jag har hämtat massvis av paket och rek för arbetsgivaren räkning, det har alltid varit med mitt privata id.

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Hur tar man ens reda på om en bekant har klippkort hos kronkalle?

Känns lite orimligt att man inte ska kunna låna ut en bil till någon man inte på ett enkelt sätt kan kolla upp först. Ska kronofogden kunna konfiskera på detta sättet borde det även vara deras skyldighet att tillhandahålla en enkel tjänst för att kontrollera detta innan. (Som inte kräver bank-ID såklart)
Ett samtal till KFM är troligen enklast.

P
A AndersS skrev:
Det finns under fliken "Kundklubb"
Det finns ingen sådan flik på elgiganten.se, men jag hittade Kundklubb på Min Sida efter inloggning. Tack för tipset!
Valen som finns där kunde man inte göra förr. I ett brev jag fick, för drygt två år sen, på frågan om hur man ska slippa reklamutsckick skrev elgiganten:
Elgiganten skrev:
Reklamutskicken ingår i kravet för att få vara kundmedlem hos Elgiganten. Det går tyvärr inte att vara kundmedlem och slippa reklamutskicken.
Du kan markera dom som skräppost så dom hamnar i den inkorgen istället.
De insåg väl sen att det är bättre som hur det ser ut nu än att spam-markera brev från Elgiganten.

• Gilla
djac
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har hämtat massvis av paket och rek för arbetsgivaren räkning, det har alltid varit med mitt privata id.
Jag med, men jag har även haft "SIS ID-kort" som utfärdats via arbetsgivaren där även min arbetsgivare framgår. Det var rätt länge sedan och jag vet inte om dylika kort finns fortfarande. För min del finns det ingen praktisk skillnad om jag visar mitt privata körkort eller det ID-kort jag har fått via arbetsgivaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.